פרסום ושיווק

פרסומאים במגזר על הערוץ הערבי שיושק בקרוב: "זה תוהו ובוהו; השידור מביך"

מוסא חסדייה, שמונה לדירקטור מלווה עם סיום תפקידו של המנכ"ל הקודם, סופג את רוב האש: "ביטלנו קמפיינים של לקוחות משום שחסדייה חשוף לכל"
משה בנימין |  16
מוסא חסדייה (צילום יח"צ)
בעוד כשבועיים יושק רשמית ערוץ הטלוויזיה \'הלא TV\', במה שאמור לשמש כהגשמת החלום הרטוב של כל פרסומאי במגזר הערבי. שיחות עם בכירי הפרסום המגזרי מגלות שיום החג של השקת הערוץ הוא לא יותר מהחלום ושברו. מאחורי הקלעים של הערוץ מסתתרים מאבקי אינטרסים, טענות על פלישה לטריטוריות מסחריות ועוד.

עיקר הטענות מופנות למוסא חסדיה שנחשב לפרסומאי הערבי הדומיננטי בישראל. חסדייה המשמש כחבר דירקטוריון מחזיק במשרד פרסום (סקטורס אלבוסטני) ובעיתון כול אל ערב ומונה לאחרונה לדירקטור מלווה של הערוץ לאחר שהמנכ\"ל הקודם ג\'וזף אטרש סיים את תפקידו לפני מספר חודשים. אותם בכירים מבקרים את התנהלותו של חסדייה שלטענתם, מאז סיום תפקידו של המנכ\"ל הקודם קיבל לידיו סמכויות נוספות שהפכו אותו מחבר דירקטוריון מן המניין לכזה שחשוף לכל. החשש שלהם נובע מכך שחסדייה זוכה להיפגש עם הלקוחות שלהם תחת הכובע של הערוץ הערבי, תוך כדי שהוא מנהל במקביל משרד פרסום עם לקוחות מתחרים.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

פרסומאי בכיר במגזר אמר לאייס: \"הייתי צריך לבטל קמפיינים שעבדנו עליהם משום שחסדייה היה חשוף לתוכניות של הלקוחות שלנו ונכנס לפרטי פרטים - הוא כבר מתנהל באופן עצמאי, ללא המנכ\"ל שיצא מהתמונה וכעת כבר קובע פגישות ישירות עם הלקוחות\".

הטענות של הפרסומאים הערביים מופנות גם למכרז עצמו שלדעתם היה לא תקין. אחד מהם אומר לאייס: \"הסיבה המרכזית שהובילה למכרז הנוכחי היא הטראומה מהפעם הקודמת - אז היו זוכים, אך ללא תוצאות וללא ערוץ\". לטענתם המכרז הקודם שלא הצליח להבשיל לכדי ערוץ הוביל להקלות משמעותיות במכרז הנוכחי ואלו באות לידי ביטוי \"בהתנהלות הלא מקצועית, החל מהאיחורים בלו\"ז, בשידורי ניסיון שנעים בין מביך למביש ובעלייה לאוויר עם תוכנית אחת בת שעה בלבד\". עוד הם מוסיפים שחלק מההקלות משפיעות על התוכן, ועל התקציבים שיוקצו לערוץ על ידי כל בעלי העניין המחזיקים בו.

רק לצורך ההשוואה וכדי להמחיש את הפערים שנובעים מההקלות במכרז אומרים במגזר ש\"כל תחום ההשקעה השנתית בתוכן נמוך מהשקעה בחצי עונה של תוכנית בערוצים המסחריים של המגזר הכללי - אי אפשר ליצור טלוויזיה ככה\".

אין פרסומאי מהמגזר שלא מכניס באותה נשימה של ביקורת את מוסא חסדייה. שלא לייחוס הם אומרים: \"ההקלות אפשרו לכל מיני בעלי מדיה כמו מוסא חסדייה שמחזיק עיתון ומשרד פרסום להיכלל כמשקיע\". עם זאת, הם מציינים שחסדייה הוא רק הפועל היוצא של הכשלים: \"אנחנו לא מאשימים אותו אלא את הרגולטור שנותן לזה לקרות\". הסיבות לאדישות הרגולטור לא זרות להם: \"יש שם חוסר עניין במצבנו בכמה רמות, אין בערוץ הרבה כסף ומצד שני גם מדובר בחוסר הבנה של השוק הערבי - שוק של \'שריפים\' עם 2,3 שחקנים חזקים, והרשויות אשמות בעניין הזה\". כדי להפוך את הדיון למוכר יותר לקהל הרחב הם שואלים: \"האם מישהו היה מעלה בדעתו שהתנהלות כזו תתקיים במגזר אחר - האם מישהו היה מאפשר למקאן לקנות את באומן או אדלר או ערוץ טלוויזיה\"?

בעלים של משרד פרסום במגזר הערבי אומר היום: \"חוסר ההפרדה בין משרד פרסום לצינורות מדיה הוא בעייתי. חסדייה מייעץ ללקוחות על המדיה ומצד שני מוכר להם אותה - זה להעביר את הכסף מכיס ימין לכיס שמאל. אין שום ספק שזה עלול לאיים על הענף מצד אחד ועל האתיקה המקצועית מצד שני - יש כאן תוהו ובוהו\".

כמו קודמיו גם הוא לא מוריד מהאשמה האישית שלו ואומר: \"יש לנו חלק בזה, משום שלא הבאנו את הנושא לדיון נרחב. מבחינתי המטרה היא לא מוסא, שהוא דווקא מאנשי המקצוע שקידמו את הפרסום במגזר הערבי, אלא להביא למגזר את מה שנכון עבור הקהל הערבי\".

למרות שקשה להעריך עד כמה כוונותיהם של הפרסומאים הערביים רציניות, השלב האופרטיבי מחכה מעבר לפינה. \"נדרשת התערבות מסודרת\" הם אומרים לאייס, \"משרדי הפרסום במגזר הערבי החלו בשיחות ולמרות שהיינו עד עכשיו ב\'דיליי\', כעת יש כבר שיח רציני והנעה לפעולה. המשרדים מעוניינים לעשות סדר ולייצר שקיפות\".

נכון לרגע זה, ערב ההשקה החגיגית של הערוץ הערבי - הפרסומאים מהמגזר שאמורים לספק את הדלק להנעתו נוטים לפסימיות מופגנת. \"אני ממתין בכיליון עיניים לערוץ ערבי שהמגזר יהיה חלק אינטגרלי בו ויקדם גם את האינטרס של הלקוחות שלי, אבל לצערי הרב אולפן סגור והפקה של כמה אלפי שקלים זה לא מה שחיכינו לו\".

מוסא חסדייה סירב להגיב.

תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    כל השותפים בערוץ פרסומאים ובעלי מדיות
    פרסומאית 27/06/2012 00:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאור העובדה שמוסא חסדייה הוא החזק שביניהם הוא סופג את רוב האש, כל המדיה הערבית בכלל מתנהלת בתוהו ובוהו במיוחד האינטרנטית, תנו צ׳אנס לערוץ הערבי הראשון עם הטעויות ועם הבעיות שלו!
    סגור
  • 12.
    בושה
    עוקב מקרוב 26/06/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה שבמדינת ישראל.. יקום ערוץ ערבי כזה...פרו פלסטיני..שרק יסב ויגרום נזק למדינה וישחיר את דמותה..ויסית את המגזר הערבי לקיצוניות מצד שני!!!המדינה פשוט יורה לעצמה ברגל!!!
    סגור
  • 11.
    מודדים או לא מודדים. זאת השאלה.
    פפלמטר יש? 26/06/2012 03:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הרייטינג נמדד, ימים יגידו אם הוא מוצלח או לא ועד כמה. אם אין מדידת רייטינג - זו סתם תהיה עבודה ערבית.
    סגור
  • 10.
    7 40% עמלה ? אתה רציני ? מה נשאר להרוויח ??
    עובד במשרד פרסום !! 25/06/2012 20:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזו פשלות !!
    סגור
  • 9.
    הדרך שלא תצליח !!
    אמימה - חיפה 25/06/2012 20:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מצדיקה את עצמה !!
    סגור
  • 8.
    הטלווזיה הזאת לא תצלח במיוחד שמוסא הבפנים
    מטאנס 25/06/2012 20:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא יודע איך להרוס אין סיכוי לטלוויזיה הזאת !!
    סגור
  • 7.
    מישהו ראה דוחות יפעת?
    יפעת 25/06/2012 16:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקמפיינים שעלות בערוץ כולם רק של מוסא. מעניין למה? האם זה בגלל ה 40% עמלה שהוא מקבל? או סתם לקוחות מטומטמים שזורקים כסף בלי בקרה.
    סגור
  • זה ממש לא נכון!! רק שתי פרסומות שלו
    פרסומאית מהמגזר 25/06/2012 17:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השאר הם של משרדים אחרים, וגם יפעת לא סופר נכון את הפרסומות במגזר הערבי, הוא ממש לא מייצג
    סגור
  • הפרסוםיתפרסמו או של נקראו או של סקטורז,
    תסתכל/י טוב 26/06/2012 03:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ושניהם אותו משרד.
    סגור
  • 6.
    מה זה קשור מי התראיין
    לקוח 25/06/2012 16:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש בעיה אחת! בעלים של משרד פרסום, עיתון, אתר אינטרנט, חברת קד"מ, חברת יח"צ ושותף בטלוויזיה. מה מוטה פה ? העובדות?
    סגור
  • 5.
    כתבה מוטה!!
    פרסומאי מהמגזר 25/06/2012 16:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך סבלנות שהערוץ יצליח, במקום להאשים אחד השני כדאי להתאחד יחד ולרצות בהצלחת הערוץ לטובת כל הצדדים.. בנוסף הבעיה הזו קיימת מאז מעולם במדיות אחרות, למה היא צפה דווקא עכשיו?? ברור שיש כאן בעיה אך לא יורים על ראש חץ אחד
    סגור
  • 4.
    קל מאוד להתנפל על ערוץ חדש
    חנאן 25/06/2012 15:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין כמה שלם אותו משרד פרסום שלא מוכן להגיד את שמו לכתב כדי שיכתוב כתבה כזו, כתבה מאוד חד צדדית ולא משקפת מציאות.
    סגור
  • 3.
    מעניין למה השמות של הפרסומאיים לא מופיעים (ל"ת)
    פרסומאי מהמגזר 25/06/2012 15:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    Arab TV
    מאמין ולא 25/06/2012 15:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה ציפיתם מהמגזר ??!! הלכלוך תמיד צף והבעיה שאין מי שינקה
    סגור
  • 1.
    מה ציפיתם מערוץ של ישמעלים....הורסים הכל מהכל (ל"ת)
    אחד שיודע... 25/06/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הלקוחות חכמים הריגולטור פחות
    אחד המרואיינים 25/06/2012 22:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לתת לערוץ צ׳אנס להוכיח את עצמו. במקביל אסור לזרוק כסף של לקוחות בחודש הראשון. זה לא העידן שבו עלה לאוויר ערוץ 2 ואינו מקרה דומה בכלל. אני מקווה שההנהלה של הערוץ תמזער את הנזקים שנגרמים לערוץ בזכות הכתבה ותבין גם שלא עושים טלוויזיה ב15 מליון ש״ח תקציב(!) - המגזר לא מטומטם ולא יקבל סחורה ירודה!!
    סגור