שיווק ופרסום

לקראת משפט הטרור: הקריקטורות של הנביא מוחמד חוזרות לעיתון

ב-2006 פרסם העיתון הצרפתי "שרלי הבדו" קריקטורות של הנביא מוחמד, שהובילו לגל זעם בעולם המוסלמי; ב-2015 חוליית מפגעים יצאה למסע טרור בפריז ורצחה 12 איש ממערכת העיתון; היום נפתח המשפט, ובעיתון חוזרים לפרסם קריקטורה בדמות הנביא

ניר קומם | 
שער העיתון שרלי הבדו (צילום פייסבוק)
היום ייפתח בפריז המשפט של ארבעה עשר החשודים במתן סיוע למסע הטרור האסלאמיסטי שהתחולל בפריז לפני 5 שנים. המפגעים עצמם נורו ביום האירוע על ידי כוחות הביטחון. במהלך מסע ההרג, נרצחו ארבעה בסופרמרקט היהודי בעיר, ועוד תריסר חברי מערכת בעיתון "שרלי הבדו", בו פורסמה בשנת 2006 קריקטורה של הנביא מוחמד.
לכבוד תחילת המשפט, הוחלט במערכת לפרסם מחדש את הקריקטורות על הנביא מוחמד בעמוד הראשי בעיתון. הקריקטורות, שפורסמו לראשונה ב-2005 בעיתון דני, הביאו לגל מחאות ולגינויים נרחבים בקהילה המוסלמית, שהזדעקה לאור ציור דמותו של הנביא בהתאם לאיסור הדתי החל על כך. כמו כן, בעולם המוסלמי זעמו על הקישור שעשו הקריקטורות בין אסלאם ובין טרור. הסערה הובילה לדיון עיתונאי במדינות הליברליות – האם רצון להימנע מפגיעה ברגשות המוסלמים עדיף על חופש הביטוי והאמנות?
ההחלטה לפרסם מחדש את הקריקטורות המתסיסות, נותרה שנויה במחלוקת – האם מדובר במחוות חובה עבור הגנה על חופש הביטוי או האם מדובר בחידוש הפרובוקציה הישנה? כך או כך, מועצת האמונה המוסלמית של צרפת נקטה עמדה ברורה – לא עוד אלימות. בחשבון הטוויטר של המועצה נכתב: "הזכות לעשות קריקטורות והזכות שלא לאהוב אותן הן מעוגנות ושום דבר לא מצדיק אלימות".
המתח בין סאטירה לדת עלה לכותרות לאחרונה גם בישראל, סביב המחאה כנגד התכנית 'היהודים באים': התוכנית הסאטירית שמשודרת בכאן 11 קנתה לה מעריצים רבים, אך גם מבקרים לא מעטים ובראשם הרבנים מהציונות הדתית, שקראו להוריד אותה מלוח השידורים. בתגובה להפגנות, 'כאן' מסרו בשעתו כי "היהודים באים היא תכנית סאטירה וכך יש להתייחס אליה. חופש הביטוי וחופש היצירה הם ערך עליון בשידור הציבורי, כך גם הומור עצמי. זכותם של המפגינים למחות חשובה לא פחות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה