כסף וצרכנות

האוצר: ירידה של כ-30% ברכישת דירות באיזור תל אביב וירושלים בחודש יולי

כ-10 אלף עסקאות נדל"ן נרשמו במהלך החודש, ירידה של 7% בהשוואה ליולי אשתקד. רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-880 דירות בלבד, הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת שנות ה-2000
אנגלינה יוסים | 
נדל"ן (צילום freepik)
בחודש יוני נרשמה התאוששות בתחום הנדל"ן שהציגה תחושה כי המשבר הכלכלי של מגפת הקורונה מאחורינו. אולם כעת נחשפים נתוני עסקאות הנדל"ן של חודש יולי 2020, שמעידים על תמונה הפוכה. 
מנתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר, עולה כי בחודש יולי 2020 בוצעו 9.7 אלף עסקאות נדל"ן, ירידה של 7% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, וירידה של 12% בהשוואה ליוני. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות על 8 אלף, ירידה של 13% בהשוואה ליולי אשתקד כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. ירידות חדות במספר העסקאות, בשיעורים שבין 30%-20%, נרשמו באזורי המרכז, תל אביב וירושלים.


מכירות המשקיעים (קבלנים) הסתכמו ב-3.6 אלף דירות, כולל מכירות בסבסוד ממשלתי. בהשוואה לחודש יולי אשתקד זוהי עלייה של 9%, אולם ירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח גיאוגרפי בולטת ירידה חדה של 33% במכירות הקבלנים באזור תל אביב בהשוואה ליולי אשתקד. מנגד, בולט אזור חיפה עם עליה של 19% בהשוואה ליולי אשתקד.
עוד עלה מהנתונים כי רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-880 דירות בלבד, ירידה חדה של 40% בהשוואה ליולי אשתקד. שיעור המשקיעים מסך העסקאות ירד ל-9% בלבד, נמוך בחמש אחוז בהשוואה ליולי אשתקד. השיעור הגיע לרמה הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת שנות ה-2000. סביר להניח כי השפל ברכישות המשקיעים ביולי נרשם לפחות בחלקו על רקע המתנת המשקיעים להורדת המס, שנכנסה לתוקף בסוף החודש. עם זאת, הגידול המסתמן באוגוסט ברכישות אלו רחוק מהאפקט של הורדת המס ביוני 2015.
רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש יולי ב-5.4 אלף דירות, עליה של 9% בהשוואה ליולי אשתקד. עם זאת, גידול זה מתרכז כולו בפלח השוק של הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן". כך, בניכוי רכישות אלו עמד סך רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי על 3.7 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה ליולי אשתקד.


תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי) בחודש יולי הסתכם תזרים זה ב-6 מיליארד שקל, ללא שינוי בהשוואה ליולי אשתקד, אולם בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 16% בתזרים זה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה