צרכנות

פייסבוק תאפשר העברת כספים ב-WhatsApp; איך יושפעו הבנקים הגדולים בישראל?

בווטסאפ, שבבעלות פייסבוק, הכריזו על שירות תשלומים באפליקציה שיושק תחילה בברזיל ובהמשך במדינות נוספות בעולם. ענף הפינטק של הבנקאות המקומית עשוי לספוג מכה אנושה כתוצאה מהמהלך של האפליקציה הפופולרית שבבעלות פייסבוק
רועי בהריר-פרל | 
פייסבוק PAY (צילום פייסבוק, ICE)
האפליקציות הבנקאיות להעברת כספים האופן דיגיטלי - ביט של בנק הפועלים, פייבוקס של דיסקונט ופפר של בנק לאומי - עשויות לספוג מכה קשה במיוחד נוכח כניסתה של וואטסאפ (שבבעלות פייסבוק) לתחום. החששות עדיין מוקדמים, שכן בינתיים האפליקצייה הפופולרית בעולם השיקה את השירות רק בברזיל, אבל הם בהחלט עשויים להפוך לקטסטרופה של ממש עבור שלוש האפליקציות, שצפויות לאבד - נוכח כוח השוק העצום של וואטסאפ - עשרות אלפי לקוחות, אם לא יותר.
כיום, עומד מספר ההורדות של שלושתן יחד בחנות האפליקציות של אנדרואיד על 2.5 מיליון, כשביט ופייבוקס הורדו מיליון פעמים ופפר הורדה חצי מיליון פעמים. אם ווטסאפ אכן תפעיל את השירות בארץ, המצב ישתנה לחלוטין - וקרוב לוודאי שהיישומונים המקומיים מודעים להיתכנותה של האפשרות הזאת עוד מנובמבר 2019, אז השיקה פייסבוק את שירות התשלומים הדיגיטלי שלה - פייסבוק פיי - והודיעה כי השירות צפוי להיכנס בעתיד גם לחברת הבת, וואטסאפ.
התשלום באמצעות וואטסאפ ייעשה בעזרת אימות של טביעת אצבע וקישור של כרטיס אשראי לחשבון הפייסבוק של המשתמש, בדומה לשירותים המקומיים. על פי הודעה שפרסמה וואטסאפ בבלוג שלה, נכון לעכשיו שירות התשלומים לא יהיה כרוך בהפרשת עמלה - מה שמחריף עוד יותר את הסכנה הרובצת על זרועותיהם הדיגיטליות של הבנקים הגדולים בישראל, שמיום ליום הופכות ליותר ויותר מרכזיות וקריטיות לפעילותם. מי שכן צפוי לשלם עמלה עבור השירות החדש של וואטסאפ הם בעלי העסקים, שיפרישו כ-4% מערכה של כל עסקה שיבצעו.
בהקשר זה, יצויין כי בסוף אפריל האחרון הודיעה ביט כי היא תאפשר גם לבעלי עסק לקבל תשלום דרך האפליקציה - הודעה שיצאה, ככל הנראה, כדי להקדים תרופה למכה - וכאן צפוי להיכנס לתמונה עניין התחרותיות בעמלה: אם ביט וחברותיה המקומיות יצליחו להציע לבעלי העסקים אחוז עמלה נמוך יותר מזה של וואטסאפ, סיכויי ההישרדות שלהם בעידן התשלום בוואטסאפ יגדלו משמעותית.
ההכנות של וואטסאפ להחלת השירות נעשו בהודו - המדינה שבה השימוש האפליקציה הוא הנרחב בעולם (כ-400 מיליון משתמשים פעילים בחודש) - כך שהבחירה של החברה להשיקו דווקא בברזיל (שבה יש כמחצית משתמשים פעילים בחודש) מפתיעה למדי. הסיבה לכך היא רגולציה סבוכה בהודו, שמונעת מפייסבוק פיי לפעול באזורים רבים במדינה.
"שירות התשלומים בווטסאפ יוצא לדרך היום בברזיל והמטרה שלנו היא לספק אותו לכולם בשלבים הבאים", נכתב בהצהרה שפרסמה וואטסאפ. "יותר מ-10 מיליון עסקים קטנים הם הלב הפועם של הקהילות הברזילאיות. עכשיו, בנוסף ליכולת לקבל את הקטלוג של החנות בהודעות בווטסאפ, הלקוחות יוכלו גם להעביר בה תשלומים עבור המוצרים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה