פרסום ושיווק

מכת הקורונה ואיטליה: מה יהיה עם פיאט?

רק בשבוע שעבר הציגה פיאט את הדגם החשמלי הראשון שלה, ולמרות הטמעתה לתוך קרייזלר האמריקאית, עדיין מדובר ביצרנית הרכב הגדולה באיטליה. הסגר הנוכחי על 17 מיליון איטלקים צפוי להכניס את פיאט לבעיה רצינית
מערכת אייס | 
fiat 500 (צילום pixabay)
אחד המשפטים השגורים בפי עובדי מפעלי פיאט-קרייזלר ומתייחס למשפחה המייסדת, אניילי, הוא: "אניילי הוא פיאט, פיאט היא טורינו, וטורינו היא איטליה". ואכן, למרות ירידה מתמדת במכירות והטמעתה לתוך קרייזלר האמריקאית, פיאט הייתה ועודנה יצרנית הרכב הגדולה באיטליה. בנוסף, קבוצת פיאט־קרייזלר (FCA) מונה עוד שורה של יצרני רכב איטלקיים: אלפא רומיאו, פרארי, מזראטי, לנצ'יה וגם את יצרנית המשאיות איווקו.
בימים אלו, עם השבתתה החלקית של איטליה בצל נגיף הקורונה, עומדת פיאט בפני תקופה קשה במיוחד בשני מישורים: הייצור והמכירות. מבחינת מכירות, השוק הגדול ביותר של פיאט הוא איטליה. לפי דיווחי החברה, בשנה שעברה היא מכרה 452 אלף מכוניות בכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו. רובן המכריע היה מכוניות מתוצרת איטלקית. מכוניות אלה היוו 23.6% מכלל המכוניות שנמכרו באיטליה אשתקד. הסגר הנוכחי על 17 מיליון איטלקים צפוי להוריד את מכירות הרכבים בחודשים הקרובים, ובכלל זה את מכירות פיאט.

הקשר הסיני-איטלקי

עד כמה שזה נשמע חמור, הבעיה המשמעותית יותר נוגעת לייצור, והיא החלה למעשה עוד לפני שהקורונה צברה תאוצה באיטליה. זאת, משום שעל פי דיווחי החברה, חלק מספקי המשנה שלה תלויים באספקת החלפים הסיניים. שיבושי האספקה מהמעצמה האסיאתית כבר גרמו להשבתה קצרה של מפעלי פיאט בסרביה. מאז, הספיקה פיאט להגביל את תנועת העובדים למפעליה באיטליה, שם נערכים לקיצוץ של משמרות העבודה בצל התפשטות הנגיף במדינה. בסוף השבוע דיווחה יצרנית הרכב לבורסת מילאנו כי "חומרת וירוס הקורונה והתפרצותו אינה ברורה כעת ולכן אין ביכולתנו לצפות את ההשפעה על השווקים ועל פעילותנו, אך ההשפעה תהיה חמורה".

מכת הקורונה שנחתה על פיאט מגיעה בעיתוי בעייתי במיוחד. זאת, לאחר שבשנה שעברה הודיעהPSA, החברה־האם של פיג'ו וסיטרואן, על תכנית מיזוג עם פיאט-קרייזלר. ובניגוד למותגים פופולריים של הקבוצה כמו ג'יפ, פיאט נחשבת לצלע החלשה במיזוג. פגיעה אנושה ביכולת היצור שלה עלולה לסכן את מתווה העסקה הנוכחי, במיוחד לנוכח העובדה ש־PSA  עצמה מתמודדת בימים אלה עם צרות בשוק הסיני בשל ירידה בכושר הייצור. זאת ועוד: בניגוד ליצרנים אירופים רבים, בשנה שעברה PSA רשמה רווחים. הטמעה של חברה חלשה שצפויה להיפגע עוד יותר בעקבות הווירוס, תקשה עליה לשמור על ההובלה.
 
רק בשבוע שעבר הציגה פיאט את הדגם החשמלי הראשון שלה – 500 החדש. עבור פיאט מדובר במהלך אסטרטגי שהוא גם הימור: לא עוד מכונית עממית רבת מכר שמיועדת לכל, אלא מכונית במיצוב גבוה. 500 החדשה אינה רק דגם חדש, היא הצהרת כוונות והצגת יכולות לקראת המיזוג. במידה והקורונה תוסיף להתפשט וחלקים נוספים של איטליה יכנסו להסגר - ההשקעה ב־500 החדשה עלולה להיות לשווא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה