כסף וצרכנות

הכלכלה בעולם: בישראל צפויה צמיחה חדה, בריטניה מתחזקת

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, עם הסקירה השבועית בישראל ובעולם: העלייה בביקושים בישראל עם פתיחת המשק צפויה להוביל לצמיחה חדה, הכלכלה האירופאית הדרך להתכווצות ובבריטניה הפאונד דווקא מתחזק | כל הפרטים
יהודה לוינגר | 
משבר וירוס הקורונה בעולם (צילום Alexandra Koch from Pixabay)
הסקירה השבועית של בנק מזרחי טפחות מהבוקר (ראשון) מעלה כי בישראל יש לשים לב הן לעלייה בביקושים למקומות עבודה אבל הן לירידה במדד אמון הצרכנים. בעולם: בעוד הכלכלה באירופה מתכווצת, דווקא בריטניה יוצאת מהמשבר. 
על פי מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, בישראל - הכלכלה המקומית צמחה ברבעון הרביעי, בעיקר בשל זינוק ברכישת רכבים לפני העלאת המיסוי הירוק, והעלייה בביקושים עם פתיחת המשק צפויה להוביל לצמיחה חדה בהמשך השנה.
יחד עם זאת, האבטלה בינתיים רק עולה והביקוש לעובדים נחתך מאז פרוץ המשבר בכ-40%. יש עוד לציין לשלילה כי חרף פתיחת המשק, מדד אמון הצרכנים ירד במחצית הראשונה של פברואר ומדד מנהלי הרכש ירד בינואר אל מתחת ל- 50 נק'.
בשוק הנדל"ן המקומי: על רקע העלייה החדה ברמות הביקוש, במקביל לקיטון הנמשך בהיצע - מחירי הדירות עלו בכל אחד מהחודשיים האחרונים בשיעור חד של 0.9% MoM. מתחילת 2019 מחירי הדירות עלו ב- 7.7%.
שוק המט"ח: על רקע העליות החדות בשוקי המניות בעולם לקראת סוף שנת 2020, שיעור החשיפה של הגופים המוסדיים למט"ח עלה בסוף השנה לרמת שיא של כ- 21.4% מכלל התיק (כולל גידורים), זאת למרות שהמוסדיים מכרו בדצמבר כ-2.7 מיליארד דולר. בסיכום הרבעון הרביעי הגופים המוסדיים מכרו, נטו, כ- 3.8 מיליארד דולר.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות. צילום: יחצ
בארה"ב, הירידה הנמשכת בתחלואה, בשילוב עם האצת מבצע החיסונים והציפייה להשקת תוכנית תמריצים נוספת במהלך מרץ, צפויים להוביל להאצת צמיחת הכלכלה האמריקאית והאינפלציה בשנת 2021, כפי שכבר בא לידי ביטוי בנתונים הכלכליים המעודדים בינואר ובפברואר. לשלילה יש לציין את ההתאוששות האיטית בשוק התעסוקה האמריקאי.
תכנית התמריצים של ביידן בדרך: נשיא ארה"ב חזר השבוע על  משנתו כי בעת הנוכחית יש "לפעול ובגדול" - “bigger is better now”.  מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס אמרו כי בכוונתם להעלות את תוכנית התמריצים החדשה להצבעה ב- 26 לפברואר, במטרה לאשרה עד אמצע חודש מרץ. על רקע הנתונים הכלכליים המעודדים, יהיה מעניין לשמוע בשבוע הקרוב את עדות יו"ר הפד, פאוול, בפני הקונגרס, ולבחון האם השתנה הטון היוני מאד בו נקט לאחרונה בהתייחסו לעתיד הכלכלה ועתיד המדיניות המוניטארית.
באירופה: פרוטוקול ריבית ה- ECB חשף את דאגת חברי הבנק המרכזי מכך שהתחזיות הכלכליות שהוצגו בחודש דצמבר היו אופטימיות מדי, זאת על רקע הארכת הסגרים ברחבי היבשת. נראה שבניגוד להאצת הצמיחה בארה"ב, הכלכלה האירופאית בדרך להתכווצות נוספת ברבעון הראשון של השנה - מדד מנהלי הרכש המשוקלל של גוש האירו נותר בפברואר ברמה נמוכה של 48.1 נק', המעידה על התכווצות הכלכלה בחודשיים הראשונים של השנה.
בבריטניה לעומת זאת, על רקע הירידה הנמשכת בתחלואה, התקדמות מבצע החיסונים והציפייה לסיום הסגר, הפאונד הבריטי התחזק השבוע (כנגד הדולר) לרמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל 2018 (1.40).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה