כסף וצרכנות

המומחים נגד שר התקשורת: "ביטול הפיצול בין ספק לתשתית יפגע בתחרות ויחזק את בזק"

דו"ח שהגיש צוות מומחים בראשם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, קובע כי הרפורמה שמקדם יועז הנדל תביא למעשה לתוצאה של פגיעה בצרכנים בשל צמצום מספר השחקנים בשוק. ירון זליכה: "בקרוב תשלמו יותר על שירותי התקשורת"
שרון טל |  6
יועז הנדל (צילום פייסבוק/ יועז הנדל, freepik)
שר התקשורת יועז הנדל הכריז לאחרונה על רפורמה שתבטל את הפיצול בין ספק אינטרנט לתשתית, דבר שזכה להתנגדות רחבה מצד העובדים בחברות האינטרנט הקטנות שאף יצאו למחאה נגדו, שכן המהלך יביא לצמצום בכוח האדם המועסק בחברות הקטנות העוסקות בתחומי האינטרנט, אך יחזק את הגדולות – בזק והוט.
בחודש יוני האחרון, צוות מומחים בין משרדי הגיש לשר יועז הנדל דו"ח בו הם מביעים הסתייגות מהרפורמה ואף מתריעים כי בשל כוח השוק המשמעותי שמחזיקה חברת התקשורת בזק, "ביטול ההפרדה המבנית עלול להביא להגדלת כוחה ולפגיעה במתחרותיה". נכתב. על הדו"ח חתום נתנאל (נתי) כהן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, לצד צוות המשקיפים בהם עמי גילה, עו"ד איה בן פורת, אתי שמואלי, איתן כסיף, גדעון שטרית, רעיה עדני, אבי גרוסמן ורן אורנבך. 
כפי שצוין בדו"ח: "ביטול ההפרדה המבנית בעת הזו יוביל לפגיעה קשה בתחרות בתחום התקשורת וכתוצאה מכך לפגיעה בציבור וצרכני התקשורת", צוין בדו"ח הצוות הבין משרדי. "לעמדת המשקיפים מבנה ההפרדה המבנית הנוכחי אינו משרת את מטרותיה התחרותיות של ההפרדה ואינו מטפל בבעיות התחרותיות בשוק ולכן אין להשאירו במבנה הנוכחי, אלא לקדם חלופות אחרות כגון הפרדה בין פעילות סיטונאית לבין פעילות קמעונאית או הפרדת בעלות בין התשתית הפסיבית לבין יתר הפעילות בקבוצת בזק".

עובדים בחברות התקשורת נגד הרפורמה של הנדל. צילום ועד עובדי בזק בינלאומי
"נתח השוק הממוצע במונחי הכנסות של חברות הבנות בקבוצת בזק בשווקי ה-ISP ,השיחות הבינלאומיות, הטלוויזיה ה רב-ערוצית והסלולר עומד על כשליש בשווקים אלה לשנת 2019 - כמחצית מנתח השוק המקביל של קבוצת בזק במקטע התשתית הנייחת. זוהי אחת העדויות לרמת תחרות גבוהה יותר במקטעים אלה לעומת שוק התשתית הנייחת".
ב-2015 יצא משרד התקשורת ברפורמת השוק הסיטונאי שאפשר פרישת רשתות תקשורת נייחות חדשות בישראל באמצעות שימוש בתשתית של בזק, מה שגם הוביל לכניסת מתחרות חדשות לשוק הטלוויזיה הרב ערוצית - פרטנר וסלקום המשדרות על גבי האינטרנט.
הצוות הבין משרדי ציין בדו"ח כי "על אף התפתחותה של התחרות, בשנים האחרונות גורפת קבוצת בזק כ-90% מהרווחים בשוק התקשורת. בנוסף, מקדם המשרד מתווה אשר במסגרתו יתאפשר לבזק לפרוש רשת סיבים אופטיים עד לדירה למרבית משקי הבית בישראל תוך צמצום חובת הפרישה שלה".
עוד התייחסו בדו"ח גם לחברת התקשורת הוט, שנגישה לכ-90% ממשקי הבית בישראל, אולם נתח השוק שלה בשירות האינטרנט נאמד בכ-30% מההכנסות בשוק. כוחה של הוט בשוק האינטרנט אינו שווה ערך לזה של בזק, כפי שצוין, ולכן מתריעים המומחים כי הרפורמה של הנדל למעשה מחזקת את בזק מעל הכל.
freepik
קרדיט: freepik


הצוות הבין משרדי התריע כי כוחה של בזק יאפשר לה יתרון משמעותי ולמעשה יפגע בתחרות, וכתוצאה מכך להביא לפגיעה משמעותית בתועלת הצרכנים בשוק התקשורת. לכן, הצוות היה סבור כי אין לבטל את הפיצול בין ספק לתשתית.

אולם השר הנדל סבר אחרת והחליט לקדם את הרפורמה, נגדה יצאה גם החשב הכללי לשעבר באוצר, פרופ' ירון זליכה, שהזהיר: "התוצאה תהיה מחיקת התחרות של 20 ספקיות אינטרנט על מאות עובדיהן, שלא יוכלו להתחרות במונופולים וכתוצאה מכך הן פשוט ייסגרו. בסוף התהליך יהיו בישראל שני מונופולים של בזק והוט. המחירים יעלו משמעותית ורמת השירות והאיכות תיפגענה. בקרוב תשלמו יותר על שירותי התקשורת".
ממשרד התקשורת נמסר: "נושא פיצול בין ספק לתשתית אינטרנט מצוי בהליך שימוע. מטרת המהלך הינה לשנות את אופן צריכת שירותי האינטרנט במדינת ישראל ולהקל על מעבר בין ספקיות האינטרנט, שכן פיצול בין ספק לתשתית מגלגל על הצרכן עלויות שונות. כאמור במסגרת השימוע יתקבלו תגובות הציבור והחברות". 

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ככה זה בעולם הנאור
    יוסף 10/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעולם הנאור אין הפרדה כזו. בישראל, צריך לבטל את החוקים הדרקונים שמונעים מספקי אינטרנט להיות גם בעלי תשתית. אחרי שיתנו לספקי האינטרנט תקופת הסתגלות של שנתיים לבנות לעצמם תשתית עצמאית, ניתן יהיה להתיר לבזק לספק בנדל משלה. פשוט, קל ויציב אותנו בשורה אחת עם מרבית המדינות בעולם.
    סגור
  • 4.
    השקעה
    שמעון 10/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין ברירה .בזק חברה מס 1 בתחום התיקשורת חבל על השנים שבישראל אין סיבים בגלל הרגולציה המפגרת הזאת.כול הכבוד להנדל שדואג לעתיד המדינה וללקוחות שרוצים כבר מהירות נורמלית
    סגור
  • למה בשביל לקבל אינטרנט
    רחל 10/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהיר יותר, בזק אמורה להפוך למונופול? מה שמרוויח במהירות נפסיד בכסף.
    סגור
  • 3.
    שיפסיקו לזבל במוח, אנחנו משלמים ביוקר בכלל הפיצול !!!
    נו באמת 10/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ומקבלים רשת אינטרנט איטית ברמה של עולם רביעי, מקום 77 בעולם בקצבים שלה. היה לכל החברות הקטנות האלה יותר מ-20 שנה כדי לשפר פה את השוק ולא נעשה דבר, אז מעכשיו שקט, תנו לגדולים - בזק והוט - לספק שירות שיעמוד ברמה. מי שחושב שיכול לתת משהו זול וטוב יותר - יכול להצטרף.
    סגור
  • 2.
    משרד התקשורת נגד חברות התקשורת
    דורון 10/2020/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבסורד, במקום לקדם תחרות ומחירים נמוכים באינטרנט, מצמצמים ומחזקים את בזק? לא הגיוני, במיוחד בתקופה הזו שכולם צריכים יותר רוחב פס בבתים.
    סגור
  • 1.
    שר התשקורת
    עמית 10/2020/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איך הנדל לא רואה שהוא פוגע בציבור? מה האינטרס שלו לעשות את הרפורמה הזאת? הזוי שלבנאדם עם אפס מנדטים יש עוד את עזות המצח לייקר לנו את החיים
    סגור