כסף וצרכנות

רשות התחרות: בפריפריה מחירי המזון זולים ב-2.5% לעומת המרכז

במשך כשנתיים נבחנה הטענה הרווחת שדווקא בפריפריה יקר יותר, ונמצא שההיפך הוא הנכון. התחרות במרכז גבוהה יותר, והפער לא נובע מהבדלים בהרכב הסל, אז מהו ההסבר שמציעים ברשות לממצאים?
איתי פת-יה |  1
סחורה בסופרים (צילום Pexels)
אחרי שבחנה במשך שנתיים את מחירי המזון בארץ, רשות התחרות מצאה כי אלה זולים יותר בפריפריה ב-2.5% בהשוואה לאזור המרכז. חטיבת המחקר בדקה את הטענה לפי דווקא בפריפריה משלמים יותר על מזון, ולפי ניתוח חדש שפרסמה, ההיפך הוא הנכון.
רשות התחרות הרכיבה סל של 20 אלף מוצרים, ובין 2016 למחצית 2018 עקבה אחר מחיריהם ב-560 סניפים של 9 רשתות. לפי הממצאים, הפערים אינם קשורים לשוני בהרכב סל הקנייה בין תושבי המרכז לפריפריה, וגם לא לפריסה נרחבת יותר של סניפים ותחרותית גבוהה מחוץ לאזור המרכז.
ליתר דיוק, במרכז התחרותיות גבוהה יותר, מה שכן הביא לצמצום הפער בין המחירים והוזיל את מחיר הסל במרכז – אם כי לא מספיק כדי להפוך אותו לזול יותר לעומת הפריפריה.
קראו עוד ב-ice
בבחינה לפי מיקום גיאוגרפי, נמצא כי ככל שמתרחקים מהמרכז המחירים נעשים זולים יותר. ההסבר שמציעים ברשות הוא שבאזורים המרוחקים יותר מהמרכז נמצאים היישובים השייכים לאשכולות כלכליים נמוכים יותר, שם הצרכנים מלכתחילה מוכנים לשלם פחות, מה שבמידה חלקית תורם לכך שמחירי המזון נמוכים.

עם זאת, כאשר משווים ישובים מאשכול כלכלי גבוה, האחד במרכז והשני בפריפריה, ההבדלים מצטמצמים. על כן מסייגים ברשות ומציינים כי "פער המחירים הממוצע בין הישובים האמידים מאד בפריפריה לבין יישובי המרכז, כמעט ולא קיים".
עוד בהקשר זה, מדגישים ברשות כי "מידת הנכונות של הצרכנים לשלם ורמת התחרות באזורים, אינן מסבירות במלואן את פער המחירים". הסבר אפשרי שהבדיקה מעלה קשור בשוני בעלויות התפעוליות של הרשתות בין הפריפריה למרכז, בהן עלויות הנדל"ן. אולם, בבדיקה זו לא נדרשה רשות התחרות להבדלים אלה בעלויות התפעול.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פער מחירים
    דן 05/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא צריך להיות גאון סקרים , כדי להבין ולדעת שקיימים פערי מחירים עצומים בים הפריפריה (זולים יותר) לבין איזור המרכז (יקרים בהרבה ) !!!!
    סגור