צרכנות

שני שליש מהישראלים נאלצים לנסוע לעבודה ברכב פרטי; והרכבת הקלה תקועה, שוב

65% מהישראלים נוסעים לעבודה ברכב פרטי, והקצב מזנק בנקודת אחוז מדי שנה. פיתוח תשתיות לתחבורה ציבורית יעילה וייקור הנסיעה ברכב פרטי יובילו לשינוי המגמה, אך כנראה שנצטרך לחכות עוד שנים רבות 
שרון טל | 
תחבורה בארץ (צילום יחצ, ויקיפדיה, מתוך אתר נת"ע)
בנק ישראל מפרסם היום תמונת מצב קודרת על העתיד התחבורתי של מדינת ישראל, לאור השימוש הגובר ברכב הפרטי. לפי הנתונים, כ-65% מהעובדים נוסעים לעבודה במכונית פרטית, ובחמש השנים האחרונות העלייה של שיעור הנוסעים ברכב פרטי לעבודה היא בקצב של כנקודת אחוז לשנה. קצב הגידול של הנסועה ברכב פרטי בשני העשורים האחרונים מהיר – כ-4% לשנה. הגידול, מציינים בבנק נובע כתוצאה מהעלייה ברמת החיים במקביל לגידול בתעסוקה ופיזור האוכלוסייה.
נוכח משבר הקורונה עולה השאלה כיצד ישפיע על שיטת "העבודה מהבית" לטווח הארוך, שכן נראה שמגזרים רבים צועדים לכיוון שיחסוך לא מעט זמן ושכירויות למשרדים הגדולים. בבנק ישראל סבורים כי משבר הקורונה עשוי להביא לירידה מסוימת בהיקף הנסועה הודות להרחבת היקף ה"עבודה מהבית", אך סביר כי לאחר התאמה חד-פעמית בהיקפה, קצב הגידול בשימוש בתחבורה שמקורו בגידול האוכלוסייה ובעלייה ברמת החיים ימשיך להיות מהיר.
על כן, סבורים בבנק ישראל כי העלייה המדאיגה בשימוש בכלי הרכב הפרטיים, מחייבת שינוי מגמה שכולל עידוד מעבר מנסיעה לעבודה ברכב פרטי לנסיעה לעבודה בתחבורה הציבורית. בנוסף, סבורים בבנק כי יש להחיל אגרת גודש על רכבים שנכנסים לגוש דן, וכי הטכנולוגיה המתפתחת מאפשרת לגבות את האגרה על בסיס זמן והיקף השימוש.
מנגד, נדרש שיפור השירות של התחבורה הציבורית, כזה שיאפשר לאזרחים להגיע לעבודה ולחזור ממנה ביעילות ובמהירות, וגם בנוחות. כיום תמונת המצב שונה לחלוטין, כאשר זמן הנסיעה בתחבורה ציבורית ארוך משמעותית, ובנוסף לכל, האוטובוסים תקועים בפקקים עם הרכבים הפרטיים. לכן, יש לפעול לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית – מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית, העדפה ברמזורים, קיום רכבת תחתית בעלת מפלס עצמאי, וקידום פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף כמו הרכבת הקלה והמטרו של גוש דן.
אלא שבמציאות הדברים נראים אחרת, פרויקט הרכבת הקלה של גוש דן שוב הודיע על דחייה בפתיחה של הקו הראשון רק ב-2023 וסביר להניח שתהיה דחייה נוספת. לאחרונה נודע שמשרד התחבורה ביקש תוספת של מיליארד שקל לפרויקט, כשאחד הנושאים המרכזיים במוקד העיכוב הוא היעדר הפועלים הזרים, בעיקר מסין, שאחראים על בניית הרכבת הקלה, אך לא יכלו להגיע לארץ בשל המשבר.
לכך נוסף פרויקט המטרו שעתיד לכלול שלושה קווים ולחבר את אזורי המגורים בגוש דן עם מרכזי התעסוקה. אולם הפרויקט נמצא רק בשלבי בתכנון עם עלות מוערכת של כ-150 מיליארד שקל וצפי הקמה של כ-15 שנה. שאלת המימון עודנה קיימת עם צפי להשקעה שנתית של יותר מחצי אחוז תוצר, אולם נוכח העיכובים החוזרים ונשנים, לצד משבר הקורונה והפגיעה במשק, סביר להניח שעד שנראה תחבורה ציבורית יעילה ומתפקדת, יחלפו עוד שנים רבות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה