כסף וצרכנות

הצרכן הישראלי בנחיתות מול צרכנים בשאר העולם, איך רשות התחרות מתכוונת לשנות זאת?

?ראש רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, הבהירה: "הרשות תפעל כך שהצרכן הישראלי לא ימצא את עצמו בנחיתות יחסית לצרכן בארה"ב או באירופה. אם ענקיות האינטרנט גזרו על עצמם מגבלות במדינות אלו, ראוי שהם יחילו אותם גם לגבי הצרכן הישראלי"
כפיר אדר | 
מיכל הלפרין (צילום ויקיפדיה)
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, אמרה דברים נוקבים במיוחד באירוע פתיחת השנה של המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה בנוגע לאחד הנושאים החמים ביותר בעולמות המשפט והטכנולוגיה - האסדרה של ענקיות האינטרנט.
פרופ' מיכל גל, ראש המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה ונשיאת הארגון העולמי של חוקרים בתחום התחרות, פתחה את האירוע ואמרה: "נושא זה עומד היום בחזית הדיון העולמית בשל השפעתו מרחיקת הלכת על היבטים רבים של חיינו. אכן, רק לאחרונה אימץ האיחוד האירופי רגולציה שמסדירה היבטים תחרותיים של ענקיות האינטרנט, ומאז אוקטובר האחרון אנו רואים שינוי ברוחות הנושבות גם מכיוון ארצות הברית בדוגמת תביעות של הממשל ומדינות רבות נגד גוגל, פייסבוק, ודוח של ועדת הקונגרס".
"מה שמניע ניסיונות אלו היא המהפכה הדיגיטלית, שהביאה בגדרה שינויים מפליגים. האפשרות לאסוף, לשמור ולעבד נתוני עתק, כמו גם הקונקטיביות המהירה והאיכותית מאי פעם, שינו את הדינמיקה בשווקים רבים. עד כדי כך שיש שמשווים  את עוצמת השינויים לאלו שהתחוללו במהפכה התעשייתית. שינויים אלו הביאו בחובם יתרונות גדולים, לרבות היכולת להתאים לנו באופן אישי מוצרים ושירותים, להתגבר על חלק מהבעיות הפעולה הקולקטיבית (דוגמת ערים חכמות); הורדת עלויות חיפוש; הורדת חסמים גיאוגרפיים ובעיות מידע, שיפור המצ'ינג בין יצרנים לצרכנים. אבל בצד יתרונות אלו יש גם חסרונות משמעותיים, לרבות פגיעה בפרטיות, שליטה ייחודית בדאטא, ופגיעה בחדשנות. חלק מהחששות נובעים מהכוח הרב של ענקיות האינטרנט GAFAM, ויש הקוראים להם GMAFIA. קיימת כיום הסכמה רחבה שהסנקציות שהושתו עד היום על חלק מענקיות האינטרנט בגין הפרת דיני התחרות לא היו יעילות. יש צורך לחשוב מחוץ לקופסה".
פרופ' אריאל אזרחי, מאוניברסיטת אוקספורד אמר: "בעוד שאנחנו טוענים שהשווקים יודעים ויכולים לתקן את עצמם, כיום קיימים כמה אלמנטים דוגמת דאטה ואנליטיקה, והם אלו שגורמים לשווקים להיות מוטים לטובת מספר חברות טכנולוגיה גדולות. בשווקים כאלה השוק לא יכול לתקן את עצמו. בשווקים כאלה ראינו שיש ריכוזיות ותוצאה מכך עלייה של אסטרטגיות שהן בעיתיות בהגנת הצרכן וגם מתחום ההגבלים העסקיים".
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין הציגה את האתגר שענקיות האינטרנט מציבות בפני רשויות התחרות בכלל בעולם ואמרה: "אנחנו מדברים על מונופולים ששולטים בהיבטים רבים של חיינו, ממזון וקמעונאות, דרך תקשורת ואינטראקציות עם חברים שלנו, קשה לדמיין היום מקום שבו לפלטפורמות אין משמעות על חיינו. הרבה מהן הגיעו למקום הזה בזכות חדשנות והמצאתיות. זה לא אותם המונופולים הישנים דוגמת חברת חשמל, מלט ועוד. המונופולים החדשים הביאו לעולמות שלנו הרבה מאוד טוב והנאה, אז הדילמה לגביהם הופכת להיות יותר קשה".
אתגר נוסף עליו הצביעה עו"ד הלפרין הוא החינמיות של המוצרים: "צריך להבין שזה משבר מאוד גדול לכלכלני תחרות בעולם הניתוח שלהם. המחיר הוא הפרוקסי לניתוח כלכלי כאשר באים למדוד כוח שוק, פגיעה בתחרות ועוד. כל מיזוג מתחיל בשאלה "אם בעקבות המיזוג יעלו המחירים" כך גם ניתוח של מונופול. האם הוא יכול לגבות יותר ממתחריו ועדיין לא לאבד לקוחות. סיפורי המחיר הם בליבת הניתוח התחרותי, כאשר יש מוצרים חינמיים הניתוח צריך להמציא את עצמו מחדש, מגוון המוצר, כמה השירות שניתן לי שומר על הפרטיות שלי, כמה הוא דורש ממני מידע, אלו נתונים שלכלכלנים יותר קשה למדוד אותם".
בסיום דבריה, נשאלה עו"ד הלפרין לגבי הנעשה בישראל ענתה: "ישראל באופן מסורתי יותר קרובה לדין האירופאי, חוק התחרות הכלכלית נשען על הכלים האירופאים ועל המחשבה האירופית. רשות התחרות הישראלית בשנים האחרונות מאוד מאמינה בכלים מבניים על פני כלים התנהגותיים. לדברים אלו יש משמעות. הרשות שמה בשנתיים האחרונות כיעד אסטרטגי את נושא הכלכלה הדיגיטלית. בנוסף לזה הבנו שהעולמות של כלכלה דיגיטלית לא רק מציבים אתגרים תחרותיים אלא משלבים מספר אלמנטים ולכן יזמנו צוות בין משרדי לטיפול בסוגיות השונות".
הלפרין עמדה גם על מספר עקרונות אותם מחילה הרשות. ראשית, חשוב שהצרכן בישראלי לא ימצא את עצמו בנחיתות יחסית לצרכן בארה"ב או באירופה. בהתאם לכך, אם ענקיות האינטרנט גזרו על עצמם מגבלות במדינות אלו, ראוי שהם יחילו אותם גם לבי הצרכן הישראלי. שנית, ענקיות האינטרנט צריכות לפעול לפי חוקי התחרות הישראלים, גם אם הם שונים מאלו שמוחלים עליהם בעולם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה