שיווק ופרסום

מצוקת הקניונים: ביג מוותרת, מליסרון מקצצת – והעתיד קודר

מנכ"ל קבוצת ביג, חי גאליס, החליט שהשוכרים יזוכו באופן מלא על שכר הדירה עבור הימים בהם הקניונים נסגרו, אך מאז הספיק להתנגח בהחלטות המשטרה. בקבוצת מליסרון החליטו לקצץ בשכר הבכירים, ובפוקס, המשביר וקסטרו-הודיס החליטו להוציא עשרות אלפים לחל"ת. מה יהיה עם הקניונים? 
בועז גולדברג | 
קניות (צילום Pixabay)
הקניונים הפסיקו לעבוד בהוראת המדינה, אך הרשתות המאכלסות אותם יצטרכו להמשיך לשלם דמי שכירות על אף שאין להן הכנסות, מצב שיוצר עבור לא מעט מהן בעיה קיומית רצינית ביותר. אף שאין להם הכנסות, ההסכמים של השוכרים מול המרכזים המסחריים קובעים כי התשלום יהיה לפי שכר דירה קבוע או אחוזים מהמחזור – לפי הגבוה שבהם. בימים אלה, שבהם מרבית המרכזים המסחריים סגורים ואלה שנותרו פתוחים חווים ירידה ניכרת במחזור המכירות – התשלום יהיה לפי דמי שכירות קבועים.
חי גאליס, מנכ"ל קבוצת הנדל"ן ביג, העביר אתמול (ב') מכתב חריג ומפתיע לשוכרים בקניונים בנוגע לתשלום עבור חודש מרץ 2020: "בקניונים הסגורים של הקבוצה בערים בית שמש, טבריה, ירכא ובת ים השוכרים יזוכו באופן מלא על שכר הדירה ששולם עבור הימים בהם הקניונים נסגרו על-פי החלטת הרשויות". עוד מציין גאליס, כי "במרכזי ביג הפתוחים שעדיין פעילים, נבצע בסיום החודש בדיקת עומסים, ובעת הצורך נזכה בהתאם לאחוז מהפדיון החוזי. במקרה שהמרכזים ייסגרו בהמשך החודש, ביג תזכה את ימי הסגירה ותבצע בדיקת עומס על ימי העבודה בפועל".
מדובר בהחלטה הנוגעת לדמי השכירות ששילמו הקמעונאיות השונות כבר לפני כשבועיים, זאת לאחר שבסוף השבוע האחרון התקבלה החלטת הרשויות בישראל להטיל סגר מלא על הקניונים בניסיון לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה.
כזכור, במוצאי שבת האחרון הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על סגירה כוללת של הקניונים בישראל. קמעונאיות אופנה כגון קבוצת קסטרו-הודיס, פוקס והמשביר לצרכן נקטו בצעדים רדיקליים: הן הודיעו כי יסגרו את כל הסניפים ויוציאו את העובדים לחופשה ללא תשלום, לרבות קיצוץ או הקפאה של שכר הבכירים. מנכ"ל קבוצת פוקס, הראל ויזל, כבר הודיע כי לא יקבל שכר מתחילת השבוע. גם קבוצת הנדל"ן המניב מליסרון יצאה הבוקר (ג') לראשונה בשורת קיצוצי שכר להנהלה הבכירה ולדירקטוריון (על כך בהמשך). במצב הנוכחי, הקניונים הסגורים לא ייפתחו לציבור, למעט סופרמרקטים וחנויות פארם. מרכזים מסחריים פתוחים וחנויות רחוב יכולים להמשיך לפעול, אולם חלק גדול מהרשתות הפעילות גם במתחמים הפתוחים החליטו להשאיר את הסניפים סגורים. 
הצעד של גאליס הוביל את מנכ"ל פוקס לשבח את קבוצת ביג. ויזל אמר ל"גלובס": "חברות רציניות ואחראיות נבחנות בשעת משבר. בפעם האלף קבוצת ביג מוכיחה מהי שותפות, ותמיד רואה עין בעין את הצלחתה - אבל גם את הצלחת השוכרים". עוד הוסיף ויזל: "אין לי שום ספק שיתר בעלי הקניונים בישראל ילכו אחרי ביג ולא יגבו שכר דירה ודמי ניהול על הימים שבהם הממשלה הודיעה על סגירת הנכסים. ברור שאי אפשר לגבות שכר דירה על פעילות במקומות שהמדינה הורתה לסגור".
מקבוצת ביג נמסר ל"אייס" בתגובה: "ביג כמובן ממשיכה בהטבות לשוכרים. מצ״ב המכתבים שהועברו לשוכרים שמדברים בעד עצמם. ביג היא סמן יוני וחריג בענף הקמעונאות".

גאליס מפרסם פוסט נגד דרישת המשטרה – ומוחק
אלא שאחרי ההקלות לשוכרים, מנכ"ל ביג פרסם פוסט נסער בפייסבוק נגד משטרת ישראל. הוא יצא נגד הדרישה להחזיק צוות שלם של שומרים בקניון ריק וסגור בשביל חנות פארם אחת שפתוחה, וטען: "זה כסף שאין מי שישלם אותו".
גאליס כתב בפוסט: "משטרת ישראל תתביישו לכם. חוסר קשר למציאות כלכלית קשה במצב משבר שעוד לא היה כמותו". הוא מצטט מסמך עליו חתומה רמ"ד רישוי במשטרת ישראל, אותו הוא מכנה כ"דרישה הזויה לצוות שלם של שומרים בקניון ריק בשביל חנות סופר פארם שמשרתת את הציבור. זה ניתוק, זו לא ערבות הדדית. אנחנו רגילים למשטרה מנותקת ששמה קצוץ על עסקים, אבל גם במשבר ענק שכזה? זה מיותר, זה טיפשי וזה עולה כסף שאין מי שישלם אותו". לאחר זמן קצר מחק גאליס את הפוסט שפרסם. בתוך כך, נציין כי התווספו הקלות בנוגע להסדרי האבטחה בקניונים ברחבי הארץ.
ממשטרת ישראל נמסר: "לא נותר לנו אלא להצר שבשעת חירום לאומית זו, בוחר מנכ"ל חברה גדולה במשק שאמור לשמש דוגמה לעובדיו, להשתלח באופן בוטה ומכוער בעשרות אלפי שוטרי משטרת ישראל שפועלים במסירות ובחירוף נפש מסביב לשעון, לשמירה על שלומו ובריאותו של הציבור. אנו מגנים בכל תוקף את השתלחות זו וגם את קריאתו הפסולה לציבור הגולשים לעשות שיימינג כלפי המשטר. בהתאם להנחיות המתעדכנות כל העת, הוחלט ע"י הגורמים המקצועיים במשטרה על הקלות בהסדרי האבטחה בקניונים. נמשיך לפעול במסירות, במקצועיות ובשיקול דעת למען אזרחי ישראל".
מליסרון מקצצת בשכר ההנהלה
ובתוך כך, קבוצת הנדל"ן המניב מליסרון יצאה הבוקר לראשונה בשורת קיצוצי שכר להנהלה הבכירה ולדירקטוריון על רקע משבר הקורונה. הקבוצה שבשליטת ובראשות ליאורה עופר דיווחה הבוקר (ג') לבורסה לניירות ערך "כי עקב המצב ובעקבות הוראות משרד הבריאות", יו"ר דירקטוריון החברה וחברי ההנהלה הציעו להפחית את שכרם באופן וולנטרי. החל מהיום ועד ל-30 באפריל, או עד שתתאפשר פתיחת הקניונים.
אלו הצעדים שיינקטו: יו"ר דירקטוריון החברה תוותר באופן מלא על קבלת דמי ניהול חודשיים. השכר החודשי של המנכ"ל והמשנה למנכ"ל יופחת בשיעור של 20%, והשכר החודשי של יתר חברי ההנהלה יופחת בשיעור של 10%. בנוסף, הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים של הקבוצה ביקשו להפחית וולנטרית גם את שכרם שלהם בשיעור של 20%.
האם שורה של צעדי קיצוץ עצמי בשכר הבכירים יעזרו לקבוצות הנדל"ן המניבות לצלוח את המשבר הזה בשלום? ימים יגידו. בינתיים, עתיד הקניונים נראה קודר מתמיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה