כסף וצרכנות

מעל גיל 80? כל מה שלא ידעתם על שירות ציבורי בלא המתנה בתור

במסגרת תיקון לחוק, אזרחים שהגיעו לגיל גבורות יקבלו שירות במקום המספק שירות ציבורי - מקופת חולים, דרך מוזיאון ועד מרכול ומוסד ממשלתי, ללא המתנה בתור. מי זכאי והיכן? הפרטים בפנים
כפיר אדר | 
פנסיה (צילום pexels)
ממתינים בתור אך גילכם מעל 80? כדאי לדעת שאם ניתן שירות ציבורי על פי תור במקום שאמור לתת מענה ציבורי, יספק נותן השירות זאת בלא המתנה בתור לאזרח ותיק שגילו עולה על גיל גבורות על פי בקשתו.
אזרחים ותיקים הבאים בימים מוצאים עצמם לעיתים נאלצים להמתין זמן רב מאוד בתורים מפרכים ומייגעים במרכולים, באתרים, בדואר ובמקומות נוספים הנותנים שירות לציבור. לאור המצווה "והדרת פני זקן מפני שיבה תקום", תוקן חוק האזרחים הוותיקים כדי שאותם מבוגרים לא ייאלצו לחכות בתורים זמן רב כל כך.
חשוב להבין: מהו "שירות ציבורי"?  שירות הניתן לציבור או לחלק בלתי מסוים ממנו בידי רשות ציבורית או ב"מקום ציבורי". זאת, בדרך של מפגש פנים אל פנים. במסגרת התיקון לחוק, טיפול רפואי הוחרג מהגדרת "שירות ציבורי".
מהו "מקום ציבורי"? מקום או חלק ממקום העומד לשימושו של כלל הציבור או של חלק בלתי מסוים ממנו והוא מנוי ברשימה הבאה: בית דואר, בנק; בית קולנוע, תאטרון, אולם מופעים, אצטדיון; גלריה, מוזיאון, ספרייה; מקום במסוף לתחבורה ציבורית או תחנה מרכזית, המשמש למכירת כרטיסים לנסיעה בתחבורה ציבורית;  אתר הנצחה, אתר לאומי, אתר עתיקות, גן לאומי ושמורת טבע – כהגדרתם בחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה.
ברשימה נכללים גם חנויות גדולות. חנות גדולה היא מקום לממכר קמעונאי של מזון ומוצרי צריכה שנמכרים בה ירקות ופירות טריים, חלב ומוצריו, ומוצרי ניקיון, למעט חנות מקוונת;  שיותר ממחצית ממחזור המכירות בה הוא ממכירת מזון וששטח המכירה שלה הוא לפחות 250 מ"ר. אם קמעונאי מחזיק בכמה נקודות במתחם אחד הן ייחשבו כחנות אחת.
מהי רשות ציבורית? משרד ממשלתי, לרבות יחידותיו ויחידות הסמך שלו; עירייה או מועצה מקומית;בית דוד בן-גוריון, יד ושם, יד יצחק בן-צבי, לשכת עורכי הדין, המוסד לביטוח  לאומי, מרכז להנצחת זכרו של יצחק רבין, מרכז להנצחת זכרו של מנחם בגין ולחקר המאבק הציוני לעצמאות ישראל, הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים;ח.ל.ד חברה  ממשלתית עירונית לשיקום דיור ופיתוח בע"מ, חברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בע"מ, חלמיש חברה ממשלתית עירונית לדיור, לשיקום ולהתחדשות שכונתית בת"א יפו בע"מ
לצד אלו גם: עמידר החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ, שקמונה חברה ממשלתית עירונית לשיקום הדיור בחיפה בע"מ, חברת החשמל לישראל בע"מ, רכבת ישראל בע"מ, החברה לפיתוח עכו העתיקה בע"מ, הקרן למורשת הכותל המערבי, פיתוח מזרח ירושלים בע"מ, בית התפוצות בע"מ, מוזאון ישראל; הסוכנות היהודית לארץ ישראל וקופת חולים.
חריגים: התיקון לא יחול על תור שההמתנה בו היא בכלי רכב ועל תור שנקבע בתיאום מראש. תינתן קדימות במתן שירות ציבורי לפי תור לאדם עם מוגבלות הזכאי לקבלת שירות ציבורי בלא המתנה בתור בהתאם להוראות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה