שיווק ופרסום

5 סיבות לעשות הסכם ממון לפני החתונה

כתיבת מומחים | 
נישואים (צילום PIXABAY)
אתם בני זוג, המקיימים ביניכם אורח חיים זוגי, כבר זמן מה, ומתכוונים להינשא בקרוב. מזל טוב! ואז אתם קוראים או שומעים על "הסכם ממון". חלק מכם, מתבקשים, ואפילו נדרשים, על ידי המשפחה שלכם, לעשות עם בן/בת זוגכם הסכם ממון לפני החתונה.
רובכם מתלבטים, האם אכן כדאי לעשות הסכם ממון ( עובדה- עצרתם לקרוא את המאמר הזה..) הרי הכל בסדר עכשיו, ולמה לתקן מה שלא מקולקל? ואם כן, כביטוח בלבד, האם לפני החתונה? אולי אחריה? ואולי בכלל לא?
אתם ודאי יודעים ש 50% מכלל הזוגות בארץ, בשלב כלשהו של הזוגיות שלהם, נפרדים או מתגרשים. אם אתם משוכנעים, שלכם זה לא יקרה ( נכון? ), כנסו לאתרי ההיכרויות ותראו,  שהם מלאים בגרושים וגרושות, שכמוכם, חשבו שמצאו "אהבת אמת" לנצח נצחים.
ההתלבטות שלכם לגמרי מובנת, שכן עריכת הסכם ממון ביניכם, באמת עלולה להיות "כאב ראש" אחד גדול. ו"בשליפה מהראש", עולים התירוצים הבאים לעיתים:
 
  1. זה מביך ( "איך בכלל פונים לבן הזוג האחר, בעיצומה של חברות ואהבה מקסימים, ומודיעים לו שעליו לחתום על הסכם ממון אתכם?" ). 
  2. זה מעליב ופוגעני ( "מה אתה לא סומך עלי? אתה פוחד שאגזול את רכושך?", וכאלה..).
  3. זה מערער את הזוגיות, עד כדי כך, שפשוט נפרדים, לא עליכם.הכל נכון. אני יודע את זה, כיוון שאני עוסק אך ורק בהסכמי ממון. עורך דין הסכם ממון בלבד.
 
אני רוצה, כשתקראו במאמר להלן את חמשת הסיבות, שמטות את כף המאזניים לעשות הסכם ממון,  תהיו ערים  "למחיר" האפשרי, שאת חלקו תיארתי לכם בראשית דבריי (  יש עוד.. אבל חסכתי לכם ).
תעשו את השיקולים שלכם כעת, כאשר אתם אובייקטיבים ומרוחקים מהסיטואציה הרגשית של פרידה. תעריכו ותחליטו מה נכון לכם, לזוגיות שלכם, בהכירכם את מכלול ענייני הרכוש שלכם, ואת הנפשות הפועלות. אתם יודעים, בן או בת הזוג, המשפחה שלה או שלו, המשפחה שלכם, אתם, היקף הרכוש או הסיכון שבהעדר הסכם ממון וכיו"ב.  שימו את הכל על כפות המאזניים. תשקלו. תראו לאן נוטה הכף.
סיבה 1: הסכם ממון חוסך סכסוך בפרידה/גירושין.
בחלק יותר מידי גדול של פרידות בין בני זוג, מעורבים רגשות שליליים: קנאה, אכזבה, בגידה ועוד כאלה "מרעין בישין" לא עלינו.
במצב הזה, רוב הזוגות "משתמשים" בבתי המשפט, מנצלים את ההליכים המשפטיים לרעה, ומגישים נגד בן/בת הזוג תביעה ממונית, על רכוש וכספים.  יש עילה, אין עילה, זה אותו דבר - תובעים. תביעה מוצדקת, או לא מוצדקת - תובעים. ראיתי את זה כבר יותר מדי פעמים, ואז, בן הזוג האחר, נאלץ להגיש כתב הגנה. והנה לפניכם סכסוך אמתי ומוחשי בבית המשפט.
בית משפט הוא למעשה מלחמה בדרכים תרבותיות. היכן שנגמרת "הדיפלומטיה" בין בני זוג, מתחיל הליך שיפוטי, שמשמעותו הינה להשתמש בסמכות המדינה הכופה כדי להפקיע זכויות מהצד השני.
