כסף וצרכנות

סוף השליטה בשמיים? אלו 4 המתחרים שרוצים להעיף את איירבאס ובואינג מהפסגה

האם עידן הדואופול בענף התעופה העולמי בדרך לסיום? רוסיה וסין מציגות אלטרנטיבות חדשות שעשויות לערער על ההגמוניה של שתי חברות הענק שדרסו כל מה שזז לפחות מאז שנות ה-90. הנה היכרות עם הטוענים לכתר
כפיר אדר | 
בואינג 787 (צילום יח"צ)
מאז (וכמעט) ומעולם, בואינג ואיירבאס שולטות בענף המטוסים המסחריים העולמי. גם בהסתכלות שטחית למדי, ניתן לראות שציי רוב חברות התעופה מכילים בעיקר מטוסי מהדגמים הללו. אך שנה חדשה, עידן חדש וכעת ישנם ארבעה מתחרים פוטנציאליים חדשים בשוק - מרוסיה וסין, שעשויים לערער על כך בעתיד הלא רחוק.
פירוק השליטה בשוק: מאז שנות התשעים, במיוחד, בואינג ואיירבאס שולטים בשוק חברות הנוסעים. הסיבות העיקריות לכך הן העלויות הגבוהות וחסמי הכניסה לשוק, וההיסטוריה הארוכה והקשרים המפותחים שפיתחו השתיים עם חברות תעופה ורגולטורים ברחבי הגלובוס.
לאורך שלושת העשורים האחרונים היו הרבה מתחרים אפשריים שניסו להיאבק, כולל אמברייר, בומברדיה, מקדונל דאגלס ולוקהיד. אך זה לא הצליח למנוע את היווצרותו של "הדואופול הגדול" כפי שזה מכונה בענף. אמברייר היא כיום היצרנית השלישית בגודלה, אך היא קרובה לרכישה על ידי בואינג ובכך הפערים רק הולכים וגדלים.
אך כאמור, יש כמה מטוסים חדשים שמופיעים בשנים האחרונות ועשויים להיות אלו שמטלטלים את הדומיננטיות הזו. עם מימון ותמחור נכונים, הם יכולים להפוך לאתגר עבור הדואופול ולהגדיל את כניסתם לשוק, שכרגע עדיין מוגבלת וקטנה יחסית.
COMAC ARJ21
COMAC (תאגיד המטוסים המסחרי בסין) הוקם ב-2008 כחלק מהצמיחה של מדינת הענק מאסיה בתחום התעופה. והדגם המדובר הוא המטוס המסחרי התחרותי הראשון שלהם. מדובר במטוס בעל גוף צר צר לטווחי טיסה בינוניים בגודל של 78 עד 90 מושבים, עם שני מנועי ג'נרל אלקטריק המותקנים מאחור. הדגם פועל כעת תחת שמונה חברות תעופה סיניות. החל מאוגוסט 2019 נרשמו מעל 300 הזמנות. מדובר בעיקר בחברות תעופה מקומיות סיניות, כולל שלוש הגדולות - אייר צ'יינה, צ'יינה סאות' איירליינס וצ'יינה איסט איירליינס - שכולן הודיעו על רכישת 35 מטוסים באוגוסט 2019.
COMAC C919
הדגמים הגדולים יותר של תאגיד המטוסים המסחרי בסין, שהוטסו לראשונה במאי 2017. לעיתים קרובות מדווחים כמתחרים פוטנציאליים למשפחת בואינג 737 ואיירבאס A320, למטוס זה גם כן גוף צר דו-מנועי שיכול לשאת 158 נוסעים בשני מפלסים, עם טווח של 4,075 קילומטרים. המטוס טרם לשירות מסחרי, כאשר כרגע טסים רק אבות טיפוס לבדיקה. ההשקה התעכבה לאחרונה על ידי COMAC, וייתכן שיחלפו שלוש שנים נוספות לפני שנראה אותו בשירות. אך כרגע יש יותר מ -300 הזמנות ו- 700 אפשרויות נוספות עבור ה-C919. כל אלה עבור חברות תעופה סיניות, מלבד 10 שהוזמנו על ידי ג'נרל אלקטריק.
CRAIC 929
סין מפתחת גם מטוסים בשיתוף פעולה עם רוסיה. הפעם מדובר במתחרה רציני לבואינג ולאיירבאס. חברת CRAIC (סין-רוסיה איירליינס מסחרית בינלאומית) הוקמה בשנת 2016 כמיזם משותף שבסיסה בסין, בין COMAC הסינית ליצרנית הרוסית UAC. המטוס הראשון שלהם, המכונה 929, עדיין נמצא בפיתוח, אך הוא צפוי להכיל כ-280 מושבים בעל מבנה רחב עם טווח של מעל 7,500 מיילים. נותר לראות אם הדבר ייקלט רק על ידי חברות התעופה הסיניות והרוסיות או שיפנה ברחבי העולם (במיוחד אם הוא מוצע במחיר נמוך יותר ממטוסי בואינג ואיירבוס). ב-CRAIC שמו למטרה להבטיח 10% מהשוק תוך 20 שנה.
IRKUT MC-21
אירקוט מפתחת מטוס סילון צר עם קיבולת של בין 132 ל 163 נוסעים. היא משתמשת באותם מנועי פראט וויטני כמו איירבאס A220 וטווח של מעל 6,000 קילומטרים. MC-21 ביצעה טיסה ראשונה בדצמבר 2019 וצפויה להיכנס לשירות בשנת 2021. נכון לקיץ 2019, באירקוט טענו כי יש 174 הזמנות, כולל מאירופלוט, חברת הרפובליקה של סאקה, חברת יאקוטיה איירליינס ובק אייר בקזחסטן. מדובר במתחרה פוטנציאלי נוסף לבואינג 737 ואיירבוס A320.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה