קריירה ולימודים

בזכות הקורונה: "תנאי עבודה מהבית יהפכו לחלק מתהליך הגיוס בעתיד הקרוב"

כ-67% מהחברות בתעשיות שונות צופים שהעבודה מהבית תהפוך לקבועה או לפחות תישאר בתוקף לזמן ארוך. לתרחיש הזה מקומות העבודה חייבים להתארגן, כבר עכשיו
מדור קריירה - ice | 
עבודה (צילום unsplash)
כאשר חגגנו את השנה החדשה בדצמבר האחרון, לא דמיינו לעצמנו ששנת 2020 תיראה ככה. שינוי מרכזי שהביאה עמה הקורונה הוא הרחקת עובדים רבים ממקום עבודתם והעברתם לעבודה מהבית. מזה שלושה חודשים שאנו שרויים במעין "שגרה" וגם אחרי הסרת רוב ההגבלות, חברות רבות המשיכו במתכונת של עבודה מהבית, מלאה או חלקית, ולא מעט מעסיקים גילו שהשד הוא לא כל כך נורא, ואפילו לא נורא בכלל. מדובר בתהליך שהתחיל עוד לפני המשבר הנוכחי, אך בחסות הנגיף הצמיחה וההתפשטות שלו הואצו בצורה דרמטית.
רבים הבינו שהמצב החדש טומן בחובו הזדמנות גדולה לשינוי צורת ותפיסת העבודה ואף להתייעלות פיננסית. בישראל Liveperson הייתה הראשונה שהחליטה לסגור את משרדיה ולהעביר את כולם לעבודה מהבית ומעבר לים גוגל הודיעה רשמית לעובדיה שהם ימשיכו בעבודה מהבית עד קיץ 2021. עם זאת, מעסיקים רבים מתקשים להשלים עם המצב והעובדה שצורת העבודה משתנה, והדבר עלול להשאיר אותם מאחור ולהפוך אותם ללא-רלוונטיים.
להערכתי, אין מנוס מהחזקה של משרדים, אבל הם יהיו בעיקר מקום מפגש חברתי. הקורונה לימדה אותנו שכדי לשבת על המחשב ולסגור משימות לא צריך לשבת במשרד. המשרד לא חייב להיות במקום קבוע, אלא המעסיק יכול לאפשר לצוות להיפגש במקום שנוח לו, או לאפשר לעובד לבחור משרד לעבוד בו מתי שירצה. תנאי העבודה של העובד בבית יהפכו לחלק מתהליך הגיוס ותהליך ההכשרה והקשר השוטף יתבצע בצורה פחות פרונטלית ויותר דיגיטלית וגם בזה יש בעיקר יתרונות. כל זה ועדיין לא מנינו את החיסכון בזמן בפקקים, הפחתת זיהום אוויר, חיסכון בהוצאות והחזקת רכב (ובמיסוי). זאת בנוסף לחיסכון של המעסיק בהוצאות הישירות והעקיפות מעצם החזקת המשרדים עצמם. יתרה מכך, בפועל, הדבר הופך את אזור המגורים למרכזי הרבה יותר, ובכך משפיע רבות על לא מעט תחומים ובפרט על עסקים קטנים. בסקר שפרסם לאחרונה ה-Morning Consult עולה כי כ-76% מהעובדים בארה"ב הצהירו שהם היו מעוניינים להמשיך לעבוד מהבית לפחות יום בשבוע גם בטווח הארוך, כאשר למעלה מ-40% היו מעדיפים לעבוד מהבית באופן קבוע.
עם ההזדמנות הגדולה מגיעים גם לא מעט אתגרים שמצריכים התייחסות ומענה. עבור עובדים רבים שעברו לעבוד מהבית מדובר היה בדבר חדש ויש שיגידו לא כל כך נוצץ. המרחק בין עבודה לבית הטשטש משמעותית וההרגשה הבלתי פוסקת שצריך להראות עשייה כל הזמן הובילה לעבודה סביב השעון. והמעסיק, כיצד הוא יכול לנהל מעקב שוטף אחרי העובד בצורה הזאת ולהיות מודע לנוכחותו וביצועיו? ומה בדבר גיוס והכשרת עובדים חדשים? איך נדאג לתנאים של העובד בבית? ומה לגבי עובדים שמעדיפים שלא לעבוד מהבית? שאלות רבות איתן עובדים ומעסיקים התמודדו לראשונה בקריירה שלהם.
סקר חדש שערכה חברת המחקר 451 Research מגלה כי 67% מהחברות בתעשיות שונות צופים שהעבודה מהבית תהפוך לקבועה או לפחות תישאר בתוקף לזמן ארוך. נכון, ישנם מעסיקים שמתקשים להשלים עם העובדה שלא יוכלו להציץ מעבר לכתפו של העובד ושלא יוכלו למדוד מתי כל אחד הגיע והלך הביתה, אבל ברוב המכריע של הענפים השורה התחתונה היא התפוקה, וכך העובדים צריכים להימדד. מי שעדיין לא התאים את עצמו או לא הצליח לעכל – יהיה חייב לעשות את זה.
אתגר נוסף אך לא פחות חשוב שעלה במעבר לעבודה מהבית, הוא הרווחה של העובד (Wellbeing) – דאגה לשביעות הרצון של העובד, למצבו הבריאותי והנפשי, להעשרה, לאינטראקציה חברתית ואינטראקציה מקצועית עם עובדים אחרים. לפי מחקר שביצעה קבוצת הטכנולוגיה של Lenovo, 71% מהעובדים דיווחו על בעיות בריאותיות חדשות או החמרה של בעיות קיימות מאז פרוץ הנגיף. ה-Wellbeing הינו חלק מתפיסה רחבה יותר בתחום "איזון בית-עבודה" (Work-life balance), ובמסגרתו קיים מגוון של פתרונות המכירים בחשיבות הנושא, בשימור עובדים ובשמירה על בריאותם הנפשית והפיזית.
האור בקצה המנהרה של השנה הוא העובדה שישנם לא מעט פתרונות טכנולוגיים שמאפשרים לנו לתת מענה לאתגרים הללו ובכלל, לתמוך בכל התהליכים שעוברים על כולנו. חשוב להבין שהעולם משתנה, ולא רק שצריך לקבל את השינוי הזה בברכה, אלא שמי שיתנגד ולא יבצע את ההתאמות הנדרשות – יישאר מאחור. מעסיקים יקרים, זה הזמן להשלים עם המצב ולמצוא פתרונות לנושאים שמדאיגים אתכם, ולא להתעלם מהמצב ולהניח שדברים ישובו לקדמותם, כי הם לא, ואתם עלולים לגלות את זה מאוחר מדי.
כותב המאמר הינו איל הופמן, מנכ"ל מרכז החדשנות Highroad המתמחה ב- Urban Tech.

איל הופמן. צילום: ישראל הדרי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה