כסף וצרכנות

תורי ענק בכניסות לרשתות השיווק: בכמה גדל היקף הקניות?

עם כמיליון איש שנשארו בפסח בארץ בשל עוצר הטיסות, עומס אדיר על שירותי המשלוחים ברשתות השיווק וזינוק בביקוש לביצים - התורים השתרכו מחוץ לסופרים ומכירות המזון לבדן הגיעו ל-847 מיליון שקל
רועי בהריר-פרל | 
תורי ענק בכניסות לרשתות השיווק (צילום מסך קשת 12, pixabay)
כולם בארץ זקוקים למוצרים לפסח וכולם עושים קניות בערך באותו זמן, מהר, בלחץ, לפני שהסגר הכללי ייכנס לתוקף - מה שייקרה הערב (ג') ב-19:00. אף שעל פי ההנחיות רשתות השיווק וחנויות המזון יישארו פתוחות עד מחר (ד') ב-15:00, הציבור מודאג מכך שיישאר ללא מוצרים לפני החג. 
בהתחשב בעובדה שבשנה שעברה בתקופת פסח, כמיליון איש היו בחופשות בחו"ל השנה, לאור הסגר ועצירת הטיסות, אותה הכמות בערך נשארה בארץ. בתוך כך נוצר עומס אדיר וביקוש גבוה למוצרי מזון לחג. 
הלחץ האדיר על רשתות השיווק בא לידי ביטוי אפילו בשעות הקטנות, כשלאורך כל שעות הלילה תועדו תורים של מספר שעות בכניסה לסופרים באזורים רבים בארץ – מחזה חריג למחוזותינו, שלא נצפה בישראל מעולם. 
בשטח, זה מתבטא בתורי ענק מחוץ לסניפי הענק של רשתות השיווק הגדולות, עם מרווחים של שני מטר בין אדם לאדם,  במידה שמדובר באזרחים עם אחריות אישית, ושעות ארוכות של המתנה למדידת חום בכניסה. במספרים, זה בא לידי ביטוי בזינוק של 31% בקנית מזון ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ובעלייה של 35% במכירות של הסופרים השכונתיים, על פי נתוני סטורנקסט. 
לכל זה נוסף בימים האחרונים גם מחסור חמור בביצים, שנוצר כתוצאה מזינוק חד בביקוש - מ-20 מיליון ביצים שנמכרות בשבוע ממוצע ל-28.7 מיליון ביצים שנמכרו בשבוע החולף, על פי סטורנקסט. זאת, על אף הודעות משרד החקלאות ונמל אשדוד על כך שמכולות ביצים הגיעו לארץ באוניות ובמטוסים. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, עדיין אין ביצים ברוב הסופרים - מה שלא מונע מהציבור להמשיך להסתער עליהם, כמו גם על מוצרי החלב והבשר שהופכים ליותר ויותר נדירים. 
אך לא רק הביקוש לביצים גדל. על פי נתוני סטורנקסט מכירות המזון צמחו השבוע ב-28.8% לעומת שבוע ממוצע ועמדו על 847 מיליון שקל, וההכנסות ממוצרי צריכה עמדו על 1.16 מיליארד שקל. הביקוש לאלכולג'ל, לעומת זאת, ירד ב-.28.3%. 
גידול נרשם גם בכל הנוגע למוצרי פסח; בין השאר, במכירות המצות ישנה עלייה של 42% ביחס לימים שלפני החג, החרוסת רשמה עלייה של 43%, מכירות התירוש עלו ב-15% והעוגיות לפסח ב-25%. 
בנוסף, חל זינוק במכירות המוצרים המיועדים לאפייה ביתית: מכירות הקמח עלו ב-130%, מכירות הסוכר עלו ב-47% ומכירות השמרים עלו בלא פחות מ-358%. 
אחת הסיבות המרכזיות להסתערות על רשתות השיווק היא קריסת מערכי המשלוחים של הרשתות בעקבות הביקוש העצום. במקרה הטוב משלוח מרשת גדולה יגיע בתוך שבוע, במקרה הרע הוא יגיע אחרי שבועיים ובמקרה העוד יותר רע - שהוא גם המקרה הנפוץ בימים אלה - הוא לא יתקיים בכלל. 
כך, בלית ברירה, רבבות בני אדם נאלצים לצאת מהבית כדי להגיע לסופר, לעמוד בתור ולהסתכן בהידבקות. שלא לדבר על כך שבתוך הסופרים, כלל השני מטרים לא נאכף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה