סקר TGI

המשבר בעיתונות מתבטא במספרים: החשיפה ל'מעריב' קרסה ביותר מ-40%

סקר החשיפה TGI לחצי הראשון של 2013 חושף את עומק המשבר: 10% ירידה בקריאת עיתונים בתוך שנה. גם 'הארץ' במשבר עמוק, עם שיא חשיפה שלילי, שיוויון בין "הביביתון" ל"ממלכת הרשע של נוני". הנתונים המלאים בפנים

סקר TGI שבוחן את החשיפה לעיתונות ולרדיו, יגרום היום (יום א') לסערה בשוק התקשורת הישראלי, עם פרסום הנתונים, שחושפים עד כמה עמוק המשבר בשוק הפרינט. גם הפעם הסיפור האמיתי הוא כבר לא המאבק בין ישראל היום לידיעות אחרונות, אלא דעיכתו של מעריב, והיחלשותו המשמעותית של הארץ.
סקר TGI עיתונות

"סביר להניח כי חלק מהגורמים לירידה בקריאת עיתונים זה חדירת סמרטפונים וטאבלטים"

לאחר שנים שבהן בניגוד למגמות העולמיות של ירידה בקריאת עיתונים, בישראל דווקא נשמרה היציבות בצריכת המדיה הוותיקה, נתוני סקר TGI בוגרים גל 1 לשנת 2013 מצביעים על ירידה כללית בחשיפה לעיתונות והאזנה לרדיו, מ-66.5% בינואר-יוני 2012, ל-63.8% ביולי-דצמבר 2012, ועד 60.5% בלבד בינואר-יוני 2013. גם בעיתונות סוף השבוע חלה ירידה משמעותית, מ-66.7% בחצי הראשון של 2012, ל-62.6% בחצי הראשון של השנה.

* לעמוד הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

* רוצים להישאר מעודכנים? הירשמו לניוזלטר של אייס

* בואו לדבר על זה בפורום פרסום, שיווק ויח"צ

סקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש.

* ומה היו נתוני סקר TGI לפני חצי שנה? לחצו כאן

אז כמה קראו עיתונים?


מנכ"ל חברת קנטאר מדיה מחקריTGI , איתן כסיף, ציין כי "מניתוח המגמות לאורך השנים, המשתקפות ממצאי הסק, ניתן לראות כי התופעה 'החריגה' בישראל שהחלה בזמנו לאחר הופעת העיתון ישראלי ובהמשך 'ישראל היום' של שינוי במגמת קריאת עיתונים יומיים, שבתחילה אופיינה בגידול ובהמשך ביציבות בקריאת עיתונים, השתנתה למגמה המוכרת בעולם של ירידה בצריכת המדיה הוותיקה שלכך מצטרפת תופעה דומה המשתקפת גם בהאזנה לרדיו. סביר להניח כי חלק מהגורמים לתופעה זו הינם חדירת סמרטפונים וטאבלטים - אמצעים זמינים לצריכת מדיה בכל מקום ובכל זמן בהתאם לנוחיות המשתמש וגורמים אלו ימשיכו להשפיע על אופן השימוש והבחירה באמצעי המדיה של הצרכן בישראל ובעולם".

ושוב: רעידת אדמה בקרליבך, עם קריסה של 50% בתוך שנה

המאבקים בין 'ישראל היום' ל'ידיעות אחרונות' פרנסו אותנו לא רע בשנים האחרונות, אבל הסיפור האמיתי כאמור נמצא טיפה יותר מערבה מ-2 המערכות האלה, אצל הקולגות החלשים מרחוב קרליבך.

אחרי האשליה של נתוני החצי הראשון של 2012 עם התחזקות ל-11.9% ביחס לחצי שלפניו (10.7%), רשם העיתון צניחה כמותה לא נראה בעיתונות הישראלית מזה שנים. על פי נתוני יולי-דצמבר 2012 החשיפה לעיתון עמדה על 9.7%, וכעת היא על 5.8% בלבד, כלומר- ירידה של 40% מהחצי הקודם, ושל 50% בשנה. נתונים אלה מתייחסים לתקופת המשבר ב'מעריב', שעבר מידיו של נוחי דנקנר לשלמה בן-צבי.




בחודשים האחרונים מספר הגיליונות המודפסים ירד משמעותית, על פי דיווחים לא רשמיים בתוך העיתון הנתון עומד על 18 אלף בלבד, בהנהלת העיתון מסרבים לחשוף מספרים, אבל טוענים כי מדובר במספר שגוי וכי הנתון האמיתי גבוה בהרבה, אולם על פי נתוני החשיפה הנוכחיים, העיתון בהחלט לא מגיע לקורא הישראלי, שמתקשה לקבל אותו לביתו או למצוא אותו במכולת השכונתית או הסופר.

בקשר לנתוני החשיפה הגרועים של ממעריב, בהנהלת העיתון מבקשים להבהיר כי "כל מי שעקב בתקשורת, מודע למאבקו של מעריב להשתחרר ממשקולות העבר בעיקר בתחום ההפצה. רק באמצע חודש מאי קיבלנו אישור להפיץ את מעריב דרך חברת 'בר הפצה' ובסוף יוני 'מעריב' חזר למספר נקודות החלוקה והמכירה שהיינו בהם בעבר. אנו פועלים להגדיל משמעותית את נקודות המכירה ברבעון הקרוב - דבר שיבוא לידי ביטוי בTGI בשנה הקרובה".

ומה קורה ברחוב שוקן? שם המצב לא מעודד גם כן. עם קשר או בלי קשר למעבר של אתר 'הארץ' ל"חומת תשלום" והירידה במספר הגולשים הכללי באתר, גם החשיפה לחציון הראשון של 2013 עמד על 5.4%, וגם היא במסגרת מגמת הירידה שנרשמת בשנים האחרונות לחשיפה לעיתון. בחצי השני של 2012 החשיפה ל'הארץ' עמדה על 6%, מול 7% בחצי שלפניו, ירידה של 15%. בתוך שנה ירדה החשיפה לעיתון ביותר מ-20%.

"ביביתון" מול "אמפריית הרשע של נוני"

ונחזור למאבקים בין 'ישראל היום' ל'ידיעות אחרונות'. העיתון של המיליארדר היהודי-אמריקאי שלדון אדלסון, שזינק בתוך שנים בודדות למעמד של העיתון עם החשיפה הגדולה בישראל, רשם בחצי האחרון את ההיחלשות המשמעותית במיותר שלו. אם בסיכום התקופה של יולי-דצמבר 2012 החשיפה לעיתון עמדה על 39.9%, הרי שבחצי השנה האחרונה היא ירדה ב-7.5% ל-36.9% בלבד.

זה בדיוק הנתון שקיבל 'ידיעות אחרונות' - 36.9%, שנחלש קלות מ-37.3% בחצי השני של 2012, ובכך נוצר שוויון בין 2 היריבים המרים, שלאחרונה דואג אחד מהם ('ישראל היום') להתנגח בשני ('ידיעות אחרונות') במסגרת מדור כמעט יומי בהובלתו של בכיר העיתון גונן גינת.

מישראל היום נמסר כי "ישראל היום ממשיך להוביל ברמה שנתית, כפי שנאמר בהודעה על תוצאות סקר ה-TGI, ולהיות העיתון מספר אחת בשיעור החשיפה לעיתונות הכתובה בישראל. נמשיך להוביל גם בכל שנת 2013".

עיתונים יומיים, סוף שבוע ועיתונים כלכליים


ב'פוסט' יכולים להיות מרוצים בסך הכל מנתוני החשיפה בחצי הראשון של 2013, למרות ההיחלשות הקלה מ-8.6% בתקופה של יולי-דצמבר 2012, ל-8.3%. בזכות ההחלשות של 'הארץ' והקריסה של 'מעריב', לאט לאט הפך העיתון לשלישי בחשיפה שלו בישראל במהלך השבוע.

עיתוני סוף השבוע: 'סופשבוע' על חשבון 'מעריב'

בגזרת עיתוני סוף השבוע, 'ידיעות אחרונות' ממשיך לרשום שיא שלילי, אבל עם ירידה קלה במיוחד הפעם - מ-41.7% בחצי השני של 2012 ל-41.5% בחצי הראשון של השנה. 'ישראל היום' רשם עלייה קלה ושיא כל הזמנים - מ-32.8% ל-33%.

ההפרש בין 2 העיתונים עמד 12.1% בחצי הראשון של 2012, כעבור חצי שנה הוא כבר היה 9.1%, וכעת הוא עומד על 8.5% בלבד.

גם בסוף השבוע קרס 'מעריב' - מ-14.1% בינואר-יוני 2012, ל-11.6% ביולי-דצמבר 2012, ל-8.1% בינואר-יוני 2012. "חבילת סוף השבוע" של מעריב, איבדה כותבים רבים לטובת סופשבוע - השבועון החדש של אלי עזור, שהרוויח גם את הקוראים של מעריב. על פי נתוני TGI, רשם העיתון החדש חשיפה של 7.4%.

בניגוד לנתוני ימי השבוע, 'הארץ' בסוף השבוע בלם את הירידה של חצי השנה הקודמת, ועלה מ-6.2% ביולי-דצמבר 2012, ל-6.3% בינואר-יוני 2013.

'מקור ראשון', כמו בעיתון האח מקרליבך, רשם ירידה חדשה בתוך שנה, מ-3.8% בחצי הראשון של 2012, ל-3.3% בחצי השני של אותה שנה, ל-2.5% בחצי השנה האחרונה. בסך הכל מדובר על ירידה של 35% בתוך שנה.

בעיתון 'בשבע' ממשיכים לזגזג: בחצי השני של 2011 החשיפה עמדה על 5.3%, כעבור חצי שנה החשיפה ירדה ל-4.9%, ובחצי השני של 2012 עלתה ל-5.3% שוב. והפעם - 4.5% בלבד.

ואילו החשיפה של גלובס בסוף השבוע זינקה ב-10% מ-3.3% ל-3.7%. בחברת קנטאר מדיה מחקרי TGI מסבירים כי במהלך התקופה הזאת, המוסף הכלכלי של 'מעריב' היה מבוסס על המותג של, התוכן והמראה של 'גלובס', ולכן יתכן ונתון זה מושפע מתופעה זו.

TheMarker דווקא מתחזק, 'גלובס' מזנק בזכות 'מעריב'

עוד שדה קרב עקוב מדם, הוא בגזרת העיתונות הכלכלית. כלכליסט (שילוב של מוסף ב'ידיעות אחרונות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') ממשיך להוביל בחשיפה, אבל רשם ירידה קלה מ-12.4% בחצי השני של 2012 ל-11.8% בחצי הראשון של השנה.

מגזינים ומוספים


בניגוד לעיתון האם 'הארץ', עיתון TheMarker דווקא התחזק בחצי האחרון של השנה ל-6.3% מול -6.1% בחודשים יולי-דצמבר 2012. החשיפה ל-TheMarker היא מוסף בתוך 'הארץ' לביו עיתון עצמאי יומי.

ואילו גלובס רשם עלייה משמעותית מ-4.5% בחצי השני של 2012 (ואותו נתון גם בחצי הראשון של אותה שנה), ל-5.5% בינואר-יוני 2013, כלומר זינוק של יותר מ-20%. יש לציין כי גם לגבי נתון זה מסבירה חברת קנטאר מדיה מחקרי TGI כי במהלך התקופה הזאת, המוסף הכלכלי של 'מעריב' היה מבוסס על המותג של, התוכן והמראה של 'גלובס', ולכן יתכן ונתון זה מושפע מתופעה זו.

בגזרת המגזינים: 'לאשה' שוב נחלש

לאשה רושם שוב היחלשות אחרי מגמה חיובית ממנה נהנה לפני חצי שנה. העיתון מבית היוצר של קבוצת 'ידיעות אחרונות', קיבל בחציון האחרון 8.5%, מול 9% בחצי השני של 2012, 8.3% בחצי הראשון של 2012, ו-9.7% בחודשים יולי-דצמבר 2011. המתחרה, הירחון את של 'מעריב', דווקא התחזק קלות מ-2.4% ל-2.5%.

פנאי פלוס, אף הוא מקבוצת 'ידיעות אחרונות', ממשיך במגמת הקריסה: 6.3% בחצי השני של 2011, 6.1% בחצי הראשון של 2012, 5.5% בחצי השני של 2012, ו-4.2% בחצי הראשון של השנה. בסך הכל מדובר בירידה של 24% ב-6 חודשים, ו-34% בשנתיים.

בגזרת הירחונים, בלייזר ממשיך במגמת הירידה - 2.9% בחודשים ינואר-יוני 2013, מול 3.2% בחצי השנה שלפני כן, ו-3.3% בחצי הראשון של 2012.

מגזין TheMarker התחזק אף הוא כמו היומון הכלכלי: הפעם החשיפה עמדה על 2.1% מול 1.7% בחצי השני של 2012, התחזקות של 24% ב-6 חודשים.


הוסיפו תגובתכם

9. אם מעריב לא יהפוך לחינמון מיתתו ודאית

חבל  |  01:16 04/08/13

8. "הארץ" יעלה כאשר יזנח את הפורמט הגדול

שפירא/ראשל"צ  |  22:06 22/07/13

שנים אני רוצה לחתום על מנוי ל "הארץ" אך נמנע מכך בשל הפורמט הגדול והלא נוח לקריאה של העיתון. לא ברור לי מדוע מתעקש העיתון על הפורמט גדול כשכל העיתונים עברו לפורמט של The Marker. אפילו ה=TIMES של לונדון הבין זאת ועבר לפורמט של SUN
7. עיתונות כתובה על נייר או מוקלדת באינטרנט,

חיים  |  15:11 21/07/13

מה זה משנה?
ממילא התוכן הוא נגזרת של הבעלים והחברים שלו.
6. צריך לכתוב החצי הראשון ולא החצי האחד (1)

אחד  |  13:52 21/07/13

5. צריך להפסיק לכלול את ישראל היום בסקר

כר מרעה  |  13:34 21/07/13

הם לא עיתון ולא ניתן להשוות אותם לשאר
4. עיתון הארץ

יקי  |  11:54 21/07/13

אני כל כך שמח שעיתון הארץ קורס למנגינת לבו של גדעון לוי אוהב ישראל
מגינת לבו, לא מנגינת. אולי תקרא הארץ ותשכיל

 |  13:59 21/07/13

3. ישראל היום משקרים בכמויות סוף השבוע.

עבודה בעיניים  |  11:51 21/07/13

מודפסים הרבה פחות ממה שמצהירים ומי שלא יוצא עד 07:30 למצוא עיתון לא ימצא.הכל נגמר כי לא מדפיסים.
2. הפייסבוק אולי מלא קוראי הארץ

מנחם  |  11:31 21/07/13

אבל מתברר שהם רק שם. העיתון הולך ועמו גם האג'נדה שלו#שירות חינם לקורא שהיה בטוח שאם מחר יש בחירות ביבי לא לוקח שוב, ובהליכה#
1. קריסה למעריב, מדהים הנתון הזה

וואו  |  11:05 21/07/13

יוחזר מאקסוול!

מנוי לשעבר  |  22:34 21/07/13

שמו בספורט שני ילדים לערוך, מראה כמה אכפת להם

קקפוניה  |  15:52 21/07/13

בושה וחרפה מדור מביך. מה שקרה ביום חמיש האחרון עם מהשחק של מכבי תא באלופות בכלל בושה.
כנראה שמעריב עיתון סמולני

יעקב  |  17:14 21/07/13

לאורך כל השנים שמענו ש"הארץ" נופל כי הוא שמאלני. אז הנה - מגיע גאון מהימין ההזוי, מפטר את כל הסמולנים ממעריב ומה מתברר??? שסופשבוע עם הסמולנים מנצח את מעריב, ומעריב נותר עם "מקור ראשון" ביד. אבל כנראה שגם הוא סמולני מידי, ולכן הימנים האינטיליגנטים לא רוצים לקרוא אותו. כמה חבל...
מעריב נשאר סמולני נדב אייל אריק בכר. אבל--

טמיר  |  22:35 21/07/13

יש כמה קישוטים כמו בן שחור תימיני
פוטרת ממעריב ואתה מלכלך

קורא מעריב  |  12:13 22/07/13

בור ששתית,,,,,,,