פרסום ושיווק

קמעונאות ב-2019: מהם הטרנדים שיקבעו את עתיד השוק

מותגי אונליין יהפכו לחנויות פיזיות, רשתות קמעונאות יזמינו מותגי אונליין להקים "חנות בתוך חנות", טכנולוגיית "בלי קופה" של אמאזון תהיה לב הפיתוח החדשני ועוד
משה בנימין | 
קמעונאות ב-2019 (צילום iStock)
חברת המחקר eMarketer פרסמה לאחרונה דו"ח מקיף שכותרתו "עתיד הקמעונאות ב-2019: הטרנדים שיעצבו את התחום בשנה הקרובה".המגמות הבולטות שעליהן מצביע המחקר כוללות את המעבר של מותגי אינטרנט למיקומים פיזיים, "מקליקים ללבנים"; חיזוק מגמת חנויות הפופ-אפ; תשלום בקופה/קנייה בחנות ללא קופאים; מיצוי פוטנציאל רכישת המוצרים ברשתות חברתיות ועוד. 
מאונליין לאופליין
הטרנד הראשון שעליו מצביע המחקר נוגע למעבר המעניין של מותגים שנבנו, צמחו ופעלו באונליין בלבד למיקומים פיזיים. על פי eMarketer, לאחר שבנו מותגים ונהנו מרף כניסה נמוך ויכולת להגיע לקהל גלובלי באמצעות פרסום דיגיטלי בקלות יחסית, מותגי הדיגיטל יבקשו למסד את ההצלחה בצורה של חנות פיזית ויעשו זאת השנה בקצב מוגבר. מבחינת שטחי מסחר, המאפיין הייחודי של חנויות מותגי האונליין בא לידי ביטוי בפער ניכר בגודל, במטר מרובע, מול החנויות המסורתיות, ביחס של כשליש מגודלן.  
התחזקות הפופ-אפ: לענות לביקוש בגודל פיזי קטן ומשתלם 
הטרנד השני שאותו מסמן המחקר מדבר על התחזקות מגמת חנויות הפופ-אפ. הרציונל מאחורי חנויות הנישה לפרק זמן מוגבל הוא בשילוב שבין ביקוש של הקהל לצריכה לגודל פיזי קטן ומשתלם למותגים. חנויות הפופ-אפ מאפשרות למותגים מסורתיים ומותגי אונליין חדשניים את היכולת לפגוש את הצרכן פנים מול פנים, לייצר עימו אינטראקציה אינטימית פיזית ובעיקר לתת לו את התחושה של לאחוז במוצר, להתנסות בו, להשיב בפידבק וכך לבנות קהילה סביבו. 
חנויות הפופ-אפ מלוות בדרך כלל בקהל ייחודי, צעיר, עדכני ושונה מדור צרכני החנויות הפיזיות. מחקר מ-2018 בארה"ב מצא ש-38% מצרכני חנויות הפופ-אפ רוכשים מוצר באינטרנט על בסיס שבועי. עובדה זו הופכת את המפגש הפיזי עימם להישג בעל ערך כדי לפגוש אותם בפעם הבאה אונליין. 


38% מצרכני חנויות הפופ-אפ רוכשים מוצר באינטרנט על בסיס שבועי (צילום: istock) 
תובנה קמעונאית נוספת ומרתקת שאפשר ליישם כבר מתרחשת בארה"ב, שבה רשתות הענק מזמינות מותגי אונליין מצליחים להתארח בסניפי הרשת במתכונת של "חנות בתוך חנות" שמיטיבה עם שני הצדדים. חנויות האונליין מקבלות את האפשרות להציב מוצרים ישירות מול הלקוחות בדרך שיוכלו לגעת ולהרגיש ומנגד הרשתות הוותיקות יכולות למשוך אליהן קהל חדש וצעיר שבדרך כלל לא נכנס לחנויות. 
אמאזון סטייל: יציאה מחנות ללא תור בקופה, ללא קופה וללא קופאים
הטרנד השלישי שכיום מזוהה בעיקר עם חברת אמאזון הוא קנייה בחנויות ללא קופה ו/או קופאים כפי שהציגה לעולם ב-Amazon Go בסניפיה בשיקגו, סיאטל וסן פרנסיסקו. המגמה הזו היא תולדה טכנולוגית של העידן בו אנו חיים, בניסיון להשתמש בחדשנות כדי להקל על הצרכן, לייעל עבורו את חווית הקנייה ולמנוע ממנו כל סרבול שנוגע ליציאה מהחנות עם המוצרים תוך מעבר בקופה. בחנויות אמאזון לדוגמה, הצרכנים סורקים את המכשיר הנייד שלהם בכניסה, בוחרים במוצרים שהם רוצים לרכוש ופשוט יוצאים עימם מהחנות. המערכות של אמאזון יודעות לחבר בין המוצרים לצרכן ולחייב אותו בהתאם.
על פי מחקר של Usabilla שמופיע בדו"ח של eMarketer, חשיבות היציאה מהחנות ללא תור היא גבוהה מאוד. 22.5% מהצרכנים בארה"ב ציינו כי עמידה בתור ארוך ביציאה מהחנות הוא הגורם שימנע מהם לרכוש בחנות פיזית, במקום השני לאחר הסיבה המובילה - לא מצאו את המוצר אותו חיפשו. 
סופסוף הפוטנציאל ימוצה? רכישה בפלטפורמות סושיאל
טרנד נוסף שרבים ציפו שימצה את הפוטנציאל הרב הטמון בו כבר לפני מספר שנים הוא הסחר על גבי פלטפורמות של רשתות חברתיות. למרות שאנליסטים רבים ציפו שהזמן הרב שצרכנים/גולשים מבלים בפייסבוק ובטוויטר והעובדה שרבים מאתנו עוקבים אחר מותגים מסחריים יוביל לרכישות, בפועל הפוטנציאל הזה לא מומש.
מי שצפויה לקחת את הקופה בגדול היא אינסטגרם שכבר עושה זאת בימינו ותמשיך לצמוח. יחד איתה אפשר לציין גם את Pinterest ולא בכדי - השתיים חולקות מאפיין בולט אחד ומרכזי, פיד ויזואלי שבו התמונות הן חזות הכל והטקסט משני בלבד. "כשזה מגיע לרכישת מוצרים" אומר סאנז'אי טאמהאנה, מנהל תחום המידענות בשיווק דיגיטלי בנייקי, "זה טבעי עבור אנשים לרצות לראות את המוצר כדי להבין טוב יותר הוא נראה והאם הוא מתאים". לדבריו "הצמיחה של אינסטגרם, ופינטרסט, בהיקף נמוך יותר, ב-5 השנים האחרונות עזרה למשווקים לענות על הצורך ולאפשר לצרכנים להרגיש בטוחים יותר לפני רכישה".
על פי חברות המחקר Cowen and Company, כמעט 30% מגולשי פייסבוק, אינסטגרם ופינטרסט בארה"ב הצהירו שרכשו מוצר ממותג שגילו במקרה באמצעות הפלטפורמה. הפלטפורמות משמשות במקרים רבים כזירת גילוי והשראה עבור הגולשים שמשוטטים בחיפוש אחר רעיונות ולעודד רכישה גם ללא כוונה שהוגדרה מראש.
עלייתם של המשפיענים כמובילי דעה ומקדמי מכירות בבפלטפורמות כגון אינסטגרם מניעה עוד יותר את גלגלי הרכישה בפלטפורמות חברתיות, אך השאלה שעודנה מחרפת ומן הסתם תתברר במהלך השנה היא היכן בדיוק יתבצעו הרכישות לכשיקרו - בפלטפורמה החברתית עצמה או באתרי המותגים שאליהם הגולשים יופנו? 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה