כסף וצרכנות

נשיא ארגון לתת: חלוקת המענק מעידה על הכושר הלקוי של הממשלה

ניתן רק להביע צער ומורת-רוח על כך שמערכת הבחירות שזה עתה הסתיימה לא ראתה לנכון לתת את הדעת על הסוגיות החברתיות הבוערות, ובכללן, מצב העוני בחברה הישראלית
ז'יל דרמון |  2
זיל דרמון (צילום שלומי מזרחי)
שנה אחרי פרוץ משבר הקורונה, דומה שהצלחת מבצע החיסונים מציינת את סוף המשבר הבריאותי והחברתי החמור ביותר שידעה החברה הישראלית מאז קום המדינה. ואולם, בעוד שכל הקשור לבריאות הציבור נראה תחת שליטה, נידרש לשנים רבות כדי לתקן את נזקי המשבר הקורונה בתחום החברתי.
בתום השנה הראשונה למשבר עלינו לערוך חשבון נפש אחרי הטראומה שעברה עלינו. אם נדע לערוך אותו כראוי הדבר יהווה הזדמנות בלתי-חוזרת כדי לחולל שינויים כבירים בכמה מבעיות היסוד של החברה הישראלית, בראש ובראשונה, בעיית העוני. אסור לנו להחמיץ אותה, אחרת הדבר יהיה בבחינת יום הכיפורים של החברה הישראלית.        
הנתונים שפורסמו בדו"ח העוני האלטרנטיבי האחרון של ארגון לתת, הצביעו על שתי תופעות חמורות:  ראשית, המשבר פגע בראש ובראשונה באוכלוסיות העניות ביותר בישראל. שנית, היקף האסון החברתי שיצר משבר הקורונה עומד כעת על 850,000 משקי בית הנמצאים כבר היום במצב של עוני. האיזון התקציבי הרופף שעליו נשענים משקי הבית העניים ביותר התפרק לרסיסים מאז הסגר הראשון. אם נתבונן היטב במימד החברתי של המשבר, נוכל להפיק כמה לקחים: קודם כל, טיפול הממשלה בניהול המשבר היה כושל. למרות האמצעים שעמדו לרשותה, המדינה התגלתה כחסרת אונים לבלום את העליה המאסיבית במספר משקי הבית הנמצאים בעוני או בקשיים כלכליים עצומים, שעלו מן הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 
ההחלטה האבסורדית לחלק מענק לכלל האכלוסיה, עשירים ועניים כאחד, היא דוגמה, פר אקסלנס, של שימוש גרוע ובזבזני במשאבים כספיים. היא מעידה על הכושר הלקוי של הממשלה לספק תשובות ולבצע צעדים הולמים כדי להתמודד עם המצב. ההחלטה חשפה את חוסר ההגיון הטמון בעיקרון הסיוע האוניברסלי במאבק בעוני. הבה נפיק את הלקח הנדרש כדי להעלות את הדרישה להפנות אחת ולתמיד את המשאבים, הדלים ממילא, של המדינה בתחום הרווחה למשפחות הנזקקות באמת, ולהן בלבד.
משבר הקורונה דחף מאות אלפי עובדים למצב של אבטלה. העובדים המוגדרים כ"עובדים עניים" הפכו כעת למובטלים החדשים. הסיכוי שלהם למצוא עבודה אחרי המשבר אינו גדול. נראה שמשבר הקורונה יזרז באופן משמעותי את המעבר לשוק עבודה המתרכז סביב מקצועות ההייטק, ממנו מודרים ממילא עובדים חסרי הכשרה מקצועית. יותר מ-2/3 מבין הנתמכים על ידנו, ציינו בסקר שערכנו שהם אינם יודעים כיצד יצליחו למצוא עבודה חזרה בטווח הקצר. חיוני להקים מנגנון להכשרה מקצועית במימון המדינה והמפעלים לטובת העובדים העניים הללו כדי שיוכלו לעבור ולהתמחות במקצועות הדיגיטליים החדשים, ולהבטיח את חזרתם למעגל העבודה.
לבסוף, לא ניתן לסיים את תמונת המצוקה החברתית הנוכחית מבלי לציין את המפגן המרשים של סולידריות אשר פשטה בכל הארץ במהלך השנה הזאת הייחודית כל-כך. אי-אפשר לאמוד את המספר העצום של יוזמות חברתיות שנקטו בהם אנשים, ברמת השכונה, הרחוב, או בניין המגורים, על-מנת  להושיט עזרה לשכניהם חסרי היכולת והאמצעים. שוב ושוב התייצבו אזרחי ישראל בזמן אמת ומילאו את מקומה של המדינה שבלטה כל-כך בחסרונה. היה זה, לדעתי, גל של סולידריות בלתי-רגילה בתולדות המדינה. בזכות האחווה החברתית האמתית הזאת, ניתן היה להתמודד עם משבר זה שהיה חסר תקדים באופיו. ומי שעמד בראש ההתגייסות היה המגזר השלישי, אשר הוכיח יעילות וכושר תגובה חסרי תקדים.
ניתן רק להביע צער ומורת-רוח על כך שמערכת הבחירות שזה עתה הסתיימה לא ראתה לנכון לתת את הדעת על הסוגיות החברתיות הבוערות, ובכללן, מצב העוני בחברה הישראלית. הפער העצום הזה, הנפער בין האליטות הפוליטיות לבין המצב בשטח והמאבקים שהציבור מוכן להירתם אליהם הוא סכנה לדמוקרטיה הישראלית. צריך לסגור לאלתר את הפער הזה, אחרת משבר הייצוג ילך וימיר והוא יוביל אותנו לסבב בחירות חמישי בפחות משלוש שנים.  
הכותב: ז'יל דרמון, נשיא ומייסד ארגון לתת
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יור לתת
    אלי 04/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם שכר כמו שלו בטוח הוא לא עני
    סגור
  • בדוק את דבריך
    דור 05/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מכיר את זיל אישית הוא לא לוקח שקל לכיסו למה ללכלך על אדם שאתה לא מכיר? זיל הוא אישיות מדהימה מודל לחיקוי.
    סגור