תוכן שיווקי

בני הנוער שלכם מגיעים עייפים לבית הספר? אלה הסיבות

תוכן מקודם |
teenage (צילום pexels)
מתבגרים עוברים המון שינויים ואין פלא שחלקם מקשים עליהם לישון היטב בלילה. מלבד הפגיעה המיידית באיכות החיים, המשמעות היא ירידה בריכוז, בביצועים ובציונים. מצד שני, יש הרבה מה לעשות – אז הנה המדריך המלא
למרות שאין הגדרה רפואית אחידה לגבי משך ההתבגרות, נהוג להתייחס אליה כתקופה שמתחילה בסביבות גיל 11-13 ומסתיימת בתחילת שנות ה-20. מלבד שינויים שמתרחשים בתקופת ההתבגרות ומשפיעים על בני הנוער ברמה הקוגניטיבית, הפיזיולוגית, החברתית וההתנהגותית, אלו גם הרגעים הקריטיים עבורם בבתי הספר ומוסדות הלימוד. כתוצאה מכך נוצר שילוב קטלני בין תופעות ביולוגיות והרגלים שפוגעים בציונים ובתוצאות, ובמקרים מסוימים אף מחייבים התערבות מצד ההורים.
הורים שמרגישים שהילדים שלהם מגיעים עייפים לבית הספר, או מקבלים על כך אינדיקציה מהמורים והצוות החינוכי, צריכים קודם כל לבדוק כמה שעות הם ישנים בלילה. מומחים מאיגוד השינה הלאומי של ארצות הברית ממליצים לבני 14-17 לישון 8-10 שעות בלילה, בעוד בגילאי 6-13 ההמלצה היא ל-9-11 שעות. לשם השוואה, בגילאי 18-25 ניתן להסתפק ב-7 שעות בלילה וכך גם בגילאי 65 ומעלה.
שינה מועטה לא רק גורמת לבני הנוער להתעורר עייפים בבוקר, אלא מעלה את הסיכון לסוכרת, כאבי ראש ודיכאון. גיל ההתבגרות מלווה מטבעו בנטייה להפכפכות רגשית והתנהגות לא שקולה עם נטילת סיכונים לא מחושבים, אבל בחדר השינה אין מקום לפשרות. התפקיד שלנו כהורים הוא להגביר את מודעות הילדים לחשיבות השינה ולדאוג שהם יישנו מספיק שעות כדי שהזיכרון, כושר השיפוט וזמן התגובה שלהם לא ייפגעו.
מתי הילדים שלכם הולכים לישון?
לפי סקר מקומי, רבע מהישראלים מדרגים את איכות השינה שלהם כ"לא טובה כל כך עד גרועה" ורק 11% מתייחסים אליה כטובה ואיכותית. 4.1% מהנשאלים העידו שהם מתעוררים באמצע הלילה בגלל טרדות של זוגיות ואהבה, עם פער של 1.3% "לטובת" הנשים. הסקר אמנם נערך בקרב גברים ונשים בגילאי 25-55, אך ניתן להסיק ממנו לא מעט על גורמים שפוגעים באיכות השינה של בני הנוער: גם הם מתעוררים באמצע הלילה בגלל יחסים שבינו לבינה וגם אצלם זה פוגע באיכות החיים.
הורים לילדים בגיל ההתבגרות צריכים לקחת בחשבון שרוב ההתנהגות שלהם נובעת משינויים פיזיולוגיים וביולוגיים. במילים אחרות, הילדים לא שולטים בהשתוללות של ההורמונים בגופם ולכן תחושת הריקנות, הניכור והדחק היא תופעת לוואי טבעית. הבעיה היא שלתחושות אלו יש השפעה יום יומית על התפקוד של הילדים ועל מספר שעות השינה שהם משיגים בלילה.
אחת הדרכים להקל על בני נוער בגיל ההתבגרות היא לקבוע עבורם גבולות קבועים, כמו למשל באמצעות החלטה מראש על שעת שינה ויקיצה. על אף ההתרחקות מההורים בגיל ההתבגרות, אנחנו עדיין ממלאים תפקיד בתמיכה ואמורים לשמש כעוגן ומקור ביטחון עבורם. בשביל לעשות זאת עלינו לבדוק מתי הילדים הולכים לישון, או לפחות מתי הם מסיימים את הפעילות החברתית ונכנסים לחדר. ילדים עם גבולות ברורים נמצאים בסיכון נמוך יותר לסבול מנדודי שינה והם גם יגדלו להיות בוגרים עצמאיים ואחראיים.
הורים שלא רוצים להיכנס עם עימותים יכולים לבחור את הקרבות שלהם. אין טעם להתווכח עם הילדים על שעות שינה בתקופת החופש או בסופי שבוע, אבל צריך לעשות את זה באמצע השבוע ולקראת תחילת עונת הבגרויות. כך גם הילדים יבינו שההורים גמישים ושיש להם אינטרס לשתף פעולה.
תנאים מושלמים לשינה ערבה
יש עוד כמה דברים שהורים יכולים לעשות על מנת לשפר את איכות השינה של ילדיהם ולהעלות את הסיכוי לכך שהם יתעוררו ערניים ומרוכזים לבית הספר. קודם כל, צריך לדאוג לתנאים אופטימאליים לשינה בחדר ולעצב אותו לפי הצרכים שלהם. עדיף לתלות וילון שיחשיך את החדר בשעות הבוקר המוקדמות, להוציא מהחדר הסחות דעת כמו מסכי טלוויזיה ומחשב ולהפריד באופן ברור בין אזור השינה, הלימודים, ההתארגנות והבילוי עם החברים.
בתוך כך, אפילו פעולה פשוטה כמו החלפת המיטה תגביר את המוטיבציה של הילדים להיכנס לישון מוקדם. במקביל, היא תספק תמיכה אורטופדית לגוף ולצוואר ותפחית את הסיכוי להופעת כאבי גב בחלק העליון והתחתון. עכשיו אולי נדמה לבני הנוער ששום דבר לא כואב להם, אך שינה על מיטה לא מתאימה מסוכנת עבורם לא פחות מאשר דלקות או מחלות ויראליות.
אפשר להגיע עם הילדים לאולמות תצוגה ולבחור מיטת נוער מעוצבת שהם אוהבים. המיטה תשמש את בני הנוער לכל אורך