כסף וצרכנות

גל שני של פסימיות: מדד אמון הצרכנים צנח ומתקרב לשפל

מדד אמון הצרכנים בכלכלה הישראלית צנח בחודש יולי ל-30%-, והגיע כמעט לשפל של אפריל, אז עמד הערך על -31%. נכונות הצרכנים לבצע רכישות גדולות צנחה ל-42%-
רועי בהריר-פרל | 
מדד אמון הציבור במשק הישראלי (צילום freepik)
אמון הציבור במשק הישראלי נמוך כעת כמו בשיא הגל הראשון של הקורונה: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה כי מדד אמון הצרכנים במשק לחודש יולי 2020 ירד ל-30%-, קרוב מאוד לשפל של אפריל, אז עמד המדד על 31%-. מדובר בירידה חדה נוספת לאחר שביוני האחרון הוא ירד ל- 23%- ממאי, אז הוא הגיע לנתון סביר של 14%- ונדמה היה שהמשבר מאחורינו. 
מדד אמון הצרכנים נע על הסקאלה שבין מינוס 100 לפלוס מאה, כשמספרים נמוכים מבטאים פסימיות בקרב הציבור ולהיפך. הוא מורכב מארבעה חלקים: כוונות הצרכנים לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה, הצפי שלהם לגבי אופי השינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה, תחזיתם בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית שלהם והערכתם הפיננסית לגבי השינויים שחלו במשק הבית שלהם במהלך השנה החולפת.
מטרות הסקר, מבחינת הלמ"ס, הן לאסוף מידע על היערכות הציבור בנוגע לשינויים הצפויים במצב הכלכלי (הערכות שעליהן מתבסס מדד אמון הצרכנים), לאסוף מידע על הערכת השינויים הצפויים במדד המחירים לצרכן, לסייע בזיהוי תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים ולאסוף מידע על ההערכות בנוגע לרכישות גדולות ועל השינויים הצפויים ברמת החיסכון של האוכלוסייה.
השינוי המשמעותי ביותר בין יוני ליולי נרשם במדד הראשון: הנכונות של הצרכנים בארץ לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה עומדת כעת על 42%-, בעוד שביוני היא עמדה על 28%-, נתון שמלמד על מצוקה כלכלית נרחבת בשלבי התהוות. גם ציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי במצב הכלכלי במדינה נמוכות במיוחד - מה שבא לידי ביטוי במדד של 43%-, כשביוני הוא עמד על 34%- בלבד. זה עדיין לא מגיע לרמה של אפריל, אז עמד המדד המדובר על 54%-, אבל המצב ללא ספק מדאיג.
בהשוואה שערכה הלמ"ס בין הצרכנים המועסקים לאלה שאינם מועסקים נצפה הבדל מהותי למדי: בקרב המועסקים, בין יוני ליולי חלה ירידה של 8% במדד הכללי (שעומד על 28%- כעת), בשעה שבקרב הלא מועסקים נרשמה ירידה חדה יותר, של 10% (33%- כעת).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה