קריירה ולימודים

כישלון מודל החל"ת: כ-3 מיליארד שקל של מענקים שוכבים במרתפי המדינה

בוועדה לביקורת המדינה עלה כי רק כ-600 מיליון שקל מתוך 3.5 מיליארד שקל של מענקי החזרה לעבודה, הועברו לזכאים. במשרד הכלכלה מגבשים תכנית מענקים חדשה לשימור עובדים, שיגולם בהחזר של אלפי שקלים למעסיקים
שרון טל |  1
תכנית מענקים (צילום freepik)
הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח, דנה היום בתכניות הסיוע לעובדים בחל"ת ולעובדים שפוטרו במהלך משבר הקורונה. בדיון עלה נתון עגום, מתוך 3.5 מיליארד ש"ח שהוקצו למענקי החזרה לעבודה, הועברו רק 600 מיליון שקל, כ-17% בלבד. הדבר מקשה על המעסיקים שמנסים לשמר את העובדים שלהם, בזמן שרבים מעדיפים לקבל דמי אבטלה נמוכים במקצת ממשכורתם.
בוועדה עלה כי למעלה מ-57 אלף מעסיקים הגישו בקשות למענקים על כ-447 אלף עובדים, והמספר צפוי לעלות. אלא שכאמור, למרות הבקשות הרבות, רוב הסכומים לא הועברו. לכך נוסיף את העובדה שבין המגזר העסקי למדינה עומד ויכוח משמעותי, כשבעלי העסקים הזועמים דורשים לשנות את המודל במסגרתו הם מחויבים לשלם לעובדים על ימי הבידוד, דבר שמעמיס עוד יותר על המצב הכלכלי של העסקים.
בוועדה עלו מספר נקודות, בין היתר האתגרים של מודל החל"ת. נציג מטעם האוצר אמר בדיון: "לגבי חודש ספטמבר, תוקן החוק וגם מי שיצא לחל"ת בחודש זה יוכל לקבל את מענק עידוד לחזרה לעבודה. לגבי המענק לעידוד התעסוקה, הוא מענק עבור העובדים ומטרתו לסבסד את חלק מעלות העסקה של העובדים".
נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים: "במענקי החזרה לעבודה הועמד סכום של כ-3.5 מיליארד שקל אך בפועל שולם רק 600 מיליון שקל. בהמשך למטרה החשובה להחזרת עובדים לעבודה, צריך לאשר בהקדם את השימוש בחל"ת גמיש וגם בשל הפחד משימוש בכלי הזה לרעה יש לזכור שאנו נמצאים במצב מורכב וקשה מבחינה כלכלית".
יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "עד שהמשק יחזור לתעסוקה ייקח עוד הרבה זמן. חייבים לבחון כל העת דרכים חדשות לטיפול במשבר כי צריך מקסימום אנשים שיודעים את עתידם ויודעים לאן לחזור. מהדיון עולה כי יש תמונה מאוד סבוכה למעסיק ובעיקר למעסיק הקטן. יש הרבה כותרות על הסכומים שהועברו, אבל בדיון נחשפנו לחוסר מיצוי של הכסף בפועל".
נוכח המצב, במשרד הכלכלה מתכננים תכנית מענקים חדשה לשימור עובדים באמצעות מענק של 5,000 שקל עבור כל עובד שישומר. המענק יינתן בהתאם להיקף הפגיעה הכלכלית בעסק כך ככל שהעסק נפגע יותר כך יועבר מענק עבור מספר גדול יותר של עובדים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שוכבים במרתפי המדינה? הכסף היום הוא רק מספרים במחשבים..
    חושב בקול 10/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויש ערובות בזהב רק כנגד 5% ממנו..
    סגור