שיווק ופרסום

בטלויזיה זינקו בהכנסות מפרסום, אבל בפרינט צנחו ב-40%

ענף הפרסום מציג ירידה של כ-11% בהשוואה למאי 2019, כשהכנסות הפרינט והרדיו מפרסום נחתכו לפחות ב-30%. אילו ענפים במדיה ספגו את המכה הקשה ביותר בתקופת הקורונה ואילו רושמים כעת התאוששות קלה? 
שרון טל |  3
משבר הקורונה - פגיעה בענף הפרסום
משבר הקורונה היכה קשות במשק וחתך את ההכנסות של כלי התקשורת מפרסום במאות מיליוני שקלים. בדיקה שערכה חברת יפעת בקרת פרסום עבור "אייס" חושפת כי בתקופת הקורונה (10.3-1.5) חלה ירידה של כ-31% בהשקעה בפרסום בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. לפי הנתונים, מה-10 במרץ ועד האחד במאי 2020, סכום ההשקעה בענף הפרסום בישראל נאמד בכ-450 מיליון שקל, לעומת כ-656 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנת 2019.
בחלוקה לפי סוגי פלטפורמות פרסום, הקולנוע רשם את הפגיעה הקשה ביותר, עם צניחה לאפס הכנסות מפרסום בתקופת הקורונה, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה החולפת. בפרסום בקולנוע הושקעו בתקופת הקורונה כ-28 אלף שקלים בלבד, לעומת כ-9.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019 – צניחה של כ-99.7%. תחום פרסום נוסף שרשם פגיעה אנושה הוא שלטי החוצות, שההשקעה בפרסום בו רשמה גם היא צניחה של כ-95%, כ-2.6 מיליון שקל בלבד בתקופת הקורונה לעומת כ-50 מיליון שקל בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019.
במקום השלישי בהיקף הפגיעה נרשם הפרסום ברדיו, שרשם צניחה של כ-62% בתקופת הקורונה. כ-16 מיליון שקל בלבד הושקעו בפרסום ברדיו בתקופה זו, לעומת כ-43 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. במקום הרביעי בהיקף הפגיעה – הפרינט. ההשקעה בפרסום בעיתונות צנחה בכ-51%, כ-47 מיליון שקל בלבד בתקופת הקורונה לעומת כ-97 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
קראו עוד ב-ice
הפרסום בדיגיטל גם הוא ספג פגיעה, אך בהיקף נמוך יותר מהשאר. בפרסום בדיגיטל הושקעו בתקופת הקורונה כ-172 מיליון שקל, לעומת כ-213 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד – פער של כ-19%.
המדיה שספגה את הפגיעה הכי פחות קשה היא הטלויזיה. בפרסום בטלויזיה הושקעו כ-211 מיליון שקל בתקופת הקורונה, לעומת כ-243 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד – פער של כ-13% בלבד. במספרים מדובר כמובן בפערים של עשרות מיליוני שקלים, ועל אף שבאחוזים הפגיעה יחסית מינורית, במספרים התמונה אחרת לגמרי.
המשק חוזר לשגרה, אך ענף הפרסום נותר מאחור
בתחילת חודש מאי המשק החל לחזור לשגרה, אך הפגיעה בענף הפרסום עודנה נמשכת. לפי נתוני יפעת, בחודש מאי הושקעו בפרסום במדיה כ-282 מיליון שקל, לעומת כ-321 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד – הבדל של כ-11%.
בחלוקה לפלטפורמות פרסום במדיה, ניכר כי נותרה פגיעה קשה בייחוד בעיתונות הפרינט, ברדיו, בקולנוע ובשלטי חוצות. מנתוני יפעת עולה כי בחודש מאי חלה ירידה של כ-29% בהשקעה בפרסום ברדיו, כ-14 מיליון שקל בלבד לעומת כ-20 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות העיתונות המודפסת מפרסום נחתכו גם הם בכ-40%. בחודש מאי הושקעו בפרסום בעיתונות כ-26.5 מיליון שקל לעומת כ-44 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום בעקבות הנתונים: "הפרינט חווה את המשבר בצורה קשה ביותר. הוא נכנס למשבר במצב קשה וההשפעה עליו הייתה הרסנית. אני בספק אם נראה התאוששות גדולה בפרינט ולהערכתי המדיה הזו תספוג את המכה הקשה ביותר ממשבר הקורונה ויהיה לה קשה להתאושש ממנה".
בנוגע לפרסום ברדיו אומר מנכ"ל יפעת כי: "הפרסום ברדיו היה מאוד אפקטיבי לפני המשבר כי מרבית ההאזנה לרדיו הייתה בכלי רכב בפקקי הענק בישראל. לכן כל עוד המשק לא ישוב לפעילות מלאה, לרדיו יהיה קשה לשוב להיקפים טרום המשבר".
הנפגעים אנוש הם תחומי שילוט החוצות והפרסום בקולנוע. כחצי מיליון שקל בלבד הושקעו במאי האחרון בפרסום בשלטי חוצות, לעומת כ-24 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד – פער של כ-98%. מאחר ובתי הקולנוע נותרו סגורים, הענף ספג פגיעה של 100% ירידה בהכנסות מפרסום, אפס לעומת כ-3.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
למרות הפגיעה בחלק מהענפים, הטלויזיה והדיגיטל מציגים התאוששות קלה ואפילו צמיחה ביחס לשנה שעברה. בחודש מאי 2020 גדלה ההשקעה בפרסום בדיגיטל בכ-9% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. החודש הושקעו כ-117 מיליון שקל בפרסום בדיגיטל, לעומת כ-108 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019.  
גם הטלויזיה רשמה צמיחה קלה של כ-3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, בחודש מאי 2020 הושקעו בפרסום בטלויזיה כ-123.7 מיליון שקל, לעומת כ-120.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.


מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. צילום: יח"צ 
"המגמות בטלוויזיה מציגות תמונה אופטימית. אנחנו עדים לחזרה של מפרסמים רבים ומקבצי הפרסומות הולכים וגדלים, וזה קשור בין היתר גם להתעוררות של קטגוריות שלמות שנעלמו מהמסך". מסביר מנכ"ל יפעת מני אברהמי, "הדיגיטל בדומה לטלוויזיה חווה התאוששות ולהערכתי המגמה הזו תגבר. אני סבור שככל שהמשק ישוב לשגרה מלאה, ההתאוששות במדיה הדיגיטלית שכוללת גם פרסום באתרי תוכן וכמובן פייסבוק וגוגל תימשך ותשוב מהר מאוד להיקפים רגילים. צריך לזכור שעסקים רבים, לא רק מגה מפרסמים אלא גם מגזר ה-SMB ירצה לקדם פרסום מכירתי ורכישת לידים מהר ככל שניתן והפלטפורמה המתאימה ביותר תהיה הדיגיטלית. לכן לא אתפלא אם בחודשים הקרובים היקפי הפרסום במדיה הזו יעלו על אלו משנה שעברה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נגמר עידן ידיעות אחרונות
    ידיעות הסוף 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנשי מעריב לשעבר הרסו כל חלקה טובה.
    סגור
  • אנשי מעריב לא אשם - אם לא הוא שם יכול להיות היה רע יותר (ל"ת)
    יוחי 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הארץ לקראת גל פיטורים שלישי. חצי מהסגל יפוטר. לרחוב (ל"ת)
    Cc 05/2020/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור