כסף וצרכנות

סוף לעמלות המופקעות? תיבחן הגבלה על עמלת משיכה מכספומטים פרטיים

ועדת הכלכלה דנה בכשלים בתחום הצרכנות ביניהן עמלת משיכת מזומן בכספומטים פרטיים המגיעה עד כ-10%. היו"ר שי וזאן: "העמלות הגבוהות - עושק של הציבור, נגביל אותן". הפיקוח על הבנקים התנגד וטען כי העמלות מפוקחות על כספומטים בנקאיים
שרון טל |  4
כספומט (צילום freepik)

רבים מהצרכנים ש"נתקעים" מדי פעם ללא כסף מזומן פונים אל הכספומט הקרוב אליהם כדי למשוך כמה מאות שקלים, אף נתקלים בעמלה מופקעת שהיא יותר מכמה שקלים בודדים. המשמעות עבור בעלי הכספומטים הפרטיים היא רווח גבוה במיוחד בעמלות משיכה, דבר שבוועדת הכלכלה פועלים כעת לשנות במסגרת דיון היום בכנסת. 

אך לא סתם בקע לו הדיון, מדובר בעוולה שהיא תוצר של "רפורמת הכספומטים", עליה הוחלט ב-2017, ובמסגרתה נמכרו 286 כספומטים בנקאיים של שב"א הפועלת ומפוקחת תחת הבנקים, לידיים פרטיות. התוצאה הייתה "השתלטות" של כספומטים פרטיים על מוקדי מרכזיים כגון בתי חולים, בסיסים צבאיים, אוניברסיטאות, קניונים, מרכזים מסחריים ועוד. כעת, לאחר שהרגולטורים ניסו לפתור בעיה אחת, למעשה יצרו בעיה אחרת.
כאמור, היום (שני) התקיים הדיון בנושא בועדת הכלכלה. ח"כ שי וזאן פתחה את הדיון ואמרה כי הציבה את נושא עמלות הכספומטים כאחד הנושאים הצרכניים החשובים לטיפול. לדבריה, בתקופת הקורונה עלה השימוש במזומן ובכספומטים, העמלות יכולות להגיע ל-10% מסכום המשיכה ובבנקים ובבנק ישראל מתעלמים מכך.
מנהלת האגף להגנת הצרכן הבנקאי בפיקוח על הבנקים, עודדה פרץ, אמרה כי בישראל ישנם 7,160 כספומטים, 34% מהם הם בנקאיים והיתר פרטיים. היא הסבירה כי הפיקוח על הבנקים מפקח רק על הכספומטים הבנקאיים, ואמרה כי מכשיר שסמוך לסניף או מכשיר נדרש העמלה בו היא מפוקחת ועומדת על כ-1.5 שקלים בלבד. מכשיר שמרוחק יותר מ-500 מטרים מסניף ואינו מכשיר נדרש העמלה עליו אינה מפוקחת. נציגת המחלקת המשפטית של בנק ישראל, חן פליישר, סירבה להשיב בנושא העמלות הכפולות, בשל התובענה הייצוגית שאושרה בעניין.
היו"ר שי וזאן אמרה כי לקוחות לא יודעים כמה הם משלמים, והאם מלבד עמלת המשיכה בכספומט ישנה עמלה נוספת שגובה מהם הבנק בו מתנהל חשבונם. "כשהעמלה מגיעה ל-10% מסכום המשיכה זה לעשוק את הציבור", אמרה. פרץ השיבה כי לא מדובר בעושק והפיקוח לא מצא לנכון לפקח על הכספומטים המרוחקים. לדבריה, יש ללקוחות חלופות אחרות כמו תשלום בכרטיסי אשראי, כרטיסי דביט ועוד.
ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר כי כספומטים בנקאיים לעיתים מתקלקלים ועוברים חודשים על שהם מתוקנים, ולכן אנשים נדרשים למשוך מזומן מכספומטים פרטיים יקרים. ח"כ אנטאנס שחאדה הוסיף כי ביישובים ערבים ובפריפריה פריסת הכספומטים הבנקאיים נמוכה.
מנכ"ל כספונט, מוסי כץ, הגיב לטענות ואמר כי הממוצע בכספונט עומד על 6.3 שקלים עמלה למשיכה. לדבריו, כשמלון דן ביקש לגבות 10 שקלים עמלה הוא לא אישר זאת ואין מסופים בתעריפים כאלה. בנוסף לכך, הוא ציין כי הכספומטים הפרטיים פרוסים במקומות זכף רגלו של בנק לא תדרוך בהם, ויש לכך עלויות רבות.
נציגת רשות התחרות, טובי הריס, הזהירה כי פיקוח על גובה העמלה עשוי לצמצם את פריסת הכספומטים הפרטיים. נציג לובי 99, משה קאשי, טען כי הפתרון הוא לקבוע עמלת מקסימום, של 2-5 אחוז מסך המשיכה. מנהל פורום ארלוזורב, רן מלמד, הוסיף כי צריך לאפשר נגישות למשיכת מזומן גם למי שהכנסתו נמוכה ולאנשים עם מוגבלות, שלא תמיד יכולים להגיע לכספומט מרוחק סניף הבנק.
מנהל הרגולציה של בנק לאומי, ברי רוזנברג, ציין כי אחזקת כספומט יש לה עלויות של פיתוח, סייבר, בלדרות, ביטוחים ועוד. נציגת איגוד הבנקים, כלי כספרי, טענה כי ישראל היא מקום שישי בעולם מבחינת מספר הכספומטים לנפש ושנייה רק ליפן בפריסת הכספומטים.
היו"ר שי וזאן סיכמה את הדיון ואמרה כי הוועדה קוראת לבנק ישראל לבחון את העמלה הכפולה שנגבית מלקוחות בכספומטים המרוחקים מסניפי הבנקים, וממתינה לתוצאות התביעה הייצוגית ותמשיך לעקוב לפעול לביטול העמלה הכפולה. היא הוסיפה כי "ועדת המשנה תבחן את אי ההתאמה בין גובה המשיכה לגובה העמלה ובכוונתה להגיש בקרוב הצעת חוק שתחייב את הכספומטים הפרטיים להתאים את העמלה לגובה המשיכה".
עוד אמרה היו"ר שי וזאן, כי "הוועדה קוראת לבנק ישראל לוודא שינה שקיפות, כך שכל לקוח ידע כמה עמלה הוא ישלם על כל משיכה ומה הסכום המקסימלי שניתן לגבות ממנו. הוועדה קוראת לבנק ישראל לבחון פריסה של כספומטים גם ביישובים מרוחקים עם מעל 10,000 תושבים, ולדאוג שיהיו נגישים גם לאנשים עם מוגבלות. הוועדה מבקשת בנק ישראל והפיקוח על הבנקים לקבוע נוהל מסודר לזמני תיקון כספומטים מקולקלים".

