כסף וצרכנות

הבעלים של עליבאבא ועלי אקספרס נעלם – מה יעלה בגורל החבילות של הישראלים?

ג'ק מא לא נראה מאז שהתבטא בחריפות נגד השלטון הסיני, שאף פתח בחקירה נגד ענקית הסחר שבבעלותו. מומחה לתחום האי-קומרס: "נראה שקבוצת עליבאבא מחוסנת מפני ההסתבכויות הפוליטיות והמשפטיות של ג'ק מא והשלטונות בסין". ומה לגבי חבילות של הישראלים?
שרון טל |  1
ג'ק מא, עלי אקספרס (צילום פלאש 90/ תומר נויברג, freepik)
האם היעלמותו המסתורית של המיליארדר הסיני ג'ק מא, שהינו גם הבעלים של אתר הסחר עליבאבא, ישפיע על הצרכנים הישראלים שהזמינו חבילות מחו"ל מאתר הבת עלי אקספרס? אימפריית האיקומרס לא רואה מעצורים וממשיכה בכל הכוח על אף חקירה שהחלה נגדה, שכן על אף העובדה שהמיליארדר הבעלים של אתר הסחר האלקטרוני, הוא אינו מעורב בפעילותו השוטפת.
ככלל, תחום האי-קומרס חווה צמיחת ענק בתקופת הקורונה עם מעל 4 טריליון דולר מכירות בסחר אינטרנטי. סין היא ענקית האי-קומרס הגדולה בעולם, כשכמעט מחצית מהמכירות השנתיות הן תוצר של המדינה. אימפריית הסחר עליבאבא של ג'ק מא, הכוללת גם את עלי אקספרס האהובה על הישראלים, היא אחת הפלטפורמות המובילות להזמנות אינטרנטיות. אז האם יש ממה לחשוש?
תימור גורדון, יועץ איקומרס בכיר ומגיש הפודקאסט קומרסיישן, מסביר: "היעלמותו, יש לקוות הזמנית, של ג'ק מא האגדי מחיינו, לא עשויה להשפיע על התשוקה הישראלית לקניות ב-עליאקספרס. האם מישהו שם לב לעובדה שג'ק מא (או בשמו מא יון בסין) אינו המנכ"ל והיו"ר של עליבאבא מאז ספטמבר 2019? אם כבר להיפך- עלי שולחת לארץ במהירות גבוהה יותר וברמת מהימנות ואיכות שירות גוברות בשנה האחרונה.
למי הפרחים? לדניאל ז'אנג, מחליפו בשני הכובעים, שהיה לצידו תקופה מספיק ארוכה כדי ללמוד את הביזנס, כך גם להנהלה המקצועית המנוסה במטה החברה בהאנגז'ו. אם זאת, עלי אקספרס הינה רק אחת מבין שלל אימפריות הקמעונאות של המעצמה הסינית. די להיזכר בשמות כמו  טימול ו- טאובאו ענקיות המסחר במובייל הסיני, פרשהיפו- רשת הסופרמרקטים והאונליין, אלאמי- הזמנות ממסעדות, לאזאדה ענקית האיקומרס בדרום מזרח אסיה וכמובן אנט, שירות התשלומים והבנקאות הדיגיטלית, כדי להבין את העוצמה שעליבאבא מגינה עליה בדרך הקונג פו שלה, במקרה זה- הרחקת כל סממן ג'ק מא מהפעילות העסקית. 
אותה "אנט", נמצאת בשורש הבעיה של ג'ק מא עם הנשיא הנצחי שי ג'ינגפינג - בעקבות הנפקתה שבוטלה לאחר שהייתה אמורה להיות הגדולה בהיסטוריה, אולי כי מישהו התקרב יותר מדי לשמש. בנקודת הזמן הזו, נראה שקבוצת עליבאבא מחוסנת מפני ההסתבכויות הפוליטיות והמשפטיות של ג'ק מא והשלטונות בסין, וכך גם אנחנו הישראלים חובבי השופינג הזול. לג'ק אני מאחל שהסיפור שלו יסתיים כמו בסרט הקונג פו בו כיכב ב-2017, ניצחון פילוסופי תודעתי מרשים".

תימור גורדון, יועץ איקומרס בכיר ומגיש הפודקאסט קומרסיישן​. צילום: קרן ויינטראוב 
מההנפקה הגדולה בהיסטוריה להיעלמות מסתורית
ג'ק מא הוא גם הבעלים של אנט גרופ שהייתה אמורה להיות ההנפקה הגדולה בהיסטוריה בשווי של יותר מ-3 מיליארד דולר, אך נעצרה ברגע האחרון בעקבות חקירות הממשל הסיני לאחר שהמיליארדר התבטא בחריפות וטען כי הממשל הסיני פועל נגד חדשנות. המיליארדר נעלם מאז אותה הצהרה, אך הדבר צף על פני הקרקע רק לפני מספר ימים לאחר שנעדר מתכנית הריאליטי שלו. והוא אינו היחיד.
בשנים האחרונות נעלמו מספר מיליארדרים סינים ואישים אחרים שהתבטאו נגד השלטון, חלקם צפו מעל פני הקרקע, וחלקם לא נראו מאז. בין 2016 ל-2017, שורת מיליארדרים נעלמו במפתיע. 
כך לדוגמה, המיליארד הסיני ואיל האופנה זוהו שנג'יאנג שנעלם  ב-2016 צץ מחדש כעבור תקופה קצרה, במסגרת שורת היעלמויות ידועות לשמצה בממשל הסיני. 
מיליארר סיני נוסף היה איש העסקים הסיני-קנדי שיאו ג'יאנהואה, הבעלים של Tomorrow Holding, שנלקח מחדר המלון שלו בהונג קונג על ידי קציני הביטחון הסיניים לכאורה במהלך חגיגות השנה החדשה הסינית בשנת 2017. לפי כמה דיווחים, הוא נמצא מוחזק בידי הרשויות ויובא לדין על פשעי מניפולציה בשוק המניות והצעת שוחד.
ב-2018, נעלם ראש האינטרפול הסיני מנג הונגווי, ובהמשך אותר, נעצר והואשם בשוחד. גם באפריל 2020, מיליארדר סיני בשם רן זיקיאנג שביקר את השלטון הסיני והתנהלותו במשבר הקורונה, מצא עצמו תחת חקירה והואשם ב"הפרות חוק חמורות". 
נראה כי השלטון הסיני לא בוחל באמצעים גם כלפי בעלי ההון שחיים במדינה, וגם איל הון כמו ג'ק מא, לא יכול לבקר את השלטון ולצאת ללא פגע.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כתבה מביכה..
    אגרול 01/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל ממש
    סגור