כסף וצרכנות

פנסיה: היוצאים לגמלאות בתקופת המשבר איבדו 10% מהחסכון

על פי חוות דעת שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה, התנודתיות בשוק ההון כמו גם הירידה בפעילות הכלכלית עד למועד לא ידוע, צמצמו את תיקי המבוטחים לעומת אלה שפרשו טרום המשבר
עינת שחק |  1
פנסיה (צילום freepik)
חיסכון הפנסיה של מי שפורש לפנסיה בתקופת המשבר ובשנה הקרובה יצטמק ב-10% לעומת החסכון של מי שפרש טרום המשבר, כך על פי חוות דעת מאת פרופסור איתן ששינסקי ורחל זקן שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה. 
במסמך הודגם כי מי שהרוויח במשך חייו שכר ממוצע וחסך 25 שנים בקרן פנסיה חדשה (הפעילה משנת 95') כ-450 אלף שקלים, תעמוד קצבתו החודשית על גובה של 2,250 ש"ח. "ואולם לנוכח משבר הקורונה, קצבתו של מי שיפרוש בחודש הקרוב תהיה נמוכה בכעשרה אחוזים לעומת הקצבה אילו היה פורש לפני המשבר וכנראה שכך יהיה גם חלקם של הפורשים בהמשך השנה", נכתב במסמך.  
תיק ההשקעות של מבוטחים בחיסכון פנסיוני נחלק להשקעות בשוק ההון בהיקף של כ-70% מכלל התיק, ו-30% באגרות חוב, וזאת על מנת להגן על החוב מפני תנודתיות שוק ההון כמו גם להוות עוגן וסבסוד בריבית נמוכה. 
ואולם המשבר הפיננסי ב-2008 לימד כי יש להגן על החיסכון הפנסיוני של מי שמתקרב לגיל פרישה, שכן לרוב אין ביכולתו לספוג תנודתיות בשוק ההון. "עם זאת, נראה כי בהבטחת תשואה ל-30% מתיק החיסכון אין די, ומי שפרישתו נקבעה לחודשים  הקרובים קצבתו תיפגע לתמיד", צוין בדו"ח.
עוד נכתב כי בשלב בו אנו נמצאים כעת במשבר, הפתרון עוד רחוק וצעדי המדיניות הננקטים כעת מצביעים על המשך ירידה בפעילות הכלכלית במשק. "תרחישים של חוקרים כלכליים, הצופים כי מתחילת המגפה, שיאה יגיע לאחר חצי שנה במקרה הקל, ולאחר שנה במקרה הגרוע, מחזקים כי זהו משבר עמוק יותר וממושך יותר ממשברים קודמים, עם פגיעה גדולה בחיסכון הפנסיוני - כך שחשיבותו של הפיצוי גוברת" צוין. 
על כן, במסגרת הצעדים לסיוע לאזרחים הוותיקים על המדינה לפעול לפיצוי הפורשים הטריים ולהשלים את ההפסדים הצפויים הנובעים ממשך המשבר, פיצויים אשר לאותם פורשים לא יהיה זמן לתקן. על פי תרחיש קצר, של סיום המשבר בתוך כחצי שנה, הסכום אותו תידרש המדינה להשקיע עומד ברף התחתון על כ-140 מיליון שקל, ומגיע ברף העליון עבור התרחיש ארוך הטווח להשקעה מקופת המדינה של 370 מיליון שקל. 
 נוסף על כך טוענים בדו"ח כי יש ללמוד מן המשבר ולהגדיל את הקצאת האג"ח המיועדות לאנשים הנמצאים כ-5 שנים לפני פרישה בכדי שלא יידרש פיצוי דומה במשברים הבאים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אולי במקום כתבות סתם, תתעסקו בעיתונאים, ובמצבם השואתי??
    כתב ידוע 04/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו הולכים ומתים, המקצוע מת, ואתם מעמידים פנים
    סגור