דעות

הנספח הכלכלי בניו זילנד: אחרי הניצחון על הקורונה, איך מתאוששים מהמיתון?

ראשת הממשלה של ניו זילנד הכריזה ששלוש השנים הקרובות יהיו שנים מאתגרות לכלכלת המדינה בעיקר מפני שעל אף ההצלחה היחסית של מדינתה, היא איננה חסינה מהשפעות הדרמטיות שיהיו על כלכלות מדינות רבות אחרות | טור אורח
שי זריבץ' |  1
שי זריבץ (צילום שלומי אמסלם)
הדרך של ניו זילנד במהלך שנת 2020 הפכה להיות סיסמת ההפעלה לניהול נכון, יעיל ואפקטיבי מאוד של משבר הנגיף, ולא פחות מכך הניהול החברתי והכלכלי שנגזר ממנו שזכו להערכה חוצת גבולות ומדינות והביאו איתם ניצחון סוחף בבחירות הכלליות שהתקיימו באוקטובר האחרון ולכהונה שניה של ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן.
ניו זילנד 'ניצחה את המגפה' נכון לעכשיו לא פחות מ 3 פעמים שונות, כלומר הצליחה להגיע לכך שעל פני מספר פרקי זמן שונים בני מספר שבועות או חודשים בשנת 2020, לא נמצאו מקרים חדשים של הידבקות בנגיף בשטחה.
על פי רצף הזמן, הזיהוי הראשון של חולה מאומת בניו זילנד היה ב 28 בפברואר, בזמן שמספר הנדבקים עמד על כמה עשרות והתחלואה החלה לצבור תאוצה, הודיעה ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן, פחות חודש לאחר מכן (ב 26 במרץ) על סגר שימשך 5 שבועות שנועד לא רק להביא לצמצום ושיטוח עקומת ההדבקה, אלא לחיסול וסילוק הנגיף באופן מלא והגעה למצב של אפס הדבקה בקהילה. הסגר השיג את מטרתו באופן מלא כאשר עם סיומו ב 8 ביוני, ומשך כמעט 4 חודשים לאחריו, אכן לא דווח על מקרה הידבקות חדש בקהילה.
כותרות העיתונים חגגו, ממשלות רבות ברכו וניו זילנד הייתה למדינה הראשונה שיכלה לנגיף, עוד לפני שפותח ונוסה החיסון הראשון. השבחים שזכתה בהם ממשלת ניו זילנד הציבו אותה כמודל מנצח למאבק בנגיף, לא פחות עם ניהול המשבר הכלכלי שבא בעקבותיו, כתוצאה מסגירת גבולות והיעדרות ממקום העבודה. אולם, ככל שהתקדמה השנה וגם מדינות אחרות עברו את הסגר הראשון בהצלחה כזו או אחרת, התפרץ בה שוב הנגיף, לאחר זיהוי חולה מאומת לקורונה ב 11 באוגוסט, וגרף ההדבקות בקהילה שהחל לטפס הוליד סגר נוסף, שני שיצא לדרך, הפעם מקומי שהקיף את אוקלנד, העיר הגדולה במדינה שאף הוביל לדחיית מועד הבחירות הכלליות.
בנוסף, הוטלו מגבלות שונות על ערים אחרות, כולל סגירת גבולות בתוך המדינה ומגבלות נרחבות על התנועה, התחבורה וההתכנסות. גם הסגר השני השיג את מטרתו, הביא לחיסול הנגיף והוסר ברובו עד ל 7 באוקטובר, בעקבותיו במשך כ 3 חודשים לא זוהו מקרים חדשים של הדבקה בקהילה. ואז, כשכבר נראה היה שהפעם זה סופי וניו זילנד עשתה את זה באופן מוחלט, זוהה שוב בנובמבר מקרה חדש שגדל ל 77 נדבקים נכון לאמצע ינואר 21, כולם של נוסעים שהגיעו לניו זילנד מחו"ל והועברו להסגרים שונים, עם היקף הדבקה בקהילה זניח שלא דרש סגר כללי נוסף.
הגדרת ההישג הנדרש כ'ניצחון על המגפה' מורכב ובעייתי. במדינות רבות גרף ההדבקה עלה וירד בצורה משמעותית ככל שהתרחבו גלי הדבקה והתפרצות התחלואה וככל שסגרים נוקשים ומגבלות חברתיות רחבים הושתו על האוכלוסייה בעקבותיהם.
זמן שמרבית מדינות העולם המערבי בוודאי שמרבית מדינות באירופה וארה"ב חוות בימים אלו את גל ההתפרצות השלישי ואיתו את סגר שלישי שפוגע אנושות בכלכלה ובשוק העבודה במיוחד כשזה מתקיים עם סיום השנה וחגיגות השנה האזרחית החדשה, מהווה הצלחתה של ניו זילנד דוגמה מעולה לניהול מחושב ואפקטיבי מאוד שבו התקבלו החלטות בשיתוף ויידוע של הציבור ובשורת המעשים וההחלטות שלימדו על לקיחת אחריות, סבירות ושותפות עם המגזר הפרטי והתעשייה שהובילו בתורם לפרקי הזמן שבהם לא הייתה הדבקה ותחלואה חדשים, כמו גם לכך שלא היו יותר חולים, מאושפזים או מתים מהמגפה.
לאחר ניצחונה של ג'סינדה ארדרן בבחירות האחרונות, הכריזה ראשת הממשלה ששלוש השנים הקרובות יהיו שנים מאתגרות לכלכלת המדינה בעיקר מפני שעל אף ההצלחה היחסית של מדינתה, היא איננה חסינה מהשפעות הדרמטיות שיהיו על כלכלות מדינות רבות אחרות, שותפות הסחר המרכזיות שלה.
ציין שהתמ"ג לנפש בניו זילנד, במונחי שווי כח קנייה PPP, עמד ב 2019 על 42,084 דולר (בדומה לישראל בה הסתכם התמ"ג לנפש ב 43,592 דולר), כשגם בה שוק הדיור הוא מהיקרים בעולם המערבי והחוב הלאומי צפוי לעמוד על מעל ל 30% על פי צפי ל 2021. נתוני האינפלציה צפויים להישאר מרוסנים ולהסתכם ב 1.5%, ואילו שיעור האבטלה צפוי להאמיר ל 9% בעיקר בהמשך לפגיעה מתמשכת בסקטור התיירות המרכזי בה.
על אף שהפגיעה בכלכלתה הייתה יחסית מידתית, הרי שההתמודדות עם נגיף הקורונה הוביל גם את את ניו זילנד למיתון עם נפילה דרמטית של מעל ל 10% בתוצר המקומי הגולמי  בסיכום שלושת הרבעונים של 2020. האתגרים הכלכליים שעומדים בפניה כוללים תלות בהשקעות זרות, חובות גבוהים של משקי בית, כמו גם חברות ותאגידים, תלות בביקוש סחורות מסין ומחסור בדיור. על פי הערכות, המגזרים הראשונים להתאושש בניו זילנד יהיו ייצור ויצוא המזון.
עם זאת, מגזרי התיירות, התעופה והאירוח צפויים להתאוששות אטית וממושכת, על רקע המגבלות שהוטלו בגלל הקורונה והעובדה שיעברו עוד חודשים ארוכים לפני שהתעופה הבינלאומית תחזור לפעילות שקדמה לתחילת המשבר.
את ראש השנה החדשה, חגגו תושבי שתי עריה הגדולות, אוקלנד וולינגטון כמו בכל שנה ללא מסכות, ללא מגבלות על ריחוק חברתי בפאבים, מסעדות ומרכזי הערים במופעי זיקוקים ומסיבות. בשבועות הראשונים של השנה החדשה, ניו זילנד ללא ספק בולטת בזירה הגלובאלית בניהול ועצירת התפשטות התחלואה, כשעוד במהלך  2020 נהנתה מ 7 חודשים ללא מקרי הדבקות חדשים שהובילו לחזרה כמעט מלאה לשגרה ולתוכניות לפתוח את השמים לבועות טיסה תחילה אם אוסטרליה.
יחסי ישראל וניו זילנד נמצאים במגמת פיתוח וצמיחה; מספר רב של חברות טכנולוגיה ישראליות פועלות במדינה, בדגש על קבוצת החברות הישראלית שלהן פעילות ענפה ומשרדים במדינות אסיה, בעיקר באוסטרליה בענפי הטלקום ו-IT, אבטחת סייבר, אינטליגנציה המלאכותית, HLS ואחרות. השאיפה היא ששתי המדינות שזכו להכרה והערכה גלובאליים כמובילות בהתמודדות עם המגפה, ניו זילנד שהצליחה למגר אותה באמצעות ניהול נכון ואפקטיבי, וישראל שנמצאת בדרך הבטוחה להיות המדינה הראשונה שתחסן את מרבית אוכלוסייתה מפני נגיף הקורונה, יוכלו גם לחזור לקיים ביקורים ואיתם מפגשים ופעילות עסקית הדדית בניו זילנד ובישראל.
הכותב: שי זריבץ', הוא הנספח הכלכלי וראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה לאוסטרליה וניו זילנד
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ניו זילנד טרם התחסנה ואיום הקורונה רק נדחה
    neo 03/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין הצלחה מלאה של ראשת הממשלה, כי אי אפשר לפתוח תיירות ומסחר ללא חיסון, ועד אז המשבר הכלכלי ימשך
    סגור