כסף וצרכנות

מהראיון של נגיד הבנק ועד הנאסד"ק והסגר השלישי: מה קרה השבוע בכלכלה?

האסטרטג הראשי של בנק טפחות ניתח את הראיון האופטימי של פרופ' ירון על רקע החיסונים, הבקשה של שר הבינוי והשיכון לקבל תוספת של 2.5 מיליארד שקל, עליית הנאסד"ק, הפעולות הבאות של בנק ישראל ועוד

כפיר אדר |  1
פרופסור אמיר ירון והשטרות (צילום בנק ישראל)
מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, פרסם את הסקירה שלו והתייחס בין היתר לראיון של נגיד בנק ישראל לבלומברג, הטענות של שר הבינוי והשיכון, ההידוק של הגבלות הסגר, עליית מדד הנאסד"ק וכן הנפקת החוב של בנק ישראל.
פרופ' אמיר ירון, הביע בראיון לבלומברג, אופטימיות באשר לקצב צמיחת הכלכלה המקומית בשנה הקרובה, על רקע מבצע החיסונים היעיל והמהיר. יחד עם זאת, גם הזהיר כי ההתפשטות המהירה (עדיין) של הנגיף עקב המוטציות השונות עלולה לעכב את התאוששות הכלכלה המקומית. בנוסף להתפשטות המוטציות, רמת התחלואה בישראל עדיין גבוהה, על רקע העבודה כי הסגר הנוכחי פחות הדוק מהסגר השני ולבטח בהשוואה לסגר הראשון (כך לפי נתוני הניידות של גוגל).
שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, מזהיר מפני "עלייה עתידית משמעותית במחירי הדיור" (במידה ולא ינקטו צעדים מהירים לעידוד הבנייה) – במכתב הממוען לראש הממשלה ושר האוצר, ליצמן פנה שלשום בבקשה ל"שילוב ענף הבנייה בתכנית הכלכלית המיוחדת להתמודדות עם משבר הקורונה" – השר ביקש תוספת תקציבית של 2.5 מיליארד שקל להשקעות לעידוד ענף הבנייה. ליצמן הזהיר מהפער "בין התחלות הבנייה ובין הגידול במשק הבית" ואמר כי "בחודש האחרון, החל פער זה לתת אותותיו בתוצאות מכרזי המקרקעין האחרונים, המעידים על עלייה עתידית משמעותית במחירי הדיור (הדגשה במקור), ככל ולא ינקטו צעדים מיידים להסרת חסמי תשתית אשר יובילו להגדלת מלאי הדירות".
הידוק מגבלות הסגר השלישי הוביל במהלך חודש ינואר (שלא במפתיע) לירידה חדה ברכישות הצרכנים בכרטיסי אשראי במרבית הענפים, זאת בהמשך להתכווצות החדה במהלך הרבעון הרביעי של 2020. עלייה נרשמה רק ברכישות ברשתות המזון ובבתי המרקחת.
בנימה מעודדת יותר, נציין את המשך המגמה החיובית מאד בייצוא השירותים (בעיקר שירותי ההיי-טק) ברבעון האחרון של שנת 2020 - ייצוא השירותים (בניכוי חברות הזנק) אמנם התכווץ בנובמבר, אך זאת לאחר זינוק חד בחודשיים הקודמים, כך שרמת הייצוא החודשית הממוצעת בחודשים אוקטובר – נובמבר גבוהה עדיין בכ- 7.7% QoQ בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבעון השלישי.
באשר לעתיד - עליית מדד הנאסד"ק לרמת שיא (המעידה על הסנטימנט החיובי מאד כלפי חברות הטכנולוגיה בעולם), כמו גם ביסוס מעמדה של ישראל כמרכז פיתוח תוכנה עולמי, צפויים לתמוך בהמשך התרחבות יצוא השירותים בשנה הקרובה.
האוצר ינפיק בחודש פברואר חוב בהיקף של 12 מיליארד שקל (כ-3 מיליארד שקל בממוצע מדי שבוע - בדומה להנפקות השבועיות בחודשיים האחרונים). אנו מעריכים כי היקף ההנפקות השבועיות יוותר פחות או יותר ללא שינוי בחודשים הקרובים. מאידך, לאחר שהוריד את מח"מ ההנפקות בתקופה האחרונה, האוצר הגדיל בחודש פברואר את מח"מ תוכנית ההנפקות הן באפיק השקלי והן באפיק הצמוד.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    divorce
    Katherine Lilian 01/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום לכולם, שמי באלי מבריטניה הגדולה, אני רוצה להודות לאדם גדול מאוד בשם ד"ר אוזזי על שהחזיר לי את שמחתו, אותה התגעגעתי 3 שנים אחרי הגירושין ממני ומאשתי והשאיר אותי עם 2 ילדים, היה קשה לי מאוד. מעולם לא ידעתי מה עלה בדעתי, שהיא ביקשה ממני להתגרש, והיה לי מזל מאותו יום. עשיתי כל מה שיכולתי כדי להחזיר אותה לשלי, אך ללא הועיל, עד שנתקלתי באיש הגדול הזה בשם ד"ר אוזזי, חידש את הנישואין, שלא בזבזתי זמן בהם, אבל יצרתי איתו קשר וניסיתי אותם. אתה יכול לדמיין שד"ר אוזזי עשה נס בכך שהתקשר אליי באותו יום לבדוק אותי ואת ילדיה. הייתי כל כך מופתע ותוך פחות מ- 48 שעות אשתי באה אלי וראתה את הילדים. אנחנו עובדים בשמחה מאותו יום ולבסוף חזרנו אלי כאשתי. אני לא יודע להעריך את האיש הנהדר הזה בשם ד"ר אוזזי על שהחזיר לי את שמחתי. אנא כולם שם ישמחו לעזור גם לכם תודה! אני יכול לפנות אליו doctorosazeetemple235@gmail.com או להתקשר +1 (301) 747-3442
    סגור