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ואף מילה על "רפורמת" הכספומטים שהביאה למצב הזה?
    נו באמת 11/2020/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למי ששכח או רוצה להשכיח: משרד האוצר ובנק ישראל (בתמיכת חברי כנסת שהציבור לא מעניין אותם כקפליפה השום) הפעילו לפני שנים ספורות "רפורמה" בתחום הכספומטים, במסגרתה נאסר על חברת "שבא" - המשותפת לבנקים, להציב כספומטים, למשל בקניונים או במקומות המרוחקים מסניפי בנקים, וזה לצורך "הגברת התחרות"... התוצאה: במקום עמלה של 3 שקלים למשיכה של 3000 או 4000 שקל בכספומטים של "שבא", משלמים 9-8 שקלים לשמיכה של 400-300 שקל בכספומטים הפרטיים בפיצוציות. כך, מי שרוצה 3000 שקל, משלם 90-80 שקל למשיכות האלה, במקום 3 שקלים... כמה אנשים בממשלה צריכים לאבד את מקום העבודה שלהם בגלל זה, במינימום!
    סגור
  • 2.
    אולי די עם הקומוניזם? תשחררו את כל שוק הבנקאות כבר
    ליאור 11/2020/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי שלא רוצה לשלם עמלה שימשוך בכספומט אחר או שישלם בצורה דיגיטלית
    סגור
  • 1.
    היה כבר דיון כזה אצל ביטן. מי כאן מחפש להתפרסם?
    נתן עמלה 11/2020/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מי מעלה את הנושא בשנת 2020? חברי כנסת שעוד חיים בהיסטוריה. תתקדמו.
    סגור
  • להתקדם? לאן?? לשלם יותר???
    גבי 11/2020/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם ניתן להניח שבעסק שלך מותקן כספומט כזה?
    סגור