רובכם לא יודעים אולי, וגם אם יודעים, מכחישים הכחשה רציונלית על מנת שתוכלו לחיות את חייכם, אבל הליך משפטי כזה, הוא פוגעני והרסני כמו סופת הוריקן דרגה 5. זוגות "קורעים" אחד את השני, מלכלכים ומוציאים את הכביסה המלוכלכת החוצה, ולעיתים גם מלכלכים את הכביסה (למרות שההליך מתנהל בבית משפט בדלתיים סגורות ).
אם יש, או יהיו לכם ילדים, הם ייפגעו מהליך כזה, כיוון שהלכלוך הזה שתזרקו אחד על השני, ידבק גם בהם. הם יאלצו לספוג אותו, ואולי אפילו לנקוט עמדה, ולקחת צד בסכסוך. אבל לא רק הילדים ייפגעו, גם המשפחות שלכם, ולעתים גם חברים משותפים שלכם. יש לכם את הפריבילגיה לסכן את עצמכם להיכנס למצב הזה בלי הסכם ממון, אבל אין לכם את הפריבילגיה לסכן את ילדיכם.
ועדיין לא דיברנו על העלויות. מדובר על סכומים של בין עשרות למאות אלפי שקלים, שתוציאו על עורכי דין, מומחים, חוקרים ומעקבים וכיו"ב.
הסכם ממון טוב, מפורט, ברור, לא יותיר לאף אחד מכם עילת תביעה, או לכל הפחות, יהפכה להרבה פחות כדאית, כך שלא יהיה לאף אחד מכם על מה לתבוע. שכן הכל יהיה מוסדר מראש בהסכם הממון. פשוט תשלפו אותו מהמגירה. חסכתם. הרווחתם. ואת הרגשות הקשים שהיו לכם בפרידה, תוציאו אולי במסגרת או במקום אחר, שאיננו לוחמני.
סיבה 2: הסכם ממון מונע הפסד ממוני וכלכלי
כשאתם מתחתנים, אתם מקימים כמובן  מסגרת משפחתית וחברית, שבה אולי תביאו יחדיו ילדים לעולם, אך לא רק.
אתם למעשה, מקימים גם מסגרת או "אישיות משפטית" של שותפות כלכלית, ממונית, ואפילו עסקית, ולעתים, ארוכת טווח ( עד הפרידה ).
אחד מכם או שניכם, מגיעים לשותפות הזו, עם רכוש שנחסך ונצבר על ידו על פני שנים, ויכול להיות משמעותי. בהרבה מקרים, הרכוש הזה יכלול דירה. או עסק. אחד מכם או שניכם, יקבל במהלך הקשר מתנה או ירושה. בדרך ההכנסות שלכם לא יהיו שוות. גם הצבירות הסוציאליות לא. אחד מכם יפתח קריירה מקצועית, השני לא.
מטבע הדברים, במרוצת שנות זוגיות, ההפרדה והאבחנה הזאת, של "מה שלי", ו"מה שלך", מיטשטשת. הדברים מתערבבים. מתמזגים בשותפות. היא, השותפות, יוצרת זכויות, גם ברכוש נפרד, בהתמלא תנאים מסוימים.
אם אין לכם הסכם ממון, וגם אם הפרידה איננה מלווה ברגשות עכורים, כמו בסיבה הראשונה, בפרידה, אתם עלולים להפסיד רכוש, שהיה ברור לכם, חד משמעי, שהוא שייך רק לכם. אתם עלולים להיות מופתעים למשל, שדירה שרכשתם לפני הנישואין, הופכת להיות שייכת לשניכם.
הכיצד, אתם תוהים? שהרי קיים חוק, שנקרא חוק יחסי ממון בין בני זוג, ולפיו, רכוש עבר, מלפני הנישואין, של כל אחד מכם, הוא אישי, ולא "מתערבב" בזוגיות.
חוק זה סותר, בנסיבות מסוימות, את הוראות החוק בעניין זה. כך גם תוכלו למצוא את העסק שלכם, שהיה שלכם עוד מלפני הנישואים- כמשותף, ומתחלק חצי חצי עם בן/בת זוגכם.
הסכם ממון טוב, ברור, שצופה מצבים כאלו בעתיד, ימנע את זה באופן ודאי.
סיבה 3: יציבות, בטחון ו"שקט" במהלך הנישואין
אם אתם יודעים שיש לכם הסכם ממון, וכל הנושאים כפי שפורטו בסיבות 1 ו 2 לעיל, מוסדרים בו, עד הפרט האחרון, אתם מרגישים שיכולים ללכת לשון בראש שקט במהלך הזוגיות, גם כאשר לעיתים, היחסים עולים על שרטון. אתם לא חוששים שאם תקבלו ירושה, "תאבדו" את חלקה בפרידה, אתם לא חוששים, שאם עשיתם "אקזיט" – 50% ממנו "תאבדו" בפרידה וככה הלאה. אתם בטוחים, שגם אם תהיה פרידה, תצאו ממנה בשלום. וזה נותן שקט, יציבות והרמוניה בזוגיות.
סיבה 4: מבחן לזוגיות שלכם
גם אם אתם בקשר זוגי כבר זמן רב, עדיין לא הכרתם את "הראש" הממוני, את זווית הראיה הכלכלית והרכושית, את הציפיות של בן/בת זוגכם, בהקשר הממוני. כמה למעשה כל אחד מכם, מעוניין לשמר נפרדות ממונית, וכמה אתם מעוניינים בשיתוף. כמה לחוד. וכמה ביחד.
גם אם שוחחתם על זה כבר- זה לא ממש דומה לשיחה על הסכם ממון, תוכנו, וחתימה עליו. כאשר דברים מגיעים לידי חתימה על חוזה מחייב, האמת, יפה או מכוערת, קלה או קשה, מתגלה בסופו של דבר. ייתכן למשל כי זו הסיבה שהנסיך האנגלי הארי, לא הסכים לחתום על הסכם ממון עם השחקנית מייגן מרקל. יש לפעמים אמת שבני או בנות זוג אינם מעוניינים לראות.
יש לכם כעת הזדמנות פז, לראות ולהבין, איך בן זוגכם רואה את הזוגיות אתכם (ועם ממונכם). פתיחות ושקיפות זה דבר חשוב מאוד בזוגיות, וגם אם יש דברים שלא נעים לגלות, עדיף עכשיו מאשר מאוחר יותר. כתבתי בעניין הזה מאמר באתר שלי בשם: הסכם ממון עם בן זוג חמדן.
סיבה 5: הסכם ממון יאפשר למשפחה של כל אחד מכם, להעניק מתנות וירושות ללא חשש
ההורים של כל אחד מכם, מעוניינים, שמתנות (משמעותיות) וירושות שלהם, ילכו לבת/בן שלהם. הם אינם מעוניינים, ולעתים אפילו חוששים, שרכוש שהם יתנו לילדם, יזלוג, מכוח חיי הזוגיות, לבן/בת הזוג האחר/ת.
גם אם תאמרו להורים כי קיים חוק, המסדיר ומגדיר את המתנות שלהם, כאישיות של אותו ילד/ילדה שלהם, הם ידאגו. ובצדק.
החוק ( חוק יחסי ממון בין בני זוג ) בעניין של מתנות וירושות, איננו מתייחס לעליית הערך, להשבחה, להחלפה, לפירות של אותן מתנות וירושות. ולכן, אפשר ואחד מבני הזוג יקבל נאמר מיליון ₪, יקנה בזה דירה, הערך של הדירה יכפיל את עצמו, ואז מה יקרה בפרידה? האם אותו בן זוג שקיבל את מיליון הש"ח האלו, יקבל מיליון ₪, או את הדירה?
יש הורים, שנמנעים מלתת מתנות או לצוות ירושות לילדים שלהם, עד אשר ידעו שיש הסכם ממון בעניין הזה, והמסדיר את המתנות והירושות האלו, כולל "הגלגול" שלהם וכיו"ב – כאישיות.
הסכם ממון שיוצג להם, יקל עליהם ויעודד אותם לתת מתנות וירושות, ביודעם, שמה שחסכו, ילך לילדם, ולא לבן/בת זוגו.
לסיכום:
ההמלצה שלי היא חד משמעית: "סוף מעשה, במחשבה תחילה" תרתי משמע. עשו הסכמי ממון.
כותב המאמר, אורי גנור, עורך דין ונוטריון, הנו מומחה להסכמי ממון, ועוסק בלעדית, אך ורק, בהסכמי ממון ( ובצוואות – המשלימות את הסכמי הממון ).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה