שיווק ופרסום

עזור וישראל דיאמנט ניצחו את מרים: מכרז הפרסום של עיריית נתניה עודכן

לאחר הליכים משפטיים, הורה ביהמ"ש לעירייה לשנות את המכרז המקורי לפיו זכיין אחד יחלוש על כל תחומי פרסום החוצות בעיר למשך עשרות שנים
מרים פיירברג (צילום צילום רענן כהן)
לאחר כחצי שנה של הליכים משפטיים, חברות החוצות מרקעים ו חוצות זהב , קיבלו את מבוקשן בדמות מכרז חדש ומעודכן על זיכיון פרסום החוצות בנתניה.
כזכור, במרץ 2014 פנו לבית המשפט המחוזי בלוד, 2 חברות החוצות \'מרקעים\' בבעלות אלי עזור ו\'חוצות זהב\' בבעלות ישראל דיאמנט בדרישה לצו מניעה כנגד המכרז אותו פרסמה העירייה. 2 החברות שהאינטרס המקשר ביניהן הוא התמחותן בתחום פרסום הבילבורדים, טענו בבית המשפט כי תנאי הסף של המכרז אינם הוגנים. לפי תנאים אלו עיריית נתניה דרשה מהמתמודדים להגיש הצעה במקשה אחת ל-3 התחומים: בילבורדים, פוסטרים ומתקני ענק, וכמו כן דרשה העירייה מהמתמודדים נסיון בכל אחד מן התחומים. בעתירה שהוגשה לבית המשפט הלינו החברות בנוסף כנגד תקופת ההתקשרות חסרת התקדים עם הזוכה, עליה הכריזה העירייה: התקשרות ל-15 שנים עם אופציה להארכה ל-25 שנים.
על פי המכרז המקורי, 2 חברות החוצות היחידות שעמדו בתנאי הסף ויכלו להגיש מועמדות הן מקסימדיה ו רפיד . בשוק פרסום החוצות טענו כי למעט נתניה, בכל שאר המכרזים בערים גדולות הופרדו התחומים, כך שחברות החוצות יכלו להגיש הצעה מסחרית לפי התמחותן: בילבורדים, ריהוט רחוב, מתקני ענק ועוד.
קנס על ביזוי בית המשפט לנתניה וערעור לעליון
כאמור, המכרז לא יצא לדרכו על רקע פניית החברות לבית המשפט המחוזי בלוד. זה הורה לעיריית נתניה לשנות את המכרז ולאפשר פיצול בין התחומים. עם זאת בנתניה החליטו להמשיך עם המכרז המקורי, ללא פיצול כך שכל חברה תחויב להתמודד על כל התחומים: בילבורדים, ריהוט רחוב ופוסטרים ומתקני ענק, כמקשה אחת. שינוי קל שהוסיפה העירייה ביטל את תנאי הסף של הנסיון בכל אחד מן התחומים.
עתירה נוספת שהגישו חברות החוצות שלא באו על סיפוקן החזירה את התיק לבית המשפט, שם טענה עיריית נתניה כי פסיקת השופט לא היתה ברורה דיו. בעקבות זאת, בית המשפט החליט להחמיר עם עיריית נתניה וקבע לה קנס כספי על ביזוי בית המשפט, כמו כן הוא הורה לו שנית לשנות את המכרז כך שהתחומים יפוצלו.
בעירייה לא אמרו נואש וערערו לבית המשפט העליון בטענה כי פסיקת השופט המקורית אכן לא היתה ברורה דיו. העירייה דרשה מהעליון לבטל את הקנס הכספי על ביזוי בית המשפט, כמו גם ביטול ההוראה לפצל את המכרז. הפנייה לבית המשפט העליון רשמה הצלחה חלקית - מחד הוחלט כי יתכן והחלטה לא היתה ברורה דיו ולכן ביזוי בית השמפט והקנס בוטל, אך מנגד הושב התיק למחוזי לדיון נוסף על פיצול המכרז שקבע סופית כי על העירייה לפצלו.
בשורה התחתונה: המכרז החדש והמעודכן על פרסום החוצות בנתניה שפורסם לפני מספר ימים כולל 3 תחומים: בילבורדים, פוסטרים ומתקני ענק גדולי מידות. זמן ההתקשרות בתחום הפוסטרים ומתקני הרחוב התקצר מ-15 שנה עם אופציה להארכה ל-25 שנה, ל-120 חודשים, דהיינו 10 שנים עם אופציה להארכה ב-36 חודשים נוספים, דהיינו 3 שנים ובסה\"כ 13 שנים.
זמן ההתקשרות בתחום הבילבורדים ותחום המתקנים גדולי המידות הוקצב לתקופה של 60 חודשים, דהיינו 5 שנים. לעירייה שמורה האופציה על פי שיקול דעתה, להאריך תקופה זו בתקופות נוספות שאורכן ייקבע ע\"י העירייה, אך לא פחות מ-12 חודשים ובלבד שסך כל תקופת ההסכם ביחד עם כל תקופות ההארכה לא יעלה על 96 חודשים - 8 שנים.
הצעת מחיר מינימלית לתחום ריהוט הרחוב - 1.5 מיליון שקלים
את הצעת המחיר המינימלית לקבוצת מתקני ריהוט הרחוב קבעה העירייה על 1.5 מיליון שקלים (לא כולל אגרות שילוט ותשלום עבור צריכת החשמל להארת המתקנים). משתתף אשר הצעת המחיר שלו תפחת מהצעת מחיר המינימום, הצעתו תיפסל. הצעת המחיר המינימלית לקבוצת מתקני ריהוט הרחוב נקבעה על 25 אלף שקלים, והצעת המחיר המינימלית לקבוצת המתקנים גדולי המידות נקבעה על הינה 75 אלף שקלים.
בתנאי הסף של המכרז דורשת העירייה מהמתמודדים ניסיון בתחום ב-3 השנים האחרונות. המתמודד צריך להיות זכיין, או שהיה הזכיין במהלך 3 השנים האחרונות, בתחום פרסום החוצות, ברשות מקומית אחת לפחות בגודל של 50 אלף תושבים לפחות, או, שהינו הזכיין, או שהיה הזכיין במהלך 3 השנים האחרונות בתחום פרסום החוצות ב-2 רשויות מקומיות לפחות. היקף ההכנסות של המשתתף במכרז, הנובעות מפרסום חוצות, היו 3 מיליון שקלים לפחות, בכל אחת מ-3 השנים האחרונות: 2011, 2012 ו-2013.
מעיריית נתניה נמסר בתגובה : \"נבהיר כי הדברים אינם מדויקים. 6 חברות הגישו הצעותיהן למכרז וכולן עמדו בתנאי הסף - כאשר 2 החברות היחידות שלא יכלו להגיש הצעותיהן למכרז היו החברות העותרות. פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי חייב את עיריית נתניה לשנות את תנאי הסף הנוגעים לניסיון הנדרש, וכך עשתה העירייה. על פסק דינו השני של בית המשפט המחוזי הגישה העירייה ערעור לבית המשפט העליון, שביטל את פסק הדין של המחוזי מכל וכל - וכמו כן ביטל את הקביעה לביזיון בית משפט.
נבהיר כי בית המשפט העליון החזיר את הדיון באופיו של המכרז העתידי לעיריית נתניה ולא לבית המשפט המחוזי, כפי שנטען, והעירייה לאחר שיקולים מקצועיים ובהתאם לצורכי השעה, החליטה לפרסם מכרז חדש ובו חלוקה ל- 3 פרקים. כאשר כל מציע יוכל להציע הצעה מאוחדת הכוללת בתוכה את 3 הפרקים, ויוכל גם להגיש הצעות נפרדות לכל אחד מן הפרקים. יודגש כי לכל אורך הדרך פעלה העירייה בהתאם לשיקולים מקצועיים כאשר המכרז החדש מותאם לצרכי השוק\".
בתוך כך, עיריית הרצליה פרסמה לאחרונה מכרז פומבי \"לקבלת זיכיון לניהול והפעלה של מתקני פרסום חוצות על גבי עמודי תאורה והטענה סלולאריים\". בתנאי הסף שדרשה מהמתמודדים הפוטנציאליים מבקשת העירייה ניסיון של 3 שנים לפחות, ב-3 השנים שקדמו לפרסום המכרז, בהפעלת מתקני פרסום חוצות, לרבות השכרת שטחי פרסום והחזקת המתקנים, ברשות מקומית אחת לפחות. עוד דורשת עיריית הרצליה מכל מציע ערבות בנקאית אוטונומית, צמודה לעליית מדד המחירים לצרכן, לטובת העירייה, בסך של 15 אלף שקלים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טעות בסכומים
    בן 01/2015/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש טעות בידיעה בעניין הסכומים והתחומים .התבלבלתם נא הביאו תיקון
    סגור