שיווק ופרסום

אמזון בישראל: רעידת האדמה של שוק הקמעונאות ב-3 רבדים

ענף האופנה, קמעונאות המזון והפארמה והנדל"ן המסחרי של הקניונים. כניסת אמזון לישראל הולכת לשבש סקטורים רבים שיהיו חייבים למצוא לעצמם בידול ויתרון מסחרי
אבי זיתן |  2
אמזון (צילום iStock)
השבוע הבא מסתמן כאחד השבועות הדרמטיים בתולדות הקמעונאות בישראל. לפי הודעתה לסוחרים הישראלים, לאחר דחיות ועיכובים שונים - חברת אמזון צפויה להתחיל רשמית בפעילות בישראל ביום חמישי. איך שלא מסתכלים על זה, מדובר ברעידת אדמה משמעותית עבור עולם המסחר הישראלי, שאת הדיה ככל הנראה נמשיך לראות ככל שיתגבר עומק הפעילות של אמזון.קום בארץ.
אמזון היא לא עוד שחקן בעולם רכישות האונליין. מדובר בשחקן מפתח ברחבי העולם, כאשר בניגוד ל-eBay ו-Aliexpress הרשת הזאת כמעט שלא הייתה קיימת עד כה בישראל. כדי להבין את עצמתה של אמזון מספיק רק לציין שנכון לשנת 2017 העסיקה החברה כ-341,000 עובדים ברחבי העולם, ושווי השוק  שלה באותה שנה עמד על 542.2 מיליארד דולר (!). כניסתה של אמזון לארץ מסמנת הגברה משמעותית בתחרות על לבו ובעיקר ארנקו של הצרכן הישראלי. מותר להניח, כי מועד הכניסה, סמוך לחגים, לא נבחר במקרה.
בתחום האופנה הישראלית לדוגמה כניסת אמזון היא ללא ספק רעידת האדמה המשמעותית ביותר בענף כאן מאז ומעולם. זו רעידה שקדמו לה בשנתיים האחרונות רעידות משנה, שהתוצאות שלהן באו לידי ביטוי עד כדי סגירת רשתות אופנה מובילות כמו הוניגמן ואחרות.
הישראלים הם צרכן מתוחכם והם היטיבו לזהות את הפוטנציאל ברכישות אונליין, גם בתחום האופנה, מבעוד מועד. למצב הזה נכנסת אמזון - עם הכוח והשם האדירים שלה, עם מנגנון משלוחים שיהיה חינמי ועם מרכז לוגיסטי בישראל בעתיד. לנוכח זאת, אפשר להבין שהאתגר לרשתות הישראליות לא יהיה פשוט.
ההשפעה של כניסת אמזון על השוק הישראלי באופן כללי תהיה ב-3 רבדים. ענף האופנה יהיה הראשון שבהם, מהסיבות שציינו. ההשפעה ברובד השני תהיה גם כן רלוונטית לתחום האופנה והיא פעילות הקניונים בישראל. לקניונים בישראל קשה יותר ויותר להצדיק את עצמם וכשרשתות אופנה יתחילו לסגור סניפים כתוצאה מההתרחשויות, היכולת של הקניונים לגבות שכירות תהיה קשה יותר וזה משהו שיכול להשפיע על כל שוק הנדל"ן המסחרי בישראל.
הרובד השלישי של מהפכת אמזון בישראל יהיה בתחום קמעונאות המזון והפארמה, שאמזון מאוד מחוברת אליהם ורואה בהם תחום אסטרטגי שבו היא פועלות באופן אינטנסיבי, לרבות חנויות פיסיות במודל אמזון גו. גם כאן זה מחייב את הרשתות השונות להתחיל לחשוב יצירתית מבעוד מועד.
התשובה של החברות הישראליות, ולא רק הן, צריכה להיות באמצעות העברת הכוח אל האונליין וזה בדיוק מה שרובן עושות בשנתיים האחרונות. עם זאת, הערך המוסף האמיתי שלהן יבוא לידי ביטוי בסופו של דבר דווקא במידת היכולת של החברות לייצר סיפור ולבנות חוויית רכישה חדשה ומרגשת דווקא בעולמות  האופליין, שבהם אמזון לא תוכל להתחרות.
או במלים אחרות: המתחרים של אמזון יצטרכו לייצר חוויית לקוח פיסית, שתייצר לצרכנים מוטיבציה לנטוש את המקלדת לטובת תהליך רכישה בעולם האמיתי, שיסב להם סיפוק והנאה שלא ניתן לייצר בחוויית הקנייה שמציעה אמזון.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לא ניסחפנו ????
    bags_bany 09/2019/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מלאה סימני שאלה ישראל זה לא ארופה
    סגור
  • 1.
    לא יאומן איזה חוסר הבנה של הכותב
    יודע דבר 09/2019/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ענק האופנה לא יפגע משמעותית מהכניסה של אמזון לישראל, לפי ניתוח מעמיק של חברת דלוייט אמזון תהווה כ- 5 אחוז משוק האופנה בישראל בהיקף פעילות מלא. אמזון היא לא פלטפורמה שמזוהה עם אופנה, היא מובילה בקטגוריות כמו אלקטרוניקה וג'גטים, תוספי תזונה ועוד כשאופנה היא קטגוריה שנמצאת הרבה למטה בהיקפי המסחר שלה. פלטפורמות כמו אסוס ונקסט מהוות ויהוו בעתיד נתח משמעותי מהשוק האופנה בישראל יחד עם שחקנים מקומים שידעו לתת ערך זהה לפלטפורמות הבנלאומיות (כרגע לא קיים).
    סגור