נדל"ן ותשתיות

זינוק של 28%: הזוגות הצעירים מסתערים על שוק הדיור

סקירה של הכלכלנית הראשית מראה על גידול בהיקף הזוגות הצעירים שרכשו דירות בחודש יוני, כמו גם על עלייה ברכישת דירות מקבלנים. ומה עשו המשקיעים?
שרון טל |  5
הזוגות הצעירים מסתערים על שוק הדיור (צילום unsplash, freepik)
הזוגות הצעירים לא מחכים שהקורונה תחלוף: לפי נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, בחודש יוני רכשו זוגות צעירים שמונת אלפים דירות, גידול של 28% ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים, בהשוואה ליוני אשתקד. בניכוי דירות מסובסדות של מחיר למשתכן, מדובר ב-4 אלף דירות שנרכשו על ידי זוגות צעירים, גידול של 19% בהשוואה ליוני אשתקד.
נתוני משרד האוצר הראו על גידול של 16% בסך העסקאות בשוק הנדל"ן בחודש יוני, שעמד על 10.9 אלף. בניכוי דירות מחיר למשתכן, סך העסקאות בשוק החופשי עמד על 9.1 אלף, עלייה של 11% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
הקבלנים מתאוששים, המשקיעים מחפשים הזדמנויות בפריפריה  
שוק הדיור החל להתאושש וניכר גם במכירת דירות מקבלן. לפי נתוני הכלכלנית הראשית, בחודש יוני נמכרו 4.2 אלף דירות קבלן. 2.5 אלף מתוכן הן מכירות של דירות מחיר למשתכן, גידול של 26% בהשוואה ליוני אשתקד. הקבלנים אף נהנו מעלייה של 28% בתזרים המזומנים ממכירת דירות חדשות כולל מחיר למשתכן, שהסתכם ביוני בכ-7 מיליארד שקל. מדובר בכמעט חצי מהתזרים של הקבלנים מפרוץ הקורונה, כאשר התזרים ממרץ עד יוני הסתכם בכ-15.2 מיליארד שקל.
בפילוח גיאוגרפי נמצא כי העלייה במכירות הקבלנים בשוק החופשי הקיפה את מרבית האזורים, למעט נתניה, רחובות וטבריה. בולט במיוחד אזור ב"ש בו הוכפל מספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי בהשוואה ליוני אשתקד והגיע לרמתו הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2016. ניתוח הממצאים מלמד כי גידול חריג זה במכירות הקבלנים באזור ב"ש מתרכז במשפרי הדיור ורוכשי דירה ראשונה, כאשר במקביל לגידול החד שחל ברכישות שני סגמנטים אלו באזור זה, גדל משמעותית שיעור הדירות החדשות בסך רכישות אלו, בפרט בקרב משפרי הדיור.

בשוק המשקיעים לעומת זאת, התמונה היא אחרת. רכישות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1.2 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה ליוני אשתקד, זאת לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות חדות ברכישות אלו. יש לציין כי זהו הסגמנט היחידי בשוק בו לא חל גידול ברכישות בחודש יוני. מכירות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-2.1 אלף דירות, עלייה של 15% בהשוואה ליוני אשתקד והרמה הגבוהה ביותר במכירות אלו מאז דצמבר 2018. עיקר הביטוי למעורבות המשקיעים בא בשוק היד השנייה, שם נרשמה עלייה של 7% במכירת דירות (6.6 אלף בחודש יוני), כאשר הגידול נובע בעיקר מעלייה במכירות של משקיעים.
בפילוח גיאוגרפי נמצא כי דווקא באזורי הפריפריה חל גידול ברכישות המשקיעים, ואף בשיעור משמעותי. באזור חדרה הוסיף לרדת מספר העסקאות בדירות יד שניה בשיעור חד, ואילו באזורי ת"א, המרכז ונתניה נרשמה ירידה מתונה יחסית. מנגד, בולטים אזורי ב"ש ורחובות עם שיעורי גידול של 31% ו-18%, בהתאמה. בסקירה של הכלכלנית הראשית צוין כי יתכן שרמות המחירים הנמוכות יותר המאפיינות את אזורי הפריפריה "מתמרצות" רכישות באזורים אלו בתקופה בה עבור חלק גדול ממשקי הבית נרשמה ירידה ביכולת הקניה.
סימני שאלה רבים נותרו סביב שוק הנדל"ן. האבטלה הגואה במשק תפגע ביכולת הקנייה של אזרחים רבים, כך שכאלו שתכננו לקנות דירה ונותרו בלי עבודה, יצאו למעשה מרשימת הרוכשים הפוטנציאליים. מנגד, בעיית הדיור באיזורי ביקוש עודנה קיימת, כך שגם אם השוק יוותר תחת קיפאון יחסי, בחלוף משבר הקורונה אנו עלולים לעמוד בפני ביקושים גוברים מול ההיצע הקיים – מה שיכול להוביל לעליית מחירים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חרטה
    א 08/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חרטה חחחח
    סגור
  • 1.
    שוק הנדלן במשבר עמוק - המחירים עומדים לצנוח! (ל"ת)
    שי 08/2020/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • זה אתה שאומרת את זה מ 2014?
    עידן 08/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חח תמשיך לשבת בבית ולחלום
    סגור
  • לא נכון
    ללה לנד 08/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בישראל אין בועת מחירים בנדל"ן לכן המחירים לא יורדים אף פעם
    סגור
  • כבר עשר שנים אומרים את זה
    מני ממטרה 08/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמיד ברשת המחירים יורדים ובמציאות המחירים עולים, תפנימו כמו שיש הרבה שלא סוגרים את החודש ככה יש כאלה ששוחים בכסף.
    סגור