כסף וצרכנות

כיצד הבשורה של טסלה יכולה לחולל מהפך במסחר האינטרנטי בישראל?

אם הצרכן הישראלי יבין שהוא אינו חייב לשלם יותר ויבחר ביבוא המקביל על פני היבוא הרשמי על מנת לשלם יותר זול ולקבל מוצר זהה, היבואנים הרשמיים יהיו חייבם להציג מחיר יותר תחרותי לשוק על מנת להיכנס לתחרות | טור אורח
דקל סטולרו | 
דקל סטולרו (צילום יחצ שוז אונליין)
מה עולה בראשכם כשאתם שומעים את השם טסלה? מכוניות? אנרגיה? אולי אילון מאסק? כל התשובות האלה הגיוניות, אך האם חשבתם על מסחר אינטרנטי? טסלה היא דוגמה מצוינת למודל מסחר אינטרנטי. למה? מכיוון שטסלה הבינה בדיוק שחברות מסחר אינטרנטי רבות עדיין לא מצליחות לתפוס - תשתית היא הכל.
טסלה אחת מיצרניות הרכב היחידות בעולם שהבינו כיצד לייצר מודל מכירה, מהיר, יעיל וחסכוני בעלויות עבורם וגם עבור הלקוח. יצרנית הרכב אמנם לא צועקת מסחר אינטרנטי, אך ההחלטה של טסלה ליצור שרשרת אספקה מהירה ויעילה היא דוגמה מעולה לשיטה שחברות מסחר אינטרנטי צריכות לעקוב אחריה, ללא קשר לענף. מכיוון ששרשרת אספקה אחידה היא מהלך נבון לשמירה על משאבים ולהגדלת התפוקה. וזה לא השינוי היחיד שטסלה עשתה בשוק המסחר האינטרנטי.
בשונה מחברות אוטומוטוריות אחרות, לטסלה אין סוכנויות, במידה ואתם מעוניינים באחת, אתם יכולים להיכנס לאתר הרשמי של החברה ובמספר קליקים בודדים וללא סיבוכים מיותרים לרכוש אותה.
איך שינויים אלה משפיעים על שוק המסחר האינטרנטי? טסלה למעשה מסוגלת למזער עלויות כמו שאף חברת מכוניות לא עשתה לפניה. החל מבניית שרשרת הייצור שלה ועד שינוי אופי השוק, בעזרת אתר מקוון בלבד. החברה מצמצמת עלויות ומסוגלת לספק סחורה בהספק מטורף, שבסופו של דבר מועילות גם לנו הצרכנים.
לצורך המחשה, החברה מכרה במהלך שנת 2020 כ-499,550 רכבים ללקוחות בעזרת אתר האינטרנט בלבד! מה עוד יותר מטורף? החברה ייצרה 509,737 יחידות. רק בשבוע שעבר, ביום שלישי, חשפה החברה את מחירי דגמיה לקהל הישראלי, ולהפתעת כולם, המחירים זולים מהמצופה, וזאת למרות מס הקניה הכבד שהמדינה מטילה בעת קניית רכב. הסיבה לכך היא צמצום עלויות החברה כמו שציינתי ובנוסף לכך, טסלה עובדת במודל שמספק לה רווח מועט יותר עבור כל יחידה אך בעקבות כך היא מוכרת יותר יחידות.
אמנם הוזלת המחירים שטסלה מביאה עימה לשוק הישראלי נראית לנו יוצאת דופן, אך למעשה הצרכן הישראלי בסך הכל הורגל על ידי החברות במשק המקומי לשלם מחירים מופקעים. במקום להסתפק ברווח מכובד עבור כל מוצר, החברות המקומיות מגדילות את ההפרש בין מחיר הרכישה שלהן למחיר המחירון שהן מספקות לצרכן. כך הן נהנות מרווח גדול יותר על חשבון הכיס של הצרכן הישראלי.
קחו לדוגמה את היבואנים הרשמיים במדינת ישראל, ליבואן הרשמי יש בדרך כלל מחיר מומלץ לצרכן, זה המחיר שבו הוא ממליץ למשווק למכור את המוצר כדי לשמור על רווחיות מסוימת. מהמחיר הנקוב המשווק יכול להעלות ולהוריד את הסכום כדי להתחרות יותר טוב בשוק או כדי להגדיל את הרווחים שלו וכאן מגיעה הבעיה, רוב המשווקים ממנפים את הרווח האישי שלהם ובכך מעלים את מחירי השוק באופן משמעותי. הגישה הזו תקפה לכל ענף בשוק הישראלי, יצרניות הרכב, האופנה, ההנעלה, קוסמטיקה וכו'. בסופו של דבר היבואנים הרשמיים בכל תחום יבצעו את אותו התהליך שיגרום לרווחים אישיים מנופחים ומחירים מופקעים לצרכן.
 
אז מה אפשר לעשות?
בשביל זה יש לנו את היבואנים המקבילים, ליבואן מקביל אין המלצה כלשהי של מחיר, יתרונו הבולט הוא טיפוח שוק חופשי ותחרותי, מניעת בלעדיות ומונופוליזם. מחירי המוצרים ביבוא המקביל יותר זולים ממחירי היבואן הרשמי. מה שמסייע בסופו של דבר להורדת יוקר המחיה במדינות כמו ישראל. היבואן המקביל יתחרה על המחיר הזול ביותר שהוא מסוגל לספק, שזה מצוין עבורנו הצרכנים שבסך הכל רוצה לשלם פחות.
ייבוא מקביל הינו הפתרון היצירתי והמוביל ביותר למונופול שקיים בשוק הצרכנות כיום. במידה וליבואנים הרשמיים תישאר בלעדיות, המחיר יישאר גבוה ולטובתם. אך אם הצרכן הישראלי יבין שהוא אינו חייב לשלם יותר, בין אם זה סמארטפון, נעליים או מכונית ויבחר ביבוא המקביל על פני היבוא הרשמי על מנת לשלם יותר זול ולקבל מוצר זהה, היבואנים הרשמיים יהיו חייבם להציג מחיר יותר תחרותי לשוק על מנת להיכנס לתחרות, מה שישרת אותנו, הצרכנים הישראלים, עם מחיר יותר אטרקטיבי בשוק יותר בריא עם תחרות הוגנת.
הכותב: דקל סטולרו, שותף מייסד ומנכ"ל שוז אונליין
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה