פרויקטים

השוואת עמלות מסחר: כך תשלמו פחות על השקעות בשוק ההון

שיעור המשקיעים בשוק ההון זינק ב-2020 במאות אחוזים, כשישראלים רבים מאמצים אפיק יעיל, נגיש וחסכוני בהשוואה להשקעה באמצעות הבנקים. על פי הבורסה, הפרש העמלות בין הבנקים לבתי ההשקעות עשוי להגיע לאלפי שקלים בשנה. עמית גוריון, מנהל פעילות המסחר העצמאי בבית ההשקעות IBI: "אנו רואים נהירה המונית של אנשים שרוצים להרוויח מהשקעה בבורסה"

בשיתוף IBI |  2
צילום פלאש 90 עריכה אייס
הפתיל נדלק במרץ 2020, עם פרוץ הקורונה. העולם עצר, המשק נסגר והרבה מאוד סימני שאלה התפזרו באוויר. אלא שבמציאות המורכבת, היו גם מי שידעו לשנות גישה ולייצר  עבורם הזדמנויות חדשות ואפיקי הכנסה אלטרנטיביים באמצעות כניסה לעולם ההשקעות בשוק ההון.
מה שהחל באופן צנוע, כבר מוגדר היום כהתפוצצות: השקעה עצמאית בבורסה בקרב לקוחות פרטיים נמצאת בפריחה, כשיותר ויותר ישראלים בחרו בשנה החולפת להשתלב בשוק ההון. בזמן שחלקם ממשיך להשקיע בערוץ המסורתי והמוכר - הבנקים - מספר הולך וגדל פונה להשקעה באמצעות חברי בורסה שאינם בנקים, המציעים פעמים רבות מסחר בתנאים טובים ובעמלות נמוכות  משמעותית.
על רקע הפערים המשמעותיים בעמלות בין הבנקים ובתי ההשקעות, בבורסה בתל אביב יצאו בימים האחרונים בקמפיין הסברה הקורא לציבור להשוות את עמלות המסחר בין הבנקים ובתי ההשקעות השונים, באמצעות מחשבון השוואת העמלות באפליקציית ובאתר הבורסה.

מתחם הבורסה לניירות ערך צילום: אבשלום ששוני פלאש 90                                                 
בהודעת הבורסה נכתב בין השאר: "היעדר חינוך פיננסי בקרב הציבור, גורם בין היתר לכך שהציבור איננו מודע לגובה העמלות שהוא משלם ולכך שהוא יכול להוזיל משמעותית את עלויות המסחר הנגבות ממנו... וההפרש בדמי הניהול והעמלות בין הבנקים ובתי ההשקעות יכול להסתכם למשקיעים בפערים של עד אלפי שקלים בשנה. משקיעים רבים אינם מודעים להפרש העצום או מעדיפים לנהל את תיק ההשקעות שלהם במקום מוכר, על אף ההפסד הכספי הכרוך בכך".
במחקר שפרסמו רשות ניירות ערך ורשות התחרות באוגוסט 2019, נמצא כי חלק ניכר מהלקוחות הקמעונאיים של הבנקים משלמים עמלות גבוהות משמעותית מאלה שגובים החברים שאינם בנקים (בתי ההשקעות). למרות זאת, עדיין מרבית הלקוחות הקמעונאיים מבצעים את פעילות המסחר שלהם דרך הבנקים. יודגש כי העמלות של בתי ההשקעות נמוכות משמעותית מאלו של הבנקים בכל קבוצות שווי התיק, גם כאשר משווים אותם לאלו שגובים הבנקים בערוץ ישיר.
הנתון הזה יכול להסביר מדוע ב-2020 הצביע הציבור ברגליים. לפי נתוני הבורסה, אשתקד נהנו חברי הבורסה בכללותם מזינוק של 44% במספר החשבונות החדשים, ביחס לשנה שקדמה לה. בעוד בקרב הבנקים העלייה הייתה בשיעור של 36% בלבד, הרי שבקרב חברי הבורסה שאינם בנקים מדובר בקפיצה של כ-170% במספר החשבונות החדשים. האם מדובר בתופעה נקודתית? הנתונים מצביעים שלא, כאשר קצב הגידול במספר החשבונות החדשים גובר מחודש לחודש. נראה אם כך שכולם, כולל כולם, מצטרפים למגמה העולמית.
"כחלוניזציה" של המסחר בבורסה
פרופיל המשקיעים החדש מקרב חברי הבורסה שאינם בנקים, דוגמת IBI בית השקעות, מאופיין בגיל צעיר ביחס למשקיעים ה"מסורתיים", באינטליגנציה פיננסית גבוהה ובהבנה עמוקה של יחסי הכוחות בשוק.
"לא מעט משקיעים הבינו בזמן משבר הקורונה שהמצב מספק הזדמנות שאולי לא תחזור", מסביר עמית גוריון, מנהל פעילות המסחר העצמאי ב-IBI. "לא הייתה תנודה כזאת עוצמתית בשוק, אפילו לא במשבר של 2008. העלייה במספר המשקיעים מורגשת בכל העולם, לפעמים אף במאות אחוזים".
"בארץ, סייעה לכך גם תופעת ה'כחלוניזציה' - אותה רפורמה שעשה בזמנו משה כחלון בשוק הסלולר, שגרמה לאנשים שלא לקבל עלויות גבוהות כגזירה משמיים ולהבין שהם יכולים לקבל יותר ולשלם הרבה פחות ממה ששילמו בעבר", מפרט גוריון. "אותם צרכנים נבונים הופתעו לגלות שהעמלות על מסחר בשוק ההון בישראל ובארה"ב דרך הבנק גבוהות בעשרות אחוזים ממה שניתן לקבל היום מבתי השקעות – וזאת בזמן שהעלות הנמוכה לא רק שלא פוגעת בשירות אלא להפך, מעניקה שירות בדיוק כמו שמקבל לקוח פרימיום בסניף שלו".
גוריון סבור כי מדובר במגמה שצפויה להימשך גם במהלך השנים הבאות: "אנחנו רואים שיותר ויותר משקיעים מעדיפים לפנות לחברי בורסה שאינם בנקים, בשל הלגיטימיות הגוברת שלהם בעיני הציבור. כחברי בורסה כמעט 50 שנה, אנחנו מפוקחים היטב על ידי הבורסה. IBI היא חברה ציבורית ונסחרת בבורסה בתל אביב מאז 1984 - וזה אומר כמובן שהיא מדווחת על תוצאותיה ועל התנהלותה בכל רבעון ורבעון, מה שמטבע הדברים מייצר שקיפות מלאה".
"אנו מודעים היטב לאחריות שלקוחות מפקידים בידינו, כשהם בוחרים לפתוח אצלנו חשבון", מדגיש גוריון. "מעבר לפיקוח הצמוד, אנחנו מחויבים להחזיק את כל נכסי הלקוחות שלנו בצורה מופרדת לחלוטין מכספי החברה. עוד גורמים מרכזיים לכך שאנשים פתחו אצלנו השנה חשבונות נוגעים לאיכות השירות, המענה המקצועי, הנגישות, הדיגיטליות וכמובן העמלות הנמוכות".
"במהלך הקורונה היו מקרים בהם מערכי השירות והייעוץ בבנקים קרסו מול מבול הפניות", מוסיף גוריון. "הפעילות צומצמה והאינטראקציה הכללית מול הלקוחות נפגעה. אנחנו, לעומת זאת, עשינו כל שנדרש על מנת לתגבר את מערך השירות מתוך הבנה שעבור מי שמשקיע את כספו בשוק הזמינות היא קריטית. זו הסיבה שחשוב לבחור גוף שמסוגל לתת מענה מיידי, מקצועי וזמין בכל שעות המסחר, כולל שישי בערב כשבארה"ב המסחר פתוח".
השקעות און ליין
שיטוט באתרים ייעודיים שמתמחים בשוק ההון, מצביע על כך שהשירות ב-IBI נחשב ליוצא דופן. "הרבה פעמים כשלקוח מתלבט היכן לפתוח חשבון, אני אומר לו 'תתקשר לחדר המסחר שלנו ולזה של המתחרים ותראה מי עונה לך קודם'", מתאר גוריון. "אני נותן לו לעשות את הניסוי הזה ולהיווכח בעצמו. מעטים הגופים הפיננסיים שיענו מהר כל כך".
נקודה נוספת שמפריעה לחלק גדול מהלקוחות המגיעים מהבנקים נוגעת להמרות המט"ח. גם כאן מציעה IBI תנאים משופרים בהרבה. "בבנקים נוהגים לגבות גם עמלת המרה וגם מרווח המרה", מבהיר גוריון. "ב-IBI אין בכלל עמלת המרה, אלא רק מרווח וגם הוא נמוך משמעותית. בדרך כלל העלות שלנו היא כרבע מהעלות של הבנק. הדברים אצלנו פשוט עובדים אחרת". 

אז איך מתנהל החשבון בפועל? "ההשקעה בשוק ההון באופן עצמאי דרך IBI מצריכה פתיחת חשבון והפקדת סכום מינימלי של 30 אלף שקל, כשאת התהליך ניתן לבצע און ליין", אומר גוריון. "למתחילים אנחנו ממליצים להירשם לאחת מהדרכות הזום שלנו ולהרצאות העשרה, ולקבל הסבר מקצועי לגבי שימוש במערכות וניהול החשבון, וכן להעשיר ולהרחיב את הידע בנושאים דוגמת קרנות נאמנות, גידורים, אופציות מעו"ף, עולם אגרות החוב, מבוא לבורסה הישראלית ועוד".
במעמד פתיחת החשבון או לאחר שצוברים קצת בטחון, ניתנת ללקוחות IBI האפשרות לבקש מסגרת אשראי כדי למנף את ההשקעה, כמו גם אופציה להשתתף בהנפקות של חברות בבורסה בישראל. "זה הרבה יותר פשוט ממה שחושבים, וכיום כל לקוח, קטן כגדול, יכול לעשות את זה בקלות באמצעותנו", מסכם גוריון. "מזמינים באופן דיגיטלי סחורה בהנפקה, ואם ההוראה במחיר הנכון - מקבלים את המניות ישר לחשבון. במבט קדימה, אין לי ספק שאנחנו בעיצומו של שינוי רחב היקף בכל הקשור להשקעת הציבור בשוק ההון - זוהי רק ההתחלה". 
לפתיחת חשבון מסחר עצמאי ב-IBI TRADE לחצו כאן
האמור בכתבה אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או הצעה לרכישת ניירות ערך. אין לראות בכתבה לעיל התחייבות אי.בי.אי להשגת תשואה כלשהי. פתיחת חשבון אצל אי.בי.אי כפופה לשיקול דעתה הבלעדי של אי.בי.אי, לקבלת האישורים הנדרשים על ידה, ולחתימה על כלל מסמכי פתיחת החשבון.