שיווק ופרסום

"פנסיה בקצה המנהרה": אחרי שגילו את נפלאות "משחקי המס" ותשואות האג"ח הקונצרני, הישראלים האלה יכולים לפרוש בנחת, שלווה ועם דאגה אחת פחות

כתיבת מומחים | 
חיסכון לפנסיה (צילום shutterstock)
אחרי שעבדו קשה כל חייהם וצברו מאות אלפי שקלים, הם מריחים את גיל פרישה, חולמים "לסדר את דור ההמשך" ובניגוד מוחלט לאמון העיוור שמעניקים רוב המשקיעים בני גילם, הם לא סומכים על יועצי ההשקעות בבנקים, לא נוהרים אחרי בתי ההשקעות הגדולים ומזמן זנחו אג"חים ממשלתיים בתשואה כמעט אפסית. הם משלמים מס מופחת על רווחים, הם משקיעים באג"חים קונצרניים והם קוטפים תשואות חלומיות בסיכון נמוך. תגידו שלום לילידי שנות ה-50 וה-60 שמגשימים את החלום של כולנו.
"זה רק עניין של החלטה" אומר לי איתי ליפקוביץ (37) המנכ"ל והבעלים של בית ההשקעות הורייזן.
"כי כשאתה מחליט שנמאס לך לראות את הכסף שלך מושקע בבית ההשקעות ולא צומח. וברגע שאתה מבין שאתה מסכן את העתיד שלך ושל המשפחה שלך כשאתה לא מקבל תגמול אמיתי. אז גם אם אתה בר מזל, ואיכשהו הרווחת 1.2% תשואה זעומים על הכסף שלך, מיד מגיעים תשלומי דמי ניהול ומיסים שלא משאירים אחריהם מספיק כסף לפנסיה המבצבצת באופק, לעזרה לילדים וכמובן מאומה לנכדים".
זה התיאור של ליפקוביץ' למציאות החיים של ילידי שנות ה-50 וה-60, מי שבעשור הקרוב עתידים לצאת או יצאו כבר לפנסיה המיוחלת (פחות או יותר) כמובן שהכל תלוי בכמות הכסף שאיתו נגיע אליה.
איתי ליפקוביץ': ״הבנקים אומרים לנו בואו תעשו פיקדון 'אבטיח' ובסוף אנחנו מגלים שאי אפשר לקנות איתו אבטיח״
אנחנו יושבים לקפה בפגישה שתחדד לי את העובדה שקבלת "החלטה" נכונה להשקעה, בישורת האחרונה לפני הפנסיה, יכולה להפוך כל אדם מפנסיונר חייכן ובטוח בעצמו - לאדם חרד, שלא ישן בלילה ומכה על חטא העבר.
חמוש בתואר בכלכלה וראיית חשבון מאוניברסיטת חיפה, וניסיון של יותר מ-15 שנות אנליזה ב"ארנסט אנד יאנג", אחד מארבעה תאגידי ראיית החשבון הגדולים בעולם. הקים ליפקוביץ' בשנת 2010 את בית ההשקעות "הורייזן שוקי הון" ומשמש כמנכ"ל ובעלים של החברה.
בתום שעה וחצי של ראיון אינטנסיבי, הבנתי בדיוק על איזו "החלטה" הוא מדבר, ולמה חשוב להביא אותה לפתחו של כל מי שכספו מושקע בשוק ההון ורוצה להגדיל באופן משמעותי את התשואה. בדרך לחלום הפנסיה הבטוחה.
"יש עיוות גדול מאוד בעולם ההשקעות". הוא מעיד. "אנשים מקשיבים ליועצים בבנק וסומכים על מנהלי תיקים בבתי ההשקעות, בזמן שהם חסרי אונים ומחוייבים להשקיע את הכספים באפיקים לא ראויים (ואני עדין). יוצא שהם נוטלים על עצמם סיכון ברמה כזאת או אחרת ומתנחמים בעובדה שהתשואה תהיה שווה את הסיכון".
"בפועל, הם מרוויחים פחות מאחוז בשנה, משלמים דמי ניהול גבוהים ולא מכירים את עולם "תעלולי המס". כך יוצא שבמקום לתת "פוש אחרון" ולהרוויח כמה שאפשר ב-10 או 15 השנים שלפני היציאה לפנסיה - הכסף שלהם לא צומח לשום מקום, הם לא מרוויחים את התשואה המיוחלת ונשארים בחוסר וודאות לגבי העתיד".
האמת שזה נשמע די טבעי, איפה כתוב שכולם מרוויחים תשואות גבוהות בהשקעות?
"אתה מדבר איתי על תשואות גבוהות? אני מדבר איתך על בתי השקעות שמנהלים תיקי לקוחות ומשקיעים את הכסף שלהם באפיקים שמניבים בין 0 ל-1% תשואה ב-ש-נ-ה! זה אומר שברגע שלקוח משלם את דמי הניהול הגבוהים שגובים ממנו, ההשקעה שלו הופכת למופסדת במציאות, לא רק על הנייר".
באדום: תשואות מצטברות של משקיעי אג״ח ממשלתי בבתי ההשקעות בניכוי דמי הניהול
"עכשיו, אני יודע שאף אחד לא מבטיח תשואה בהשקעות. אבל אתה שוכח שמדובר באנשים שעובדים קשה כל החיים, מגיעים לישורת האחרונה עם כמה מאות אלפי שקלים בצד - ועכשיו הם ב"מאני טיים". זה הזמן שלהם להרוויח כמה שיותר מבלי לסכן את הכסף ואת חסכונות החיים שלהם. הם רוצים להגיע לפרישה בידיעה שהם יכולים לישון בלילה ואולי אפילו לדאוג לילדים ולנכדים".
אתה יכול להיות יותר ספציפי ולהרחיב על אותן השקעות גרועות?
"בשמחה. קח לדוגמא את בתי ההשקעות הרגילים, שקונים אג״ח מדינה שנמצא בתשואה אפסית, או רוכשים בכסף שלנו קרנות נאמנות שמשקיעות בניירות ערך עם תשואה נמוכה מ1% לפני תשלום דמי ניהול. אתה מגיע למצב שהאינפלציה ועליית המחירים השנתית גבוהה יותר מאחוז הרווח. זה אומר שהכסף שלך מאבד מהערך שלו במקום שיגדל ויצבור תשואה. ואם במקרה הצלחת להרוויח כמה שקלים, אתה משלם 25% מס על הרווחים.
בזמן שאתה יכול להשקיע את הכסף שלך באפיקים מופחתי מס או נטולי מס בכלל. עכשיו אני שואל אותך, למה בכלל להיכנס להשקעה באג״ח מדינה שנמצא בתשואות אפסיות? למה לא לנצל מסלולי השקעה שמניבים 4 ו-5 אחוזי רווח בשנה עם סיכון מופחת ומס נמוך כדי שבאמת ישארו לך רווחים? לצערי ולצערם זה לא קורה בשטח."
עכשיו להיפך. אתה יכול להיות יותר ספציפי ולהרחיב על ההשקעות של אותם 4 ו-5 אחוזי רווח?
"ברור שאני יכול. מדובר באג״חים שהתשואות עליהם הן 4 ו-5 אחוזי ריבית שנתית ויש כ- 20 מיליארד שקלים בלבד מהסוג הזה בשוק. אני מדבר איתך על חברות מוכרות, חזקות ויציבות שאין להן דירוג אשראי, מהסיבה הפשוטה שהן לא מעוניינות לשלם מיליוני שקלים עבור קבלת הדירוג. מבחינתן זו הוצאה מיותרת. יש להן נכסים מוחשיים ואותם הן משעבדות לטובת מחזיקי האג"ח, כך שמבחינתנו זה  הופך את ההשקעה לבטוחה יותר עבור הלקוחות שלנו. ואגב, זה לא מעיד על הפחתה בחוסן שלהן. יש לא מעט חברות בעלות דירוג A+ שיכולות לגייס כספים בלי לשעבד נכס נדל״ני או כל נכס אחר כגון סלקום, שהיתה בחובות של מיליונים, קיבלה דירוג אשראי גבוה והנפיקה אג״חים בריבית של 2 אחוזים - כדי לגייס את החוב מבלי לשעבד דבר. במקרה שלה זה הסתיים טוב.
אבל אם תיקח לדוגמה את חברת IDB - שם הסוף פחות טוב. החברה לא החזירה את כספי המשקיעים ולא היה לה נכס שמגבה את האג"ח אותו הנפיקה, למרות דירוג האשראי הגבוה שהחברה קיבלה".
"חברות קטנות יותר משעבדות נכסים עבור האג״חים שהן מנפיקות, זה אומר שמאחורי כספי המשקיעים יש נכס פיזי שאותו ניתן לפרוע במקרה והחברה נקלעת לקשיים. ולמעשה - כאן טמון הביטחון האמיתי של המשקיעים! אנשים חייבים להבין, שיש בשוק ההון חברות שמגובות בבטחונות, והן שמזמינות אותנו להשקעה בטוחה יותר מאשר השקעה בחברה שיש לה דירוג אשראי גבוה, וחבל מאוד שהציבור לא מודע לכך".
כנראה שזה לא כל כך פשוט, אחרת כולם היו עושים את זה ומרוויחים. אני טועה?
"זה כמו שאמרתי קודם, הכל עניין של החלטה היכן להשקיע את הכסף. תרשה לי לשאול אותך שאלה - מה אתה עושה אם נתת לבית השקעות רגיל לנהל את הכסף שלך. נניח 300,000 שקל, ועכשיו אתה לא מרוצה מהתשואה האפסית בסוף השנה. הרי ברור לשנינו שאתה מתקשר או מגיע "טעון" לבית ההשקעות ואתה מתחיל להתלונן על התשואה האפסית. אתה כועס בצדק ומיד הם משנים את אפיק ההשקעה שלך למנייתי. מסלול מסוכן לכל הדעות שבו הכסף שלך יכול "ליפול" בשנה קשה גם ב-50%. עכשיו, מה קורה אם השוק היורד מגיע לביקור בדיוק בשנה שבה אתה יוצא לפנסיה או בכלל? אני לא רוצה אפילו לדמיין את המציאות הזאת - ותאמין לי שגם אתה לא. ישנם לא מעט משפחות שאיבדו חסכונות של חיים שלמים ברגע וזה הסיוט הכי גדול של משקיע שעבד כל החיים כדי להגיע לחיסכון ".
אני מקשיב ומתקשה להבין איך אתה יוצא נגד מדיניות בתי ההשקעות כשאתה בעצמך בית השקעות?
"אני מרשה לעצמי לעשות את זה כי "הורייזן" הוא בית השקעות בינוני. כלומר לא גדול מדי ולא קטן מדי. עכשיו, בתי השקעות קטנים הם מי שמנהלים רק עד 500 מיליון שקלים - וזה נחשב למעט כסף. זה סכום שלא מספיק כדי להחזיק צוות רחב וחזק של אנליסטים שיודעים להשיג תשואות. מצד שני, אנחנו לא בית השקעות גדול. כך שאנחנו לא מחוייבים להשקיע כספים באפיקים שמרנים כמו איגרות חוב של המדינה. אפיקים שבשנת 2019 מניבים תשואה שלילית על הכסף. מה שכן, אנחנו בית השקעות "בינוני" והיתרון שלנו הוא שאנחנו יכולים להשיג תשואות גבוהות יותר".
מה זה תשואות גבוהות יותר? תן לי דוגמאות לאפיקי השקעה רווחיים שאתם כבית השקעות מורשים להשקיע בהם ואחרים לא
"חיכיתי לרגע הזה. בוא נתחיל מזה שאנחנו מנהלים "רק" מיליארד שקלים בכספי לקוחות. לכן אנחנו יכולים לקנות אג״חים של חברות גדולות ויציבות בשוק כבר שנים רק שאין להן דירוג אשראי, ולקבל תשואות הרבה יותר גבוהות על ההשקעה. אנחנו יודעים שדירוג אשראי גבוה הוא פונקציה של תשלום. עכשיו, מבחינתנו יש לא מעט חברות חזקות, יציבות ובטוחות כמו "קנדה ישראל" לדוגמה שמעניקות גם 4 ו-5 אחוזי תשואה בשנה על אגרות החוב שלהן ועם בטחונות ממשיים. בחברות מהסוג הזה אנחנו משקיעים עבור הלקוחות שלנו. ותאמין לי, שאנחנו והם ישנים טוב בלילה ומתעוררים עם חיוך בכל בוקר".
תרשה לי וידוי קטן, אבל הייתי בטוח שאתם חברה הרבה יותר גדולה...
"תרשה לי לענות לך בוידוי קטן משלי: החוק הכי חשוב ב"הורייזן" הוא שאנחנו לא קונים אג״ח שלא נותן לפחות 2% תשואה בשנה! זה היתרון שלנו רק בזכות העובדה שאנחנו חברה לא גדולה יחסית. מה שכן, אנחנו גוף דינמי. והגודל מאפשר לנו לשנות מדיניות ולהתאים את עצמנו למצב בשוק. אנחנו מבין 30 החברות הגדולות בישראל לניהול תיקים והיופי הוא, שאנחנו לא בין 20 הגדולות, שלא מסוגלות לשנע כספים בהיקפים גדולים מדי ומחוייבות להשקיע באג״ח ממשלתי. אנחנו לעומתן, מסוגלים להשקיע כספים באגרות חוב של חברות ולקבל משם תשואות גבוהות יותר וכמובן שאנחנו מוכווני מס".
למה הכוונה מוכווני מס? לא כל בתי ההשקעות הם מוכווני מס באותה מידה?
"הצחקת אותי עכשיו. יועצי השקעות בבנקים ובבתי השקעות גדולים לא בהכרח משקללים את תשלומי המס של הלקוחות בשיקולים שלהם. זה אומר שאין להם שום בעיה להשקיע את הכסף שלך בקרן נאמנות לדוגמה, למרות שאתה משלם 25 אחוזי מס על הרווחים שלך מהקרן. עכשיו, אם הם רק היו מבצעים תכנון פיננסי מקיף - הם היו מסיטים את הכסף לאפיקים שבהם משלמים פחות מס. כמו קניה ישירה של אגרות חוב במקום קרן נאמנות. בכך הם היו מקטינים את אחוז המס ל 15% ובמקרים לא מעטים ניתן אף להגיע למצבים של פטור מ- 100 אחוז תשלום מס". 
וואו, אז איך חיסכון בתשלומי מס מתבצע במציאות?
"מאחר ומניות מעניקות תשואה פוטנציאלית גבוהה יותר מאגרות חוב של חברות. ואגרות חוב של חברות מעניקות תשואה גבוהה יותר מאגרות חוב של המדינה - את המוצרים הרווחיים יותר (מניות ואג״ח חברות) אנחנו משקיעים במכשירים כגון קרן השתלמות שאין בה חובה לשלם מס, ואילו את המוצרים הפחות רווחיים, אנחנו משקיעים היכן שיש חובה לשלם מס כגון בקרן נאמנות".

בתמונה: פער מיסוי בגובה 616,28.39 ₪ כעבור 20 שנה
או קיי. זה כבר מתחיל להישמע טוב יותר. אתה יכול לתת דוגמה לתמהיל השקעה מהסוג הזה?
"בהחלט. אתה הרי יודע שהשקעה בקרנות השתלמות וקופות גמל היא ללא מיסוי. כך שאם לדוגמה יש לך בבנק השקעה בשווי 1,000,000 שקלים וחילקת אותם כך ש- 700,000 שקלים מושקעים במניות וקרנות נאמנות, כך שבמידה ותרוויח תשלם מס על הרווחים בגובה 25% . ועוד 300,000 שקלים מושקעים בקרן השתלמות או גמל פטורות ממס שמתוכם 30% במסלול מנייתי".
"אנחנו היינו בונים לך תמהיל מתחשב מיסוי כך שבקרן הנאמנות היו נשארים 700,000 שקלים תוך הקטנת האפיק המנייתי החייב במס מקסימלי. ובקרן ההשתלמות היינו משקיעים 100% במסלול מנייתי פטור ממס. מדובר בבניית עוגה חדשה עם תכנון מס אופטימלי שחוסך לך תשלומי מס ולא מחייב אותך לשלם 25% במקום שאפשר לשלם רק 15% או לא לשלם בכלל. יוצא שאנחנו יוצרים תלכיד נכון ומדויק לניהול כספים שמתאים לך באופן ספציפי ומתחשב בכל הנתונים, הצרכים והרצונות שלך בעתיד".
אוקיי שכנעת אותי. מה היית ממליץ למי שרוצה לעשות צעד ראשון בתחום?
"לפני "הקפיצה למים" הייתי מציע לכל מי שרוצה לעשות צעד בכיוון - להירשם ולקבל מידע נוסף על אפיקי השקעה באגרות חוב של חברות, מהסוג שמעניק 4 ו-5 אחוזי תשואה בסיכון נמוך יחסית ועם בטחונות ראויים מדי שנה. כולל הבנה בסיסית של ניצול חוקי מס שרוב ציבור המשקיעים לא מודע אליהם ולא לעובדה ש"משחקי מס" יכולים לקבוע ולהשפיע לחיוב על הפנסיה של כולנו, ומגיעים להבדל של עשרות ומאות אלפי שקלים בין לקוח ללקוח".
כמה עולה התענוג למי שקורא את הכתבה ורוצה לקבל את המידע?
"זה שירות שהוא בחינם לחלוטין. כל מה שצריך זה למלא את הפרטים בלחיצה כאן על הקישור ומיד תקבלו סדרה של צעדים פרקטיים לניצול אפיק ההשקעה והמיסוי בדרך להגדלת כספי הפנסיה והחיסכון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה