שיווק ופרסום

נלחמים בפייק ניוז? פייסבוק לא תצנזר פוליטיקאים לקראת הבחירות

במפגש עיתונאים לקראת סבב הבחירות השלישי, בכירים ברשת החברתית שטחו את מדיניות החברה לגבי פרסום תוכן שקרי מצד גורמים פוליטיים. "אנחנו חייבים לאפשר שיח פתוח. ברגע שאנחנו מצנזרים פוליטיקאים אנחנו לוקחים צד"
עינת שחק | 
פייסבוק (צילום Freepik)
בהמשך למדיניות המוצהרת של פייסבוק העולמית, אמש במפגש עם עיתונאים מקומיים, הכריזה ג'סיקה זאקר, מנהלת מדיניות מוצר בפייסבוק העולמית, כי לקראת מערכת הבחירות במרץ אין בכוונת הרשת החברתית לערוך תהליך בדיקת עובדות על התבטאויות של פוליטיקאים. עוד הוסיפה כי פייסבוק לא תגביל תפוצת שקרים מצד פוליטיקאים במהלך מערכת הבחירות.
המפגש כלל גורמים בכירים מפייסבוק העולמית ונועד כדי לשטוח את הקווים המנחים של החברה בשאלת הפצת פייק ניוז והתערבות בתכנים פוליטיים שעולים ברשת החברתית לקראת הבחירות במרץ. 
"פייסבוק או כל חברה אחרת לא אמורה לצנזר פוליטיקאים. אם היינו עושים זאת, היינו מגבילים את מה שאנשים שומעים מהפוליטיקאים הנבחרים שלהם", אמרה זאקר, ובכך התיישרה עם הצהרתו של מייסד החברה, מארק צוקרברג מספטמבר האחרון. זאת, בניגוד למדיניות המוצהרת של הרשת החברתית המתחרה טוויטר, אשר הכריזה באוקטובר האחרון כי לא תאפשר לפוליטיקאים לפרסם בה תכנים פוליטיים כלל.

ג'סיקה זאקר, מנהלת מדיניות מוצר בפייסבוק העולמית. צילום: תומר פולטין
יחד עם זאת מודעה או תוכן שיפרו את כללי הקהילה של פייסבוק, לרבות הסתה לאלימות או העלאת תוכן שהוכרז בעבר כשגוי – יוסר או יעלה עם אזהרה שמדובר בתוכן שקרי, גם אם יעלה מצד גורמים פוליטיים. "אם פוליטיקאי מעלה תוכן שהופרך בעבר, נתייחס אליו כמו כל תוכן ממישהו אחר. החשיפה שלו תוגבל ותוצג אזהרה שמבהירה שמדובר בתוכן שקרי. ואם הוא ינסה לשתף אותו בפרסומת, היא לא תאושר", היא הוסיפה.
לדברי ג'ורדנה קוטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל, הרווח מהפרסומות הפוליטיות הוא קטן יחסית, בוודאי ביחס לקיתונות הביקורת שסופגת הרשת החברתית בשל נקיטת מדיניות מתירנית זאת. "הבחירות הראשונות של 2019 הן דוגמא קלאסית ללמה חייבים לאפשר פרסומות פוליטית, וזאת מאחר שהן מציגות איך עם סכומים קטנים אפשר להגיע להרבה בוחרים. הפלטפורמה שלנו ביחס לפלטפורמות אחרות מאפשרת למפלגות חדשות ולמועמדים חדשים להגיע לקהל יעד. אנחנו גאים בכך שאנו מאפשרים זאת במיוחד לאור העובדה שאין לנו רווחים, מדובר על חצי אחוז רווח מפרסומת פוליטית לעומת המון ביקורת".
"מארק צוקרברג מאוד מאמין שפייסבוק חייבת לתרום לדמוקרטיות ולמדינות וגם לקשר בין אנשים, ולתרום משהו חיובי. אם נעשה רק מה שטוב לעסק שלנו אז התרומה שלנו לעולם פוחתת. במיוחד כשאנחנו באים עם אחריות למשתמשים, אנחנו חייבים לאפשר שיח פתוח. ברגע שאנחנו מצנזרים דברים חשובים לפוליטיקאים אנחנו לוקחים צד. צריך לאפשר לקהל לדבר עם הנציגים ולנציגים לדבר עם הקהל", היא הוסיפה. יחד עם זאת היא ציינה כי בכל מצב החוק המקומי נמצא מעל חוקי פייסבוק וכי החברה נמצאת בקשר הדוק עם וועדת הבחירות ותכבד כל צו שיגיע מטעמה.
האם המדיניות המתירנית יחסית בה נוקטת הרשת החברתית פוערת פתח להתערבות זרה מצד גורמים עוינים? פוסקו ריאני, מצוות הבחירות האזורי של פייסבוק, הסביר כי בסבב הבחירות הנוכחי לא זוהו ניסיונות זרים להשפיע על הבחירות בישראל. זאת לעומת סבב הבחירות באפריל 2019, במהלכו התגלו שתי רשתות איראניות שהפיצו פייק ניוז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה