שיווק ופרסום

הקמת מאגר "אל תתקשרו אלי" אושרה בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית

הרשות להגנת הצרכן תקים ותפעיל מאגר מספרי טלפונים של צרכנים שיבקשו שלא לקבל שיחות שיווק מרחוק – החוק יכנס לתוקף בעוד כשנה וחצי, עלות ההקמה: עד 10 מיליון שקל. ח"כ מירב כהן: "נכנסתי לפוליטיקה כדי למנוע עושק של קשישים"
כפיר אדר | 
שיחות לקשישים (צילום freepik)
ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות חבר הכנסת יעקב מרגי אישרה הבוקר (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את הקמת מאגר "אל תתקשרו אלי". הרשות להגנת הצרכן תקים ותפעיל מאגר מספרי טלפונים של צרכנים שיבקשו שלא לקבל שיחות שיווק מרחוק – החוק יכנס לתוקף בעוד כשנה וחצי, כאשר עלות ההקמה עד 10 מיליון שקל.

מדובר בתיקון לחוק הגנת הצרכן והקמת מאגר של מספר טלפון של צרכנים שיאסר להתקשר אליהם לבצע שיחות שיווק מרחוק – "אל תתקשרו אלי". להצעת החוק הממשלתית צורפה גם הצעתם של חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר. במהלך החקיקה שינתה הוועדה את ההצעה הממשלתית, על מנת לאפשר במקרים לעוסקים, במקרים מוגבלים, לפנות לצרכן. 
השרה לשוויון חברתי, ח"כ מירב כהן, אמרה לאחר אישור ההצעה כי היא טובה יותר ומאוזנת יותר מזן הממשלתית. "זו הצעת החוק הראשונה שלי וזה מאוד סמלי עבורי, נכנסתי לפוליטיקה כדי למנוע עושק קשישים וזו זכות עבורי לשים אותנו בשורה ראשונה עם מדינות שמונעות עושק קשישים. אנחנו נהייה חומת מגן עבור אותן אוכלוסיות, זה תיקון החקיקה הראשון מתוך עשרה".
בישיבה הראשונה שקיימה הוועדה בהצעת החוק העריכה השרה כהן, כי ההצעה יכולה לחסוך למוחלשים ביותר עד 500 מיליון שקל בעסקאות מפוקפקות. בישיבה נוספת עלה, כי הקמת המאגר תעלה כ-8-10 מיליון שקלים ותימשך כשנה וחצי. מנכ"ל ידיעות אחרונות, ינון אנגל, הזהיר מפיטורי מאות עובדי טלמרקטינג בעקבות הצעת החוק.
כאמור, ההצעה קובעת כי הרשות להגנת הצרכן תקים ותנהל מאגר שיכלול מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל קבלת שיחות שיווקיות. עוסק שיעבור על החוק צפוי לעיצום כספי של 25,000 שקלים ליחיד ול-45,000 שקלים לתאגיד – כאשר מדובר בעיצומים ברמת החומרה הגבוהה ביותר. כמו כן תוכל הרשות להוציא צו מנהלי להפסקה מידית של הפרה, במקרה של הפרה חמורה, ובמקרה כזה ניתן יהיה להטיל עיצום כספי הגדול פי 3 מהסכום המקורי הקבוע בחוק. כמו כן נקבע כי עוסק הקשור לצרכן בעסקה מתמשכת יוכל לפנות אליו במהלך תקופה העסקה ובאשר לאותה עסקה בלבד, לרבות שינוי בתנאי העסקה.
בנוסף לכך, גם צרכן שביקש שמספרו ייכלל במאגר יוכל לפנות מיוזמתו לחברות השונות ולהסכים לקבל מהן פניות שיווקיות, בתנאי שההסכמה תהייה מפורשת. הסכמה כזו תהייה בתוקף לשנה, אלא אם כן במהלך התקופה חזר בו הצרכן מההסכמה וביקש לקצר את התקופה. חובת ההוכחה שאכן הייתה הסכמה תחול על בעל העסק. גם בישיבה היום ניסו נציג עוסקים נוספים לבקש לאפשר להם להתקשר ללקוח ולהודיע לו על סיום עסקה, כאשר באותה שיחה יציעו לו עסקה חדשה. היו"ר מרגי דחה את הבקשות ואמר כי זו בדיוק הדרך שבה עסקה של 100 שקלים יכולה להפוך לעסקה של אלפי שקלים.
על מנת לוודא שהמאגר אכן יוקם ולוודא שהחוק ייושם הוחלט היום, ביוזמת היו"ר מרגי, לחייב את הממונה על הגנת הצרכן להעביר לוועדת הכלכלה מספר דיווחים. אחת לחצי שנה ועד שתושלם ההקמה ידווח הממונה על התקדמות ההליכים להקמת המאגר. לאחר שנתיים מפרסום החוק ידווח הממונה, אחת לשנה ובמשך 4 שנים, על מספר מנויי הטלפון שביקשו להיכנס למאגר או להיגרע ממנו. כמו כן נדרש הממונה לדווח לוועדה על העיצומים הכספיים שיוטלו בעקבות תיקון החוק. עוד אושרה היום בקשת הרשות להגנת הצרכן, לאפשר לממונה על הרשות להאציל סמכויות להטלת עיצומים כספיים גם לסגנו. בנוסף לכך, נקבע כי תחילתו של החוק תהייה שנה וחצי לאחר פרסומו ברשומות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה