כסף וצרכנות

החלב מתייקר, זה הסכום הענק שישלמו המחלבות

בסוף 2020 פקע ההסכם לפיו מחלבות קטנות ולא יעילות לא יכללו בחישוב הקובע את המחיר. המחיר החלב הגולמי זינק בכ-10 אגורות לליטר והחל מהשבוע עומד על 2.098 שקלים לליטר, מה המשמעות למחלבות?

בן רז | 
מחירי החלב עולים (צילום נתי שוחט פלש 90 עריכה אייס)
מחיר המטרה של החלב התייקר בכ-4 אגורות, ההתייקרות הנוכחית מייצרת עלייה מצטברת בשיעור למעלה מ3% המאפשרת למחלבות לדרוש העלאת מחירים לצרכן של מוצרי החלב המצויים תחת צו הפיקוח על המחירים.
מנכ"ל משרד החקלאות נחום איצקוביץ' חתם על הצו ובשלב זה טרם הודיעו המחלבות על התייקרות המחיר לצרכן. וועדת המחירים תגבש המלצה להעלותם, נדרשת חתימה של שר האוצר ושל שר החקלאות, שלא צפויים לחתום בקלות.
מחיר המטרה יעלה מ-2.0603 שקל לליטר ל-2.0983 שקל, זאת לאחר שעלה בינואר האחרון ב-4.5 אגורות. אחת הסיבות להתייקרות מאז תחילת 2021 קשורה למעשה בכלילתן של רפתות קטנות המתאפיינות ביעילות פחותה משל השחקניות הגדולות, בתוך התחשיב. במשרד החקלאות ניסו ללא הצלחה במהלך השבוע החולף למצוא פתרון למשבר שנוצר, שכן במונחים שנתיים מדובר בתוספת עלות בגובה של יותר מ-200 מיליון שקל למחלבות, הקונות כ-1.5 מיליארד ליטר חלב גולמי בשנה מהרפתנים.
לפי החוזה הקודם שנחתם בעבר עם המגדלים ופקע בסוף 2020, קבע כי רק רפתות המייצרות מעל 700 אלף ליטר בשנה יכללו בחישוב. אך טרם נחתם הסכם חדש, וכעת אם כן הרפתות הקטנות יקבלו תעריף הנובע מחוסר יעילותן, ואלה היעילות יותר יתוגמלו מעבר לסכום שניתן להן עד כה. במצב שבו הייקור המצטבר במחיר המטרה חצה את הרף של 3%, המחלבות יוכלו להגיש בקשה להעלות את המחיר לצרכן של ליטר חלב בפיקוח. לפני כשנתיים מצב דומה, שבזמנו דווקא לא נבע מפקיעת ההסכם משינויים בחישוב, הביא לדרישה דומה מצד המחלבות.
בעבר, שר האוצר כחלון סירב בתוקף לחתום על הצו והסביר זאת בכך שהרפורמה במשק החלב ופתיחתו לייבוא תותיר את הצורך בהתייקרות מחיר המטרה אך בסופו של דבר כחלון אישר את העלאת המחיר לצרכן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה