כסף וצרכנות

אן.בי.איי טופ שוט: מהו משחק הבלוקצ'יין שמגלגל מיליוני דולרים?

מדוע אנשים משקיעים היום את מיטב כספם בסרטונים קצרצרים מתוך משחקי הליגה הטובה בעולם? קוראים לזה אקסקלוסיביות. וכפי שהוכיחה גם קלאבהאוס, לשם בדיוק צועד עולם הדיגיטל

רועי בהריר-פרל | 
לברון גיימס (צילום אינסטגרם)
מהפכת הדיגיטל הפכה את עולמות התוכן לנגישים הרבה יותר: אם בעבר היה צריך לצאת מהבית, לרכוש מוצר פיזי בחנות ייעודית ולחזור הביתה רק כדי לאלבום או לצפות בסרט, היום הפעולות הללו אינן חלק ממנגנון צריכת התרבות והבידור - מה שמסייע לניצול מיטבי של הזמן, אבל בסופו של יום, כפי שהעולם מתחיל להבין עכשיו, קצת הורס את החוויה.
מעבר לעניין הריגוש הנלווה לרכישה הפיזית עצמה, צריכה של תרבות ובידור באופן דיגיטלי מייתרת את אלמנט האספנות, שעד לא מזמן היה חלק בלתי נפרד ממנה. אנשים אולי שמחים על קיצור התהליכים, אבל עם הזמן מבינים שהוא מגיע על חשבון דברים אחרים ובעיקר על חשבון סיפוק הצורך האנושי בתחושת מיוחדות: העובדה שאין גבול למספר העותקים הדיגיטליים של מוצר מסוים הופכת אותו בהכרח לפחות מיוחד ממוצר שיש ממנו כמות מוגבלת של עותקים, כפי שמלמדים הקאמבק הגדול של תקליטי הוויניל בעשור האחרון והאופי האספני של משחק הלהיט "פוקימון גו".
ההברקה הנוכחית בכל הנוגע להטמעת חוויות "פיזיות" בפלטפורמות וירטואליות היא ללא ספק "אן.בי.איי טופ שוט" - פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין המאפשרת למעריצי ליגת הכדורסל הטובה בעולם לרכוש, למכור ולסחור בכמות מוגבלת של סרטוני וידאו רשמיים של רגעי שיא במשחקי הליגה. די בנתון אחד כדי להבין עד כמה הקונספט הזה, המזכיר במידה רבה את אלבומי המדבקות משנות השמונים, מצליח וממכר: בתוך פחות מחצי שנה, אז הושק המשחק, הגיע היקף המכירות והרכישות בפלטפורמה ל-200 מיליון דולר. זאת, לאחר זינוק היסטרי של 1,197% בחודש החולף וכש-65% מהסכום עברו בה רק במהלך השבוע האחרון. כן, אנשים משקיעים בזה כסף - והמון. אחד מסרטוני הרגעים הגדולים של לברון ג'יימס, לדוגמה, נמכר שם בלא פחות מ-71.5 אלף דולר.
הפלטפורמה נוסדה ביולי 2019, ביוזמה משותפת של ה-NBA, ארגון השחקנים של הליגה וחברת Dapper Labs, המתמחה במשחקים מבוססי בלוקצ'יין. במשחק טופ שוט, ה"מטבעות" הם סרטוני הרגעים הגדולה והעובדה שהכמות של חלק מהם מוגבלת הופכת אותם, במידה שיש להם ביקוש, לבעלי ערך גבוה במיוחד.
חברת דאפר לאבז היא זו שאחראית, בפועל, לתמחור הסרטונים, הנמכרים באתר כחלק מחבילות שמחירן נע בין 9 ל-230 דולר (תלוי בסיכוי לקבל בהן סרטון יקר ונדיר). לאחר שליפת הסרטונים מהחבילה, הם מאוכסנים בארנק דיגיטלי מוצפן, בו הם מוצגים לראווה כדי לגרום לאספנים אחרים לקנא או נשלחים לזירת המסחר כדי להימכר למרבה במחיר.
כמות הסרטונים, כאמור, מוגבלת וההייפ סביב המשחק עצום, כך שכל חבילות הסרטונים כרגע סולד אאוט. כדי להתחיל לשחק צריך להמתין כמה ימים - וגם אז שום דבר לא מובטח. עתיד הדיגיטל, כך הולך ומסתמן, טמון באקסקלוסיביות. קלאבהאוס וטופ שוט הן רק ההתחלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה