פרסום ושיווק

פייק לייף: פוסט אינסטגרם מבוים וממומן הגיע עד לאיומי מוות

הטירוף סביב הפוסט שכמוהו מופיעים מאות מדי יום, החל בעקבות ציוץ בטוויטר שבו נכתב בתגובה לתמונה: "לכו להז***ן אם זהו בוקר נורמלי של מישהו"
משה בנימין | 
אינסטגרם. שקר החיים הטובים (צילום יח"צ/ צילום מסך)
תופעת משפיעני האינסטגרם שמקבלים כסף עבור תמונות מבוימות, ממומנות ו"נגועות" בתוכן שיווקי הגיעה לאחרונה לשיא חדש לאחר שבלוגרית לונדונית ספגה איומים על חייה בעקבות פוסט שהעלתה לאינסטגרם ובו תוכן שיווקי למותג היגיינת הפה ליסטרין
פוסט ממומן של הבלוגרית סקרלט דיקסון, בת 24, אחריה עוקבים 46.6 אלף גולשים הפך לוויראלי והקים עליה את מחאת הגולשים ללא רחמים. הפוסט, כמו רבים לפניו של משפיענים ומשפיעניות מציג לכאורה כיצד נראה "עוד בוקר" של הבלוגרית, רק שאין בו שום דבר אותנטי ועל כך יצא קצפם וזעמם של הגולשים. בפוסט נראית הבלוגרית על מיטה בחדרה, אוחזת בידה ספל תה כשהיא לבושה בחליפת פיג'מה ורודה ולצידה על המיטה צלחת פנקייקים וצלחת תותים. משני צידי המיטה קשורים זרי בלוני הליום ובשידה אחת מופיע שלט שעליו הכיתוב GOOD MORNING. בשידה השנייה מונח באופן לא תמים לחלוטין בקבוק ליסטרין. 


מתוך עמוד האינסטגרם של סקרלט לונדון
הפוסט שפורסם לפני 3 ימים ולא הוסר על ידי הבלוגרית למרות הסערה סביבו לווה בטקסט אותו כתבה: The best of days start with a smile and positive thoughts." And pancakes. And strawberries. And bottomless tea". ובתרגום חופשי לעברית: "יום טוב מתחיל עם חיוך ומחשבות חיוביות, ופנקייקים, ותותי שדה ותה".
הטירוף סביב הפוסט הממומן שהיה עובר כמו עוד אחד מהאלפים כמותו שעולים מדי יום החל בעקבות ציוץ בטוויטר שבו נכתב בתגובה לתמונה: "לכו להז***ן אם זהו בוקר נורמלי של מישהו. אינסטגרם הוא בית חרושת מגוחך לשקרים שנוצר כדי לגרום לכולנו להרגיש פגומים". הציוץ תפס תאוצה וזכה ל-24 אלף שיתופים ויותר מ-108 אלף לייקים.
הציוץ גם הוביל את הגולשים לבדיקה קפדנית של הפוסט וציון כל השקרים הקטנים שנמצאו בו, כגון: הפנקייקים בתמונה אינם פנקייקים אלא מערום של טורטיות וכמו כן ספל התה של דיקסון ריק. בנוסף הגולשים גם לעגו לעובדה שהבלוגרית ישנה על מצעים שעליהם מודפסת תמונתה. 

מאוחר יותר ולאחר שהפוסט הפך לשיחת היום ברשתות החברתיות כתבה דיקסון בחשבון האינסטגרם שלה: בכל פעם שאני מרפרשת את העמוד שלי, נוספות מאות תגובות נבזיות לחשבונות האינסטגרם, טוויטר והיוטיוב שלי. חלקן כוללות איומי מוות מרושעים. ישנן מאות או אלפים של תגובות שמסתובבות באינטרנט ועושות לי שיימינג". בין השאר כתבו לה הגולשים כי היא "מהווה סכנה לנשים צעירות ועליה לסבול...להיחנק מהבלונים, להרוג את עצמה מכיוון שהיא פאתטית" ועוד. 
מגלגלים מיליונים// תחום המשפיענים בנסיקה והביקורת בהתאם
הפוסטים הממומנים באינסטגרם באמצעות משפיענים הוא אחד מכלי הפרסום הצומחים ביותר בשנים האחרונות. יותר מהכל, האינסטגרם משמש כפלטפורמה מעולה ליצירת תמונות אווירה מבוימות לעילא ולעילא שמייצרות מצג אידיאליסטי של חיים מושלמים. העבודה עם משפיענים היא נחלתם של כל המותגים הגדולים בעולם שחלקם כבר החלו לבחון אותה באופן מוקפד יותר ולבקר אותה, כגון יוניליוור העולמית שהודיעה כי תפסיק לעבוד עם משפיענים שקונים עוקבים.
על פי נתונים של חברות המתמחות בתחום, נתח השוק של פרסום באמצעות משפיענים (בעיקר באינסטגרם) שילש את עצמו ב-3 השנים האחרונות. במקביל לתזרים הכספי הצומח קמו לתופעה מבקרים רבים ובמים אלו מתנהלת בבית המשפט תביעה ייצוגית בנושא כנגד 7 מפרסמים בישראל. התביעה על סך 30 מיליון שקל, עוסקת בפרסום סמוי באינסטגרם, ולפיה אמדן הגולשים שנפגעו ונחשפו לפרסוי עומד על כ-100 אלף ישראלים. 
בתביעה נטען כי המפרסמים עברו על חוקי הגנת הצרכן, כגון הטעיה צרכנית לחוק הגנת הצרכן שכוללת "איסור פרטיקולרי על הטעיה בפרסום ואי גילוי עובדת היותה של פרסומת כפרסומת". כמו כן, אוסר החוק באופן פרטיקולרי על פרסום או שיווק המופנה לקטינים שעלולים להטעותם. איסורים אלו הם בנוסף לאיסור הכללי על הטעיה.
כמו כן, נטען כי החברות עברו על סעיפי "הטעיה בפרסומת המכוונת לקטינים" לפי חוק הגנת הצרכן, התעשרות שלא כדין, על חשבון חברי וחברות הקבוצה באינסטגרם, רשלנות והפרת חובת תום לב. לטענתן, "קידום פרסום סמוי באינסטגרם, באופן שאינו מאפשר למשתמשים באפליקציה, רבים מהם קטינים, להפריד בין תוכן אותנטי ובין פרסומות, ופוגע בכושר השיפוט שלהם ובאוטונומיה שלהם. פרסום זה הוא בגדר זיהום ממשי של הסביבה הווירטואלית וגורם לנזקים".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה