שיווק ופרסום

אורי וטרמן: "לא העלינו מחירים. לא ננצל את הסיטואציה"

מנכ"ל Be, רשת הפארם מבית שופרסל, מתמודד מדי יום עם אלפי לקוחות הצובאים על בתי המרקחת. איך נערכים לאספקת מלאי יומיומית, מי יכול להזמין תרופות עד הבית ומה עשה הביקוש לחברה שרשמה הפסד תפעולי?

עינת שחק |  14
אורי וטרמן (צילום סיון פרג')
"יש לנו כל מיני תרחישים שעשינו לגבי כל מיני אירועים שקורים, כמו מה קורה אם מגיע חולה קורונה לסניף, מה עושים אם מגיע מישהו שמשתעל או מישהו עם חום. מצד אחד אנחנו מבקשים לא להגיע חולים לסניף, מצד שני אנו מקבלים בברכה את כל מי שמגיע". אומר מנכ"ל Be, אורי וטרמן. "יש לנו אחריות אמיתית, אנחנו מחויבים לתת שירותי בית מרקחת ללקוחות שלנו ולא משנה מה קורה". 
רשת Be היא רשת בת של שופרסל, המפעילה כיום 95 חנויות, מתוכן כ-30 ממוקמות בקניונים. 80 מחנויות הרשת הן פארם, ועוד 15 בתי מרקחת הממוקמים בתוך סניפים של שופרסל. כרגע הרשת מונה כ-1,100 עובדים, ובצל המשבר והזינוק בביקוש, נערכת לקלוט עוד עובדים לבתי המרקחת – רוקחים, עוזרי רוקחים, סדרנים ומלקטים לסניפי האונליין, מאחר שהרשת  מעניקה גם שירותים מקוונים לקופת החולים "לאומית". 
מהם האתגרים הגדולים ביותר שאתם נתקלים בהם כרגע? מה עושים עם חנויות בקניונים?
"מספיק שקניון נסגר ויש כאן התמודדות חדשה. צריך שיהיה שער כניסה, שיישאר פתוח עם שומר, שאנשים יידעו שיש סניף פתוח בקניון, לוודא כניסה לרוקחים שצריכים להגיע". 
"מלבד זאת האתגרים הגדולים הם לספק את המוצרים בזמן, לדאוג שהחנויות יהיו נקיות וסטריליות, לשמור על העובדים ולהגן עליהם. בימים אלה אנחנו מתקינים מחיצות כדי להגן על הרוקחים שלנו שנמצאים באינטראקציה עם לקוחות כל הזמן, כמו גם לשמור על הלקוחות שירגישו בטוחים ומוגנים להגיע. 
"עלינו לוודא שיהיה את המלאים שאנשים צורכים היום, שזה קודם כל המוצרים הייעודיים של קורונה – מסכות, אלכוג'ל, מד חם, חומרי חיטוי ותרופות ללא מרשם להורדת חום, נייר טואלט".
עדכנתם מחירים ברשת?  
"אנחנו לא מעדכנים מחירים. לא העלינו מחירים מתחילת התקופה, ואנחנו לא מתכוונים להעלות. המחירים של הרשת היו אותם המחירים כמו קודם. כחלק מהמדיניות שלנו כחברת בת של שופרסל אנחנו רוצים להיות הוגנים כלפי הלקוחות, לא רוצים לנצל את הסיטואציה". 
הביקוש משתולל 
לאור הביקוש ההולך וגובר למוצרי מזון בשבועות האחרונים, רשת הפארם החלה למכור בסניפים מוצרי מזון בסיסיים, בהם מצות, אורז, פסטה, טונה, שימורים למיניהם ושוקולד. "אנחנו מזהים כרגע שאנשים קונים כרגע יותר מוצרי מזון, תרופות וטואלטיקה, וקצת פחות קוסמטיקה ונון פוד”, אומר וטרמן. עבור Be, הכניסה לתחום המזון קלה יחסית, שכן היא מתבססת על שרשרת האספקה של שופרסל.
סבלתם מחוסרים ברשת? 
"חוסרים יש בנייר טואלט, וזה לא נובע מחוסר במלאים, אלא מזה שאנו מביאים כמות והיא נגמרת. זה מוצר נצחי, אנחנו כל הזמן מספקים ואנשים קונים. אנחנו רואים עלייה של אלפי אחוזים בביקוש בעיקר למוצרים שהיו קיימים בחנויות אבל שלא היו בהיקפים כאלה קודם".
איך אתם נערכים לעלייה בביקוש? 
"למשל מסכות - היינו מוכרים אלפים בודדים בחודש, היום אנו מוכרים אלפים רבים ביום, אם לא יותר. אנשים קנו, אבל לא בכאלה כמויות. אותו הדבר לגבי אלכוג'ל, הוא היה נמצא במגוון המוצרים בחנות, אבל היה נמכר יחסית במינונים נמוכים. היום כל אלכוג'ל שאנחנו מביאים מיד נחטף, בכל הגדלים ומכל הסוגים. אנחנו עסוקים בלהביא גם מהארץ וגם מהעולם מסכות ואלכוג'לים כדי שבכל פעם שאנשים יבואו לסניף, במידה ואין היום - שיהיה למחרת. אנחנו מחדשים מלאים ברמה יומית, בהנחה שכמובן אנחנו מצליחים להשיג מלאים גם. בכל זאת יש פה מוצרים שאנשים לא היו קונים בכאלה היקפים קודם, כרגע זה נראה שאנחנו מצליחים לעמוד בביקושים".
ברבעון השלישי של 2019 הציגה Be עלייה רבעונית של 38% בהכנסות פעילות הפארם שלה, שהסתכמו ל-189 מיליון שקל. אלא שבסיכום רבעוני גדלו הפסדיה התפעוליים של הרשת ל-12 מיליון שקל, לעומת 10 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018. 
המשבר סייע לכם לצמצם את ההפסדים התפעוליים? 
"מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן כבר ציין בעבר שרשת Be בשנת 2019 השקיעה הרבה בתשתיות - היינו עסוקים בלבנות את העסק, לפתוח הרבה סניפים ולהשקיע במיתוג. זה עולה הרבה כסף. כבר אמרנו מראש שבלי קשר לקורונה, ברבעון הרביעי בשנת 2020 החברה תהיה מאוזנת, וב-2021 תהיה רווחית. זו ההתחייבות שנתנו לשוק ההון. אלה התוכניות שלנו בלי קשר לקורונה, אך אין ספק שהמצב הנוכחי משנה לנו קצת את המודל העסקי. אנחנו חווים עלייה בביקוש ואנו מקווים שזה יעזור לנו להגיע למספרים שהתחייבנו ותהיה פה רשת ארצית, רווחית, שתתרום לשופרסל גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה". 
לאור העלייה בביקוש, האם תגדילו את היקפי הפרסום? 
"בימים האחרונים עלינו עם קמפיין של הרשת שאנחנו פה בשביל ציבור לקוחותינו, אך אנחנו ממשיכים במתכונת רגילה בגזרת הפרסום".
שטח סטרילי
כמה מהשאלות המטרידות רבים נוגעות להתקהלות לקוחות בחנויות המזון והפארם בהן הביקוש רב, כמו גם שאלת האינטראקציה והמגע מול עובדי הרשתות ונותני השירות. 
איך אתם שומרים על התנהלות לקוחות תקינה וסטרילית בסניפים?
"אנשים מקפידים ומודעים למצב, אנו מרגישים יום יום שהמודעות הולכת ועולה. אנו מבקשים מאנשים לשמור מרחקים אחד מהשני ולא להתקהל. במקום שיש תורים אנו משתדלים לרווח. ישנם כמה בתי מרקחת בהם יש תורים אבל ברוב הרשת אנו משתלטים על זה בצורה טובה". 
"בנוסף, יש לנו בכניסה לסניף מטליות חיטוי לעגלות, סיפקנו מסכות ואלכוג'ל לרוקחים וגם עובדי הסניפים יודעים שאם הם רוצים מסכות הם יכולים. מעבר לכך אנחנו מתקינים בימים אלה מחיצות פרספקס בין הרוקחים ללקוחות כדי שבאמת נוכל להגן על הרוקחים שנותנים שירות. אך בעיקר אנו מקשיבים להנחיות משרד הבריאות".
מה קורה בגזרת הקוסמטיקה?
"פחות מאפרים לקוחות, לא נותנים טסטרים, המומחיות שלנו עוטות כפפות על הידיים. ההנחיות הן לשמור מרחק, לצמצם במגע וכל הזמן לחטא".
תרופות עד הבית
באוגוסט האחרון חתמה רשת Be על הסכם לרכישת 51% ממניות חברת בלה אונליין בתמורה לכ־5 מיליון שקל. בתוך כך, רשת הפארם מספקת תרופות עד בית הלקוח בהזמנה מקוונת, בשלב זה רק ללקוחות קופת החולים לאומית. "לאומית היא אמנם הקופה הכי קטנה אבל היא מובילה מבחינה דיגיטלית. הם שמו לעצמם מטרה להוביל את תחום התרופות עד הבית, ובאמת היו הראשונים שעשו זאת. אנחנו קנינו את החברה שמפעילה את השירות, ובשיתוף איתם אנו עושים את הפעילות".
איך זה עובד?
"יש לנו בית מרקחת באשדוד שממנו יוצאים כל יום מאות משלוחים של תרופות מרשם עד הבית לחברי לאומית באזור גדרה-חדרה, אך נרחיב זאת לכל הארץ בתוך מספר שבועות. שם אנחנו חווים גידול משמעותי בביקוש כי הרבה לקוחות מעדיפים לקבל את תרופות המרשם הביתה מאשר ללכת לבתי המרקחת ולקופות החולים".  
מה סדר גודל הביקוש לשירות כרגע? 
"באלפי אחוזים. זה מספרים פסיכיים. הרבה מאוד. יש פה היערכות של אונליין ברמת מפעל, כי תרופות עד הבית הן בפיקוח רגולציה וצריך לוודא שהן עוברות תהליך שאושר על ידי משרד הבריאות ועומד בקריטריונים של רוקח שמנפק, איך זה צריך להיות ארוז ותוך כמה זמן זה צריך להגיע לבית הלקוח. יש פה תהליך שהוא מאוד מורכב ואנחנו כבר שם לגמרי". 
למה השירות לא מוצע ללקוחות קופות חולים נוספות בצל המשבר?
"אנחנו עומדים בקשר עם כל קופות החולים ותוך כמה חודשים נכניס את השירות גם אליהן. לצערי לא ניתן לספק את השירות בטווח של שבועות כי יש פה אינטגרציה של מערכות מידע. 
"אבל בהיבט של תרופות עד הבית, כבר השבוע בשופרסל מציעים באחד מהסניפים מודל פיילוט שאושר על ידי משרד הבריאות - תרופות ללא מרשם ביחד עם משלוח המזון. זאת אומרת שיהיה אפשר לעשות הזמנה מהסופר ולקבל עם זה אדוויל ונורופן וכדומה.
"ביקשנו ממשרד הבריאות להרחיב את זה לכל הארץ מאחר שיש לנו 9 סניפים של שופרסל שאנחנו יכולים להוציא תרופות כאלה עד הבית. יש לנו אפשרות לעשות זאת ברמה הארצית, זה רק דורש אישור של משרד הבריאות. וזה משהו שיכול לקחת ימים עד שבועות בודדים".
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    מחירים
    בכנהיימר עמיר 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירים עלו מאז הקניות הראשונות שלי
    סגור
  • 10.
    סיני 2חיפה
    גולדשטיין משה 03/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקרן ורמאי במקום לעזור המחירים לא ירדו.תתביש לך,שכחתי אין לך דבר כזה שנקרא בושה אתה כמו ביבי
    סגור
  • 9.
    משקר! העלו וניצלו היטב. הלקוחות יבואו אתכם חשבון (ל"ת)
    רובן 03/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    שטויות
    דורין 03/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסכה ב80 שקל זה לא להעלות מחיר? חחחחחחחחחחח
    סגור
  • 7.
    אאא 70 שח למסכה
    פאדי 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    0 2
    10 שח בחנות לחומרי בניין תתביישו
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    למה אין לכם מסכות? (ל"ת)
    שלומי 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    בואו לקראת הלקוחות ותמכרו את האלכוג׳ל במחירי עלות!
    אורית ברייר 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מציעה לכם לעשות עוד צעד תדמיתי ולמכור את האלכוג׳ל במחיר עלות. אני בטוחה שתגדילו כך גם את ההכנסות(:
    סגור
  • 4.
    מסיכה ב70 שקל!!
    אבי ורד 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מסכות שביום-יום מוכרים בפחות מעשרה שקלים מוכרים כיום ב70. איך אתה יכול לומר שלא העלתם מחירים?! פשוט שקר
    סגור
  • 3.
    "לא העילנו מחירים"...במחירים שלכם ממילא בשמים.
    $$$$ 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אני מציע לציבור להתרחק מהרשת הזאת פן תעקצו! וכנ"ל גם משופרסל...גנבים שודדים!
    סגור
  • 2.
    המשך להצעיד את Be להיות רשת הפארמה המובילה
    עוז 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מכיר את המנכ״ל באופן אישי. סמוך ובטוח שהחברה תעמוד ביעדיה.
    סגור
  • למדתי איתו בגימנסיה
    אמיר בראשי 03/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי היה מאמין שיגיע לדרגת ניהול כזאת היה ילד כאפות בשכבה
    סגור
  • ובתרגום חופשי....תמשיך לגנוב את הפריאירים שנכנסים לרשת (ל"ת)
    #### 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    ישר כוח
    עודד 03/2020/19
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מעודד מעודד ישר כוח לעובדים במלאכה
    סגור
  • מחירים (ל"ת)
    בכנהיימר עמיר 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור