כסף וצרכנות

הקפאתם את המשכנתא? זה יעלה לכם עשרות אלפי שקלים ויפגע בדירוג האשראי

בבנק לאומי הודיעו כי יאפשרו להקפיא את תשלומי הקרן על המשכנתא עד שנתיים, כאשר הלווים ימשיכו לשלם את הריבית. התאחדות יועצי המשכנתאות: "הלווים ישלמו על כך עשרות אלפי שקלים בריבית דריבית"

שרון טל | 
הקלות במשכנתא (צילום freepik, pixabay)
הגל השני מכה בישראל וכתוצאה מכך עסקים רבים נוספים צפויים להיסגר לתקופה ארוכה או לצמיתות. הימשכות המשבר תותיר מאות אלפי ישראלים נוספים ללא פרנסה, תגביר את הלחץ הכלכלי ותקשה על תשלומי המשכנתאות של ישראלים המחזיקים בדירות.  
בשל הימשכות המשבר, הודיע בנק ישראל כי יאפשר דחיית משכנתא כולל הריבית עד חצי שנה, אך סביר להניח שגם לאחר תקופה זו יהיו ישראלים רבים שיתקשו להתאושש, בהם עצמאים רבים וכן כאלו העובדים בענפי התרבות, הבילוי והתיירות.
ברקע הדברים, בנק לאומי מודיע כעת על הקפאה של תשלומי המשכנתא עד שנתיים בגלל הקורונה, אך ההקפאה תחול על הקרן בלבד ולא על הריבית אותה הלווים יצטרכו להמשיך לשלם. המשמעות לכך היא כי לווי משכנתא בשנים הראשונות, רבים מהם זוגות ומשפחות צעירות, עדיין ישלמו סכום ניכר מהמשכנתא, שכן השנים הראשונות מכילות את תשלומי הריביות ולא את הקרן עצמה. לעומת זאת, לווים הנמצאים בשלב מאוחר יותר של תשלומי המשכנתא, יוכלו להיעזר במתווה של בנק לאומי, שיחול גם על אלו שהקפיאו משכנתא לפי מתווה בנק ישראל.
אולם חשוב לדעת, דחיית המשכנתא תגרור תשלום חודשי גבוה יותר בעתיד, שכן הסכום יתחלק על תקופה קצרה יותר. כדי להתגבר על כך, בלאומי יאפשרו ללווים גם מחזור משכנתא כדי לשנות את תנאי ההחזר, מה שיוביל ללקיחת משכנתא לשנים ארוכות יותר. האפשרות השנייה היא איומה – אובדן יכולת תשלום המשכנתאות לבנקים יוביל לעיקול הדירה של הלווים או למכירתה בלחץ בשוק החופשי, מה שיכול לגרום להפסדים כלכליים משמעותיים לבעלי הדירות תחת המשכנתא.
מנגד, בהתאחדות יועצי המשכנתאות מסבירים כי מהלך של הקפאת משכנתא לטווח ארוך כפי שמציע לאומי, טומן בחובו לא מעט סכנות: "המשמעות של הקפאת המשכנתא היא שמשלמים במשך תקופת הדחייה רק את הריבית ואילו הקרן נדחית. סכום הקרן נשאר אותו הדבר ולא יורד לאחר שמסתיימת הדחייה ואף צובר ריבית דריבית. לאחר הדחייה, מתבצע חישוב מחדש של פריסת הקרן שנותרה למספר החודשים שנותרו במשכנתא. המשמעות- עליית ההחזר החודשי. אם למשל נטלתם משכנתא ל-28 שנים ולקחתם דחייה של שנה, הסכום המצטבר של כל התשלומים שלא שילמתם במהלך הדחייה מצטרף לסכום שנותר ומתחלק מחדש על פני 27 שנים. עניין זה, מעלה בין עשרות למאות שקלים את ההחזר החודשי ומוסיף לקרן בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים כריבית דריבית", מסביר ל"אייס" שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות. 
עוד הוסיף: "תזכרו שמה שלא תשלמו היום, אתם תשלמו פי כמה מחר. חלק מהאנשים, יצטרכו להתמודד עם החזר גבוה ממה שסגרו ויכול להיות שיתקשו להתמודד עם סכום ההחזר החדש. המתווה שבנק ישראל סגר עם הבנקים הוא מתן אפשרות להקפיא את המשכנתא לתקופה של עד חצי שנה. בנק לאומי הרים את המושכות ואפשר ללווים להקפיא את המשכנתא לתקופה של עד שנתיים. בנוסף חשוב לדעת, כי דירוג האשראי הפנימי בבנק ייפגע במקרה של הקפאה (בכל בנק) וייתכן ותיתקלו בסירוב לאשראי חדש".
בלאומי אומרים כי: "התוכנית החדשה גובשה לאור ההערכות העדכניות בממשלה ובמשק, לפיהן היציאה מהמשבר הכלכלי בארץ צפויה להיות איטית יותר מכפי שהעריכו בתחילת התפרצות הוירוס בישראל. הערכות אלה גברו באחרונה עקב התפרצות הגל השני של תחלואה בקורונה בישראל, החזרת המגבלות על עסקים והירידה האיטית מהצפוי במספר המובטלים והמצויים בחל"ת". בלאומי מעריכים כי התכנית החדשה תמנע פיגור בהחזרי המשכנתא ותאפשר ללווים לחזור לתשלומים מסודרים עם התאוששות המשק. כעת השאלה הנותרת היא האם בנק ישראל גם הוא ייכנס לתמונה ויאריך את הקפאת המשכנתא גם על הריבית במטרה להקל על הלווים בתקופת משבר מהגדולות שידע המשק הישראלי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה