כסף וצרכנות

ראש דסק אסטרטגיית מט"ח של הפועלים: בלי בנק ישראל הדולר היה נמוך מאוד

דניאל הס מבנק הפועלים מעריך בראיון ל-ice כי הטקטיקה של בנק ישראל מצליחה לבלום את היחלשות הדולר; "הקופונים שמשלמים אגרות החוב האמריקאיות מגיעים לארץ ולוחצים את הדולר"
ניצן כהן | 
דניאל הס (צילום יחצ)
דניאל הס, ראש דסק אסטרטגיות מט"ח וריבית בחדר המסחר של בנק הפועלים לא מוכר לאדם מהישוב אבל מדובר באחד האנשים המרכזיים במסחר במט"ח בישראל ולכן חשוב לראות את נקודת המבט שלו בכל הנוגע למסחר במט"ח בימים האחרונים.
- מה קורה בימים האחרונים בדולר?
"בשורה התחתונה אנחנו היום ברמה של 3.285 שקל לדולר. אני לא יודע אם זה גבוה או נמוך אבל אני רוצה שנבין משהו. ביום רביעי פרסם בנק ישראל את היקף רכישות המט"ח שלו בחודש מרץ ואנחנו נמצאים ברמה נמוכה מ-2 מיליארד דולר.
"זו ירידה משמעותית לעומת חודש פברואר שעמד על היקף רכישות של 5 מיליארד דולר. בסך הכל בנק ישראל אמר שירכוש מט"ח ב-30 מיליארד דולר בשנה וברבעון הראשון כבר היינו במימוש של כמעט חצי מהתוכנית.
"המצב היום הוא שהביקוש לשקלים עדיין גבוה ממה שבנק ישראל מוכן לקנות ולכן הדולר לא מתאושש אבל מעבר לזה צריך לזכור, בנק ישראל מצליח במדיניות שלו לבלום את היחלשות הדולר ואלמלא הפעילות של בנק ישראל הדולר היה יכול להיות ברמה נמוכה מאוד.
- מה יצר את הלחץ על הדולר בימים האחרונים?
"יש קורלציה בין המסחר בדולר בישראל לביצועים בוול סטריט, בעיקר בנאסד"ק אבל גם ב-S&P".
- תסביר.
"ב-20 השנים האחרונות יש קניות גדולות של נכסים בארה"ב של המוסדיים הישראלים גם בשוק המניות וגם בשוק האג"ח והקופונים מגיעים לישראל וזה משפיע על המסחר. אתה צריך לזכור שאם מתכללים את היקף ההשקעות של המוסדיים בחו"ל , אנחנו מדברים על סדר גודל של 40% מהנכסים שלהם שמושקעים בנכסים שונים בוול סטריט, אז יש קורלציה מאוד גבוהה בין הביצועים של הנאסד"ק למסחר במט"ח בישראל ואנחנו נראה את זה דרך החשבון השוטף.
"ב-2020 החשבון הזה עמד בעודף של 20 מיליארד דולר ומעבר לזה יש השקעות מחו"ל בישראל נטו של 15 מיליארד דולר וזה סכום ענק והוא לוחץ את הדולר בישראל וזו גם הסיבה שבנק ישראל נלחם בזה.
"אני רוצה גם שתשים לב לכתבות שאתם מפרסמים כמעט מידי יום על אקזיטים ועל הנפקות. יש הרבה הנפקות והכסף הזה מגיע לישראל, מחליפים אותו לשקלים אז כשאתה שואל אותי מה קורה בימים האחרונים לדולר, אני עונה שזו המלחמה בין התזרים הטבעי של דולרים לישראל לבין בנק ישראל שמנסה להוריד סיכונים".
- אם אנחנו מדברים על בנק ישראל, זו לא מלחמה עקרה?
"לא. שים לב, ב-1 בדצמבר שער החליפין של הדולר היה 3.28 שקל, אותו הדבר כמו היום כשבאמצע בנק ישראל רכש 20 מיליארד דולר, אז בלי להסתבך בחישובים מורכבים, המסקנה המתבקשת היא שללא בנק ישראל הדולר היה נמוך יותר, הרבה יותר.
"עכשיו אני ער לביקורת על בנק ישראל אבל אם לא היה המהלך של בנק ישראל הדולר היה הרבה יותר נמוך ולכן זו הצלחה של בנק ישראל. הנגיד לשעבר, סטנלי פישר נוהג להגיד שהצלחה של המשק גורמת להצלחה של המטבע אז הכוח של השקל זה פועל יוצא מהמצב הכלכלי בישראל".
- לא הדולר הולך עכשיו?
"בחו"ל אומרים שההצלחה של תוכנית החיסונים תביא לצמיחה מואצת, קרן המטבע פרסמה עדכון להערכות הצמיחה שלה וגם בנק ישראל ושני הנתונים האלה מלמדים על תחזית לצמיחה מואצת, אז ברור שזה יכול לגרום ללחץ נוסף על השקל.
"אני רוצה שתשים לב לעוד דבר, המצב היום בעולם הוא שחסרים נכסים, אנחנו רואים את זה בביצועים של הנאסד"ק. יותר מידי כסף רודף אחרי מעט מידי סחורה ולכן כמדינה של סטארטאפים אנחנו מקבלים ביקוש מכל המשקיעים הבינלאומיים וזה מקבל ביטוי במסחר בדולר בישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה