שיווק ופרסום

אחרי הטבח בניו זילנד: השבוע הרע של צוקרברג הפך לנוראי

עזיבת שני בכירים, נפילת המערכות של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ וקידום חוק נגדה על ידי הסנאטורית וורן. כל אלו הם רק המבוא לשידור החי של הטבח המזוויע בפייסבוק שהפך את השבוע האחרון לאחד הנוראיים מאז הקמתה
Bloomberg | 
בלומברג. מארק צוקרברג (צילום בלומברג)
אפילו בקונטקסט של השנה הנוראית שעוברת על פייסבוק, על מארק צוקרברג מייסד ענקית הסושיאל עובר שבוע גרוע במיוחד.
שבוע הבשורות הרעות של פייסבוק החל למעשה עם הצעתה של הסנאטורית (שמכוונת לנשיאות), אליזבת וורן, לפרק את החברה. משם זה המשיך לנפילת המערכות והפסקת הפעילות הארוכה ביותר בתולדות החברה שכמעט והאפילה על החקירה שנפתחה נגד החברה בגין הסכמי הדאטה שנחשפו - עליהם חתמה מול חברות ענק אחרות, יצרניות סמארטפונים וחברות אלקטרוניקה - במסגרתם חברות אלו נחשפו למידע על משתמשי פייסבוק. החברה פתרה את בעיית נפילת המערכות בדיוק בזמן כדי להודיע על פרישתם של 2 מנהלים בכירים, אך המכה הגדולה באמת הגיעה בסוף השבוע עם אירוע הטבח המזוויע בניו זילנד שהועבר בשידור חי על ידי הרוצח עצמו, בפייסבוק.
"קרנות גידור ששידרו לאחרונה תחושת שאננות כלפי הכותרות השליליות להן זכתה פייסבוק, מרימות גבה לאור חדשות הלילה האחרון", כך לדברי ג'האנארה ניסאר, אנליסטית בבית ההשקעות Lynx. כדור השלג של החדשות הרעות מתגלגל אל החברה ובהתאם, פייסבוק רשמה ביום שישי את היום הגרוע ביותר שלה בבורסה מזה חודשיים עם ירידה של 2.5% ל-165.98 דולר למניה.

תפסו 1.2 מיליון העלאות של הסרטון בזמן ופספסו 300 אלף גרסאות אחרות

סוף השבוע לא סיפק לחברה הפוגה מהחדשות הרעות. בחברה ציינו כי הם הצליחו לחסום 1.2 מיליון העלאות של סרטון הטבח בניו זילנד ב-24 השעות הראשונות לאירוע, אך 300 אלף גרסאות אחרות מצאו את דרכן לפלטפורמת הסושיאל בטרם הוסרו מאוחר יותר. במקביל, ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן אמרה שהיא רוצה לדון עם פייסבוק בסוגיית השידור החי המוזרם על גבי הפלטפורמה.
לא זאת בלבד, אלא שתדמית החברה נפגעה עוד עם הודעתו של טוני פרננדז, מנכ"ל BHD מקבוצת AirAsia ואחד מהמנכ"לים המפורסמים ביותר באסיה, על סגירת עמוד הפייסבוק שלו על 670 אלף עוקביו בגלל "היקף השנאה" לדבריו ברשתות החברתיות.
הסנטימנט השלילי כלפי פייסבוק, כפי שנמדד על פי ציוצי טוויטר, הגיע לשיא ב-8 החודשים האחרונים ביום חמישי. בעוד שסנטימנט שלילי יכול לעלות ולרדת בהתחשב באלפי הציוצים מדי יום על החברה, פייסבוק לא ראתה כמות כזו של ציוצים כנגדה מאז פרסום הדו"ח הלא מחמיא ביולי האחרון, שבו נחשף מחזור הכנסות ונתונים על היקף המשתמשים שאכזבו את המשקיעים והביאו לנפילת הערך הגדולה ביותר בתולדות החברה.
הצעת הסנטורית וורן משקפת פרדיגמה חדשה ומדאיגה שננקטת כלפי החברה: בקצב שעולה מדי יום, צרכנים, משתמשים, מחוקקים ומשקיעים תוהים האם החברה שהוקמה במעונות הסטודנטים של האווארד על ידי צוקרברג בשנת 2004 מסיבה יותר נזק מאשר מביאה תועלת. התלונות הגוברות הן על כך שפייסבוק לא עשתה עבודה מספיק טובה כדי להגן על המידע שלנו או מספיק כדי להגן על משתמשים מפני התפשטות תכני ההסתה והשנאה, דיסאינפורמציה ושידור חי של מעשים ואירועים אלימים. אולי, מומחים תוהים, זהו הזמן שבו הרגולטורים והפוליטיקאים צריכים להיכנס לתמונה.
וכל זאת עוד לפני הטבח בניו זילנד, שלבדו היה יכול להניע את מעשה חשבון הנפש בלבו של כל מנכ"ל. לצוקרברג, זה לא היה יכול לבוא בזמן פחות מתאים. ימים בלבד לאחר שוורן חשפה את תכניתה לפירוק החברה, פייסבוק הסירה את מודעות הפרסום שקידמו את האג'נדה שלה מהרשת החברתית.
מצד ההגנה, זה לא היה הדבר הנכון ביותר לעשות מצידו של צוקרברג שרוצה למתג את פייסבוק כמקום פתוח שבו ניתן להביע דעות אישיות מכל הקשת בחופשיות. בפייסבוק טענו מנגד שהמודעות של וורן הפרו את הכללים מכיוון שנעשה שימוש אסור בלוגו של פייסבוק "אך לטובת האינטרס של דיון איתן ויציב אנחנו משיבים את המודעות לאוויר".
ביום רביעי, פייסבוק התמודדה עם 2 משברים אחרים וחדשים, שהחלו בערך בסביבות השעה 11:15 בבוקר (שעון ניו יורק), אז מערכות פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם החלו לקרוס ולרדת, מסביב לעולם. הבעיות שעליהן דיווחו המשתמשים מסביב לעולם נעו מטעינת תוכן איטית לפלטפורמות ללא תוכן בכלל ובעיות בשליחת הודעות. השיבוש נמשך עד לחמישי בצהריים - פרק הזמן הארוך ביותר שבו מערכות פייסבוק היו בקריסה מאז 2012. בחברה הסבירו שמדובר בבעיות שמקורן בשרתי החברה. "אנחנו מצטערים מאוד על אי הנוחות ומעריכים את הסבלנות של כולם" אמרו. 
בדיוק ברגע שקריסת המערכות הגיעה לשיא, לחברה נודע שחקירת משרד המשפטים כנגדה הורחבה ותגיע לבית המשפט בניו יורק. גורם המעורה בפרטים אמר לחדשות בלומברג, כי בית המשפט זימן אליו תחת צו, חומרים מידי 2 יצרניות סמארטפונים שלהם הסכמי דאטה ושיתוף פעולה עם פייסבוק. בחברה ציינו "כפי שאמרנו בעבר, אנחנו משתפים פעולה עם החוקרים". עם או בלי קשר לחקירות, בפייסבוק עובדים על דרכים חדשות לטיפול באבטחת הפרטיות של הגולשים, ניטור הפייק ניוז ותוכן פוגעני ואלים. צוקרברג הודיע לאחרונה על מיקוד החברה בפיתוח מוצר לתקשורת מוצפנת, מיידית ואישית. שינוי משמעותי כשמדובר בחברה שנבנתה על בסיס מודל עסקי של שיתוף, שהוביל גם לפרידה מאחד ממנהליה הבכירים. 
לאחר 13 שנים בחברה, כריס קוקס הודיע על פרישתו בפוסט שפרסום ביום חמישי. קוקס עזר בהגייתו ופיתוחו של "הפיד" - הערוץ המרכזי לעדכונים אישיים של יותר מ-2 מיליארד אנשים, ובפועל, העורך הראשי מבוסס האלגוריתם של חייהם הדיגיטליים של המשתמשים.
העזיבה של קוקס רמזה על הדרך השונה בה הוא רואה את עתידה של פייסבוק. "אנחנו פותחים דף חדש של כיוון עבור המוצר" אמר קוקס. "זה יהיה פרויקט גדול ונצטרך מנהלים שנרגשים להוביל את השינוי". יחד עם קוקס נודע גם על עזיבתו של מי שניהל את וואטסאפ, כריס דניאלס, כך לפי הודעת החברה. 

מיליוני דולרים ואלפי עובדים, ועדיין

אך עם זאת, אף אחת מהסוגיות הללו לא תבחן את צוקרברג כפי שהטבח בניו זילנד יעשה. הטבח ב-2 המסגדים התרחש לאחר שאדם שלכאורה הוא הרוצח בעצמו פרסם בפייסבוק ובפורום נוסף מניפסט שנאה גזעני. סרט הווידאו מנקודת המבט של הרוצח שבו הוא מרסס את המקום פורסם בזמן אמת והציף את פייסבוק ורשת האינטרנט. בפייסבוק הודיעו על הסרה מיידית לאלתר של עמוד הפייסבוק והאינסטגרם של הרוצח והסרה של כל פוסט התומך במעשה. 
אך זה בדיוק סוג האירוע שצוקרברג עבד קשה כדי להימנע ממנו. החברה שכרה והעסיקה אלפי עובדים שהיו אמורים לעבור בעצמם על הרשת החברתית ולהסיר ידנית תכנים פוגעניים ומסוכנים, במקביל להשקעה של מיליוני דולרים בבינה מלאכותית שמטרתה לנתח באופן חכם ומתקדם כדי לעקוב אחר תכני וידאו בזמן אמת. ועדיין, צוקרברג, 34, גילה את הקושי הכרוך במשטור של תוכן המופץ על ידי 2.7 מליארד משתמשים שמניעים את מערכת פייסבוק שמרוויחה מפרסום - שמופנה אליהם. המערכת מבוססת על כך שהיא מציגה לגולשים פוסטים שיעוררו בהם תגובות רגשיות עמוקות - תופעות הלוואי הן פמפום של פייק ניוז ותוכן קיצוני. 
לדברי מארי אן פרנקס, פרופסור למשפטים באוניברסיטת מיאמי, "אין שום דרך אחראית לשלוט בשירותי וידאו בזמן אמת". פייסבוק ידעה תמיד שבשירות שכזה טמון הפוטנציאל "לעודד ולהגביר את הצדדים הרעים ביותר של האנושות, והיא חייבת להתמודד עם העובדה שיש לה דם על הידיים".  
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה