פרסום ושיווק

"הישראלים בפאניקה, רגע אחד אתה עובד מוערך ורגע אחרי אתה מחפש עבודה כמו הומלס"

העולם משתנה, הרובוטים משתלטים, ושוק העבודה שהכרנו מתפורר. שכירים שעבדו במקומות עבודה "יציבים" נזרקים לרחוב ללא סנטימנטים, ובלי כסף לחיתולים לילד. צעירים שחלמו על חיים מפנקים לא מצליחים לעזוב את הבית לפני גיל 30. האם צריך לשקשק מפחד מעולם העבודה העתיד להגיע? לא, אם מבינים איך נערכים ובוחרים את הקלפים הנכונים. טור דעה.

MAN (צילום Pixabay)
״שוק העבודה מתפורר… האם בעתיד נגלה דרך שבה נוכל לשמור על יציבות תעסוקתית וכלכלית גם בלי לצאת מבית״ | צילום: צילום מסך מאת: הדר אשוח
היי. מה שלומכם? בודקים את תחזית מזג האוויר למחר כדי לדעת אם ללבוש מעיל? לקחת מטריה? אולי לעבור לבגדים קצרים וקלילים? בתחזית מזג האוויר אתם בטח מתעדכנים כל הזמן. ומה עם התחזית האמיתית לחיים - שתקבע איך החיים הכלכליים שלכם נראים וייראו? יצא לכם להתעדכן בתחזית הזאת? כנראה שלא.
התחזית הזאת מספרת ששוק העבודה בישראל בצורתו הנוכחית הולך וקורס, ובעוד שנים ספורות ייראה לגמרי אחרת. איך בדיוק - זה פשוט.
בגלל המצב הלא יציב של המשק הישראלי, היום יותר מבעבר מקומות העבודה מתערערים, והעובדים השכירים נמצאים בסכנה מיידית, בחזית האש. חרב הפיטורים מונחת על צווארם בגלל כסף, כסף ועוד פעם כסף, והם נבעטים ממקומות העבודה עם מילים מכובסות כמו "התייעלות", "צמצומים", "רה-ארגון" שלא מרככים את המכה לאף אחד. לא לצעיר בן 28 שרוצה להתחיל את החיים, ונאלץ לחזור לגור עם ההורים. לא לבעלי משפחות בני 32-42, שלא יודעים איך יממנו את המטרנה והטיטולים של הילד. ובטח לא לבני 50 פלוס, שכאשר ינסו לחפש מקום עבודה חדש הם יגלו שפשוט מתעלמים מקורות החיים המרשימים שלהם. 
הטכנולוגיה שבעטה מיליונים מעבודה לאבטלה
בלי קשר למצב הכלכלי במדינה, העולם מתקדם ומשתנה, אורח החיים והדינמיקה של היום אינם כמו בעבר ולא דומים לעתיד. בשנים הראשונות של המדינה, מרבית התושבים עסקו בעבודות כפיים בבניית הארץ, הקרקע והחקלאות. בשנים הבאות החלו לצוץ תעשיות כחול לבן שונות, מוסדות התפתחו. בשנים האחרונות אנו מודעים לפריחת ההייטק, תעשיות עתירות ידע וסטארטאפים שצצים כמו פטריות, לפעמים מגייסים מיליונים ולפעמים נסגרים בשקט-בשקט אחרי השקעה של ימים ארוכים שירדו לטמיון.
על פי הערכה גסה של מומחים, קיימים מעל ל-3000 מקצועות בעולם. והם הולכים ונכחדים. לפעמים משנים צורה, ולרוב מתמוססים ונעלמים. מכונות כבר החליפו אנשים עוד במאה הקודמת. זה רק מחמיר. אנחנו בעידן ממוחשב שרק הולך ומתפתח. בעבודות הדורשות מתודיקה, טכניות ודיוק, הרובוטים והמחשבים המתוכנתים עושים אבסולוטית עבודה מדויקת יותר מכל אדם, ולכן הטכנולוגיה נישלה מיליוני אנשים בעולם ממקומות העבודה הקבועים וה"יציבים" שלהם, שבהם חשבו שיעבדו עד הפנסיה, ומצאו עצמם זרוקים בחוסר כל. וזו מגמה שעולה עלייה מתמדת ("הגולם קם על יוצרו").
חוץ מטכנולוגיה, מגמות ושינויים באורח החיים גרמו לקריסה מוחלטת של ענפים. בני האדם קונים תמיד, צריכה תמיד קיימת, ובכמויות, אבל היא שינתה את זירת הפעילות שלה, ומתמקדת באינטרנט. ביקרתם לאחרונה במחלקת חבילות בסניף דואר ליד ביתכם? חוויה מאתגרת. נדמה שכמעט כל הישראלים גילו את הקנייה דרך הרשת, וקונים פחות בחנויות הישראליות "בשטח", באופן דרמטי. חנויות קטנות נרמסו על ידי הרשתות הגדולות, שגם כוחן הולך ונחלש עם הגדילה הדרמטית של הרכישות הדרמטית. וכך נסגרים מקומות, חברות, מפעלים ועסקים, והעובדים שלהם, לפעמים כאלה שנתנו את הנשמה שנים, מוצאים עצמם ללא עבודה יחד עם מאות אלפי מובטלים טריים שבאותה צרה. מנגד - כמו פרטיות אחרי הגשם - צצים בעולם מקצועות חדשים ונוחים יותר - כאלו שלא מצריכים עבודה של יותר משעתיים ביום - ונעשים ללא כל צורך בבוס מעצבן או עסק פיזי מורט עצבים.

חודש אחד בלי משכורת וחשבון הבנק בקריסה
אז מי נמצא בסכנה? למען האמת - כמעט כולנו. מנהגי מוניות ועד פקידים ממשלתיים ועובדי בניין, רואי חשבון ומזכירות - מהפכת הטכנולוגיה לא מרחמת על אף אחד, והקשיים בשוק העבודה לא נגמרים כאן. יש אוכלוסיות שקשה להן להשתלב גם בשוק רגיל ומושלם, ללא בעיות. נשים עם ילדים קטנים מתקשות למצוא עבודה בשעות מתאימות. לפעמים הן נאלצות להתפשר על עבודות לא מקצועיות שדורשות משמרות ועבודה בערבים מחוץ לבית. אוכלוסיות מיוחדות רבות גם הן לא מצליחות להשתלב: חרדים בעולם עבודה שהוא 94% חילוני, בעלי מוגבלויות שלא מצליחים לעבור את מחסום השקיפות, וגם מבוגרים (50 פלוס) כמובן, שמקומות העבודה דוחים אותם כי הם מעדיפים דם צעיר ורענן
וגם אם כל השינויים והמהפכות דילגו עליכם – תמיד קיים חשש ליום שאחרי. מה אם לפתע מתגלה בעיה בריאותית שדורשת תקופת החלמה ממושכת בלי יכולת לצאת ולעבוד 9 שעות ביום? מה עם נפילה/ תאונה שמשביתה לתקופה קצרה או ארוכה? לכל שכיר שחי מחודש לחודש, מתגנב לעיתים החשש מה יקרה אם לא יוכל לעבוד חודש. כי ברור שאז יקרוס כל האיזון החודשי שהוא כבר רגיל אליו בבנק - מינוס קבוע בחשבון, כרטיס אשראי ותשלומים שיורדים פעם בחודש, משכורת ששומרת את המינוס עדיין במסגרת. חודש אחד ללא משכורת – והכול מתמוטט. ומה אם מדובר ביותר מחודש? או בהרבה יותר מחודש?
עולם העבודה החדש - האנשים שכבר לא משקשקים מהמילה פיטורים
מומחים מזהירים שהמדינה, והאנשים בתוכה, צריכים להיערך בהתאם לשוק עבודה חדש. רגע לפני שנבהלים, חשוב לדעת שזה לא כזה נורא אם נערכים בהתאם. ובשביל זה צריך להכיר את העתיד.
כיצד ייראה שוק עבודה העתידי? המומחים מעריכים שכוח העבודה לא יהיה מבוסס על מקצועות והתמחות, אלא יתמקד בהון האנושי. במילים אחרות: בך, בך ובך. בבני האדם. באנשים. זה אומר שבמקום לחפש בעל מקצוע X. יחפשו מישהו עם כישורים ויכולות כאלה ואחרות שיוכל למלא את התפקיד.
מה שבעצם אומרים כאן, שבעולם העבודה שיגיע בקרוב אין צורך במקצוע או תואר, אלא בכישרון, בהתמדה, חריצות, התלהבות. זה קורה במיוחד כשאנשים עוסקים במה שמעניין אותם. בעשורים האחרונים, עם עליית התודעה והניו אייג' חלום ההגשמה העצמית תופס תאוצה. אנשים מגשימים חלומות בחיי היומיום, וזה מתחיל ממקום העבודה. גם אתם נתקלתם בסיפור כזה או אחר של שינוי - המהנדס שהחליט להפוך לנגר, האמא ההייטקיטסית שעזבה את העבודה המפרכת והחלה לייצר צעצועים. הפנסיונריות שפתחו עסק לסידור בתים. הגיוון והריבוי בעבודות המבוססות על כשרון מבטיחים מימוש עצמי חזק. לי ולאחרים שכבר עושים את מה שהם אוהבים זה כיף לקום כל בוקר לעוד יום עבודה רווחי ומספק.
אז מה עושים? איך נתמודד עם היום שאחרי - ואיך ניתן להיערך אליו כמו שצריך?
התשובה כמובן, נמצאת באינטרנט. ולא - לא מדובר כאן באחת מתוכניות ה״התעשרות המהירה״ שמציפות את הרשת, אלא יותר בהבנה של מצב והסתגלות לשוק עבודה חדש.
בשנת 2017 גיגלו חברות כמו אמזון, איביי ושופיפיי מיליארדי דולרים, שחולקו בנדיבות גם למוכרי המוצרים בפלטפורמות בשונות. אותם מפעילי ״חנויות דיגיטליות״ נהנו מרווחים מסביב לשעון והטרנד החדש הכה את העולם בסערה - אבל מסתבר שגם בענף המכירות באינטרנט קיימים קשיים.
בתור התחלה - לא כל אחד יכול להקים חנות באינטרנט, וגם אם כן, רק תהליך הרמת החנות עולה כמה אלפי דולרים בממוצע, וזה לא כולל עמלות, מחירי הסחורה עצמה, תפעול החנות וכמובן עלויות הפרסום והשיווק
אבל האם יש עוד דרכים שבהן אפשר לעשות כסף מהאינטרנט גם מבלי לעזוב את העבודה הנוכחית ומבלי להשקיע אלפי דולרים על חנות אינטרנטית שלא בדיוק תעבוד?
 

״עולם העבודה החדש: בלי נהגי מוניות, בלי פקידים ועם הרבה פחות עובדי הייטק״ | צילום: צילום מסך
"משרד" עם נוף לשדרה, אספרסו וקרואסון
כבר בהווה שומעים על צעירים שחולמים להיות חופשיים, לעבוד מכל מקום, עם לפטופ בחופשה בזנזיבר/ בטיול בצפון. וגם על שכירים, בעלי משפחות עם חלום להיות יותר עם הילדים. לא להזדקק לצהרונים ומטפלות, להגיע בערב באפיסת כוחות הביתה, ולראות את הילדים בקושי שעה לפני שהם נכנסים למיטה.
"עבודה מהבית" הוא אחד החלומות הגדולים הקשורים לשוק העבודה, קצת אחרי "הרבה כסף במעט שעות". ו"התעשרות מהירה". אלה חלומות של צעירים, של הורים לילדים קטנים, של אנשים בגיל העמידה ומעלה. כשעוברים בבוקר ורואים בתי קפה מלאים, כבר לא חושבים שמדובר בבטלנים חסרי עבודה שיושבים רגל על רגל עם אספרסו, מבינים שמדובר באנשים שמצאו את הדרך להרוויח כסף בלי להיות חלק משוק העבודה התובעני, ובואו נודה – כולם קצת מקנאים בהם. כבר בשנות התשעים בארה"ב הבינו שמהפכת ה"עבודה מהבית" בדרך, והחלו להכניס שם WIFI בבתי הקפה לחלוצים שמצאו את הנוסחה ליהנות מ"משרד" כיפי עם קפה טוב וקרואסון. בשנים האחרונות נוסדו גם חללי עבודה גדולים, כמו WEWORK, שמתכתבים עם המציאות המתהווה ומתפתחת.
להיות בתחום שנהנה הכי הרבה מסערת הטייפון בעולם האינטרנט
ויש עוד עובדה טובה ומרגיעה - אנחנו לא צריכים להיות מייסדים, בעלים או מנכ"לים כדי להצליח ולהרוויח. לא רק מי שיעמוד בראש חברה או עסק יכול להתעשר באקסטרה הכנסה. למעשה, מספיק כשרון טבעי ויכולות כדי שיתגמלו אותנו גבוה, בלי טרדות של תקציבים ונדודי שינה מרוב דאגות, שיש למנכ"לים. מנהלים טובים יודעים להעריך נותני שירותים טובים. כל עסק מייצר מוצר או שירות, ומעוניין להציע את מרכולתו לכמה שיותר אנשים, למכור כדי להגדיל הכנסות. אחרת העסק לא שווה. הנוסחה שבה חברות ועסקים מייצרים מוצרים וחייבים למכור כדי להרוויח יצרה סערת טייפון חדשה בעולם האינטרנט. שמסרבת להירגע. העולם בעבר, בהווה ובעתיד תמיד זקוק למוכרים. וכשעולם המכירות עבר לאינטרנט, האפשרויות להכנסות מפנקות רק גדלות.
אחד מהתחומים שמנצל את מצב זה הוא תחום שיווק השותפים - או בשמו הלועזי ״אפיליאט מרקטינג״ - תחום שבו בשביל להרוויח כסף אתם לא צריכים לפתוח חנות, לא לקנות סחורה ואפילו לא לעבוד יותר משעתיים ביום - אלא אם כן אתם רוצים.

הדר אשוח - מרוויח מאות אלפי שקלים בשנה משיטת השיווק שותפים | צילום: טל פלג

לא צריך להיות מארק צוקרברג כדי להרוויח המווון מפייסבוק
שיווק שותפים זה התחום החם כבר שנים, שעד לפני שנה אולי לא שמעתם עליו, ועכשיו הוא מתחיל "לצאת מהארון" בגאווה. קיים בכל מקום, ונמצא כאן כדי להישאר. אני הכרתי את התחום הזה כילד בן 15 וחצי, ממש במקרה, בטעות, שממנה התחלתי להרוויח כסף. רציתי להיות בכלל בונה אתרים, אבל משהו לא הסתדר לי עם הדרישות הקשיחות של המקצוע, רציתי לנשום וליהנות, דמיינתי את עצמי טורף את החיים באי טרופי עם כוסית משקה ומטריה קטנה מנייר, ובשיווק שותפים מצאתי את עצמי פשוט עף.
המון שנים לקח לי להסביר מה אני עושה. לחברה שלי, לחברים בכיתה, למורים, לצעירים ששמעו שאני מצליח ושאלו אותי איך עושים את זה, ובטח להורים שלי שעיקמו את האף כי הם רצו ילד עם מסלול רגיל, ומצאו ילד שחי בעולם של גדולים ומרוויח סכומים גבוהים משלהם. היום גם הם כבר גאים.
זוכרים שאמרנו שלא צריך להיות הממציאים הגדולים בשביל להרוויח? אנחנו לא המצאנו את האינטרנט. לא אני, לא השותף שלי, ולא קולגות שלנו שנהנים מעו"ש בפלוס מפנק. ואיזה כיף שזה כך. לא הזענו ועבדנו ימים ולילות עם מחשבים ענתיקות, עם תוכנות מייגעות. ושלא תטעו, אני גם יודע לתכנת, אבל כיף שקיבלתי הכול מוכן. אנחנו נהנים בכל רגע מהמחשב, יודעים לנצל את מה שיש לו להציע, ולהרוויח המון כסף בזכותו. בעיקרון, לא צריך לדעת כלום חוץ מלהקליד.
ותראו כמה העולם נותן לנו את זה על מגש. התחום של שיווק השותפים יושב במדויק על משבצת הרשתות החברתיות כי נושא הקנייה והרכישה אונליין מתממש בעולם כולו. מיליוני קניות ורכישות מתרחשות בכל דקה, ואנחנו שם, לתווך את המכירות הללו, לגרום להן  לקרות, ונמצאים שם כדי לגזור קופונים. לא בנינו אתרי מכירות, לא ייסדנו רשתות חברתיות, אינסטגרם ואפליקציות מובילות. אנחנו לא מארק צוקרברג, אבל מרוויחים המון כסף מהפייסבוק. מפרסמים מוצרים מעניינים, דילים ומחירים אטרקטיביים, ומרוויחים בקליק.
מה המשותף לנופש במלון, מסקרה וספינר? רמז: הרבה כסף
בשנים האחרונות גילינו את שיווק השותפים, נפעמנו מהעוצמות של מה שהוא יכול לתת, והחזה מתמלא בגאווה כשאנו יודעים שעוד אנשים הלכו בדרכנו, שאנחנו מחלקים לאנשים חכה ולא דגים. מה צריך כדי להיות שם? לא הרבה. ידע בסיסי במחשב, מקלדת ואמביציה. לחשו לנו באוזן שהמומחים הכי גדולים כבר אומרים לילדים שלהם: 'אל תלמדו מקצוע אחד. אל תגדירו את עצמכם בריבוע'. בניגוד למכירות הקלאסיות, של מוכר בחברה או חנות שמוכר מוצר מסוים בתחום אחד, אז בשיווק שותפים אתה מוכר הכול מהכול. לא נעצרים בריבוע. פעם מוכרים חופשה ברשת מלונות ומרוויחים 5 אחוז מכל עסקה (זה מצטבר לכמה אלפים בחודש). פעם דווקא מוכרים מסקרה, או את הלהיט התורן של הילדים – למשל ספינר. הרווח מכל מוצר הוא אולי "כסף קטן", אבל מדובר במאות אלפי יחידות ש"נקטפות" ממדפי האינטרנט. הסכומים שנכנסים לחשבונות הבנק שלנו – בהתאם.
למי ששואלים אותי - בצדק - איך נערכים לעתיד, שללא ספק הוא מפחיד, אני ממליץ:  כרגע תישארו איפה שאתם. בלי מהלכים דרמטיים. אבל... תנסו למצוא עוגנים נוספים. בשעות הפנויות שלכם תשבו קצת, תחפשו תחרשו ותראו מה זה התחום הזה שנותן תשובה למקום שאליו מתנקז העולם. תבינו לבד כמה בקלות מרוויחים מתחום שהתחיל במחתרת ועשה את כל הדרך למעלה בצדק וביושר. מומלץ לעשות זאת עם הכוונה והנחיה. אתם יכולים לבד, אבל תזכרו שאפשר לטעות ולהפסיד. כשאנחנו התחלנו לעסוק בתחום, לא היו הדרכות. את כל הלמידה חווינו על בשרנו, וכן, זה עלה בכמה הפסדים, בגלל טעויות של מתחילים שלומדים תחום חדש. ארבע שנים קדימה, שום דבר כבר לא יכול להפתיע אותנו. אז אנחנו יכולים לקצר לכם את הדרך, ולהראות לכם איך לעשות כסף משיווק שותפים הרבה יותר מהר.

ביי ביי לבוסים נצלנים, פקקים, ושעות נוספות
אז זהו, זה קורה. עולמם של השכירים והמועסקים נמצא על סף רעידת אדמה. ברגע הראשון המחשבה באמת ממוטטת ומשתקת מפחד. במקום להתרגש צריך לזכור שזה עולם שמלווה בהמון דברים שליליים: אבטלה, פיטורים, הבטחת הכנסה, שכר נמוך, בוסים נצלנים, שעות עבודה מטורפות, לילות במשרד, פקקים בבוקר ובערב....
ובעיקר – לזכור שיש עולם חדש שלם. עולם המכירות תמיד גועש. תסתכלו בתקציבים המושקעים בשיווק ופרסום, שמטרתם לגרום לקונה להוציא כסף. באותה מידה החברות משקיעות באנשים שעוסקים בשיווק שותפים – אלה שיושבים עכשיו בבית, בבית קפה או בנסיעה ברכבת, ומסייעים להם למכור. שיווק שותפים זו הנוסחה המושלמת להיות חופשי, עצמאי בלי אחריות כבדה ומעיקה, עסק בלי עסק. אתם וואן מן שואו. "משרד פרסום" שהוא בעצם איש אחד (אתה!) שיודע איפה להיות ועל אילו כפתורים ללחוץ בשביל שאנשים ילחצו אנטר על ה-BUY, ושאתה תרוויח מכל מכירה. אנשים תמיד יקנו. עולם המכירות, ובטח באינטרנט, הוא תחום שהיה כאן ויישאר כאן לתמיד. ובשביל למכור צריכים אנשים שעושים את זה בדרייב, בכיף, וביצירתיות. ועם חופש מוחלט, בטחון כלכלי גדול, וג'וב כזה חלומי – אין סיכוי שזה לא יקרה.
המלצה: אל תקפצו למים העמוקים. גלו לבד איך אתם ממשיכים לחיות את החיים שלכם - לעבוד, ללמוד, לבלות – תוך כדי שאתם יכולים לייצר כסף מהאינטרנט, בלי סיכון והשקעה כספית. רוצים לשמוע עוד קצת פרטים?
הכותב הוא מהמובילים בתחום שיווק השותפים בישראל, שותף בחברה שמגלגלת מאות אלפי שקלים לחודש, מייסד שיטת ה"תכל'ס כסף", אושיית רשת ומנטור.

״לחצו על הלינק למעלה וקבלו גישה לקורס המבוא של הדר במתנה״ | צילום: טל פלג
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    כתבה ממומנת
    סופיה 23/11/2018 13:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל אין זה אומר שזו לא האמת.
    סגור
  • 6.
    אחת התקלות היא שהמעביד גורם לעובד להתפטר. והוא לא זכאי
    יוסף 22/11/2018 13:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא לא זכאי אפילו לאבטלה לקופת ביניים עד שימצא משהו אחר.. גם אם עבד 10 שנה במקום מסויים גורמים לעובד להתפטר והוא נופל לפינה המדינה זורקת ככה משפחות שלמות לעוני.. מה מצפים שיעשה עובד כזה נשויי עם ילדים ש 4 או 5 חודשים לא מוצא.. רק אחרי 3 חודש הוא זכאי. ואיך יביא כסף 3 חודשים יגנוב
    סגור
  • 5.
    ללמוד נהגות אוטובוסים
    אברהם 21/11/2018 16:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מחסור חמור בנהגי אוטובוסים אולי שם העתיד למקום עבודה
    סגור
  • 4.
    איך עושים כסף? מספרים לאנשים איך עושים כסף (ל"ת)
    עשיר 20/11/2018 22:41
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 3.
    בקיצור אין לו מה לאכול (ל"ת)
    יעקב 2 20/11/2018 22:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אתר עלוב כתבה עלובה ושקרית....מה לא יעשו בשביל כסף (ל"ת)
    יעקב 20/11/2018 16:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    הילד הזה
    הבגדדי 20/11/2018 13:25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ילד קקה ובושה לאתר כזה שמעלה כאלו כתבות ופרסומים שקריים. בושה!!
    סגור