כסף וצרכנות

קיצוץ מסגרות האשראי: בוועדת הכספים ידונו ביישום הרפורמה עקב משבר הקורונה

חוק שטרום, הקובע כי על בנק הפועלים ובנק לאומי לקצץ 50% ממסגרות האשראי שלהם עד סוף השנה, עתיד להיות מיושם כבר בשבועות הקרובים, אך משבר הקורונה עלול לשנות את התכנון המקורי

ניר קומם | 
ח"כ משה גפני ושר האוצר ישראל כ"ץ (צילום יח"צ/דוברות הכנסת)
ביום שני הבא צפויה ועדת הכספים לדון בקיצוץ מסגרות האשראי של לקוחות הבנקים, ובהתאמת היעדים שהוגדרו במסגרת "חוק שטרום" למצב השוק הנוכחי, לאור משבר הקורונה.
לפני שלוש וחצי שנים עברה בכנסת "רפורמת שטרום", אשר מחייבת את הבנקים הגדולים לקצץ במסגרות כרטיסי האשראי כדי להגביר את התחרות בתחום. ההיקף – הקטנה של 50% לעומת היקף המסגרות בשנת 2015. המטרה – הגברת התחרות וחיזוק השחקנים החוץ-בנקאיים, שעתידים להנות מהרווחים שעד היום מגיעים לבנקים בגין שימוש בכרטיסי האשראי. אם הרפורמה תצא לדרכה במועדה המתוכנן, כבר בספטמבר הקרוב עתידים לקוחות הבנקים הגדולים לקבל הודעה על צמצום מסגרות האשראי בכרטיס האשראי שלהם.
לבנקים הוגדר דד-ליין בסוף 2020 לסיום הרפורמה, וכבר בתחילתו של משבר הקורונה פנו למשרד האוצר בבקשה להקלה ולסיוע התואם למצב. משרד האוצר שאף לעמוד בזמנים המקוריים, אך המיתון הברור במשק, והחשש מפגיעה נוספת במשקי הבית עשויים להוביל אותו לתת הקלות עבור הבנקים. חברות האשראי שאמורות להיכנס לשוק ביתר שאת וליהנות מהרווחים שגורפים כיום הבנקים ממתן אשראי, מתעקשות על עמידה בלוחות הזמנים, בטענה כי הן ערוכות לקלוט את הלקוחות החדשים.

ועדת הכספים תידון בקיצוץ מסגרות האשראי. צילום: freepik
היכולת לשנות את התכנית המקורית נמצאת בידי שר האוצר, יחד עם נגיד בנק ישראל ואישור ועדת הכלכלה. המשרד יכול להקטין את הצמצום הנדרש, להגדיר יעד הנמוך מ- 50%. אם יוחלט על דחייה תוך דבקות ביעד המקורי, הדבר מצריך שינוי חקיקה. כרגע, כל עוד הבנקים מחויבים למועד המקורי, ובהתחשב בעובדה כי עליהם להתריע על כך ללקוחותיהם מספר שבועות לפני הכניסה לתוקף של המהלך, הם ממשיכים בביצוע הצעדים.
הרף המינימלי המעוגן בחוק הוא תקרת אשראי בגובה של 5,000 שקלים. הבנקים החלו בצמצום מסגרות האשראי של הלקוחות שאינם מנצלים את מלוא התקרה שלהם, אך כדי לעמוד ביעד שהוגדר עליהם לצמצם את המסגרות גם עבור לקוחות שמגיעים לתקרתם. הנפגעים העיקריים ממימוש הרפורמה בטווח המיידי, ובמיוחד בעת משבר הקורונה, יהיו בני מעמד הביניים. אלה, שיצאו לחל"ת והכנסתם נפגעה בחודשים האחרונים עקב משבר הקורונה, יתקשו לקבל מסגרות אשראי מהשחקנים המתחזקים שימלאו את החלל אותו מילאו הבנקים עצמם - חברות כרטיסי האשראי.
בשורה התחתונה, מדיניות האוצר בתקופה האחרונה משדרת מסרים סותרים עבור האזרחים. מחד – מתן המענקים בא לעודד צריכה, מנגד – קיצוץ מסגרות האשראי כחלק מיישום רפורמת שטרום ללא התאמת לוחות הזמנים – יוביל דווקא לצמצומה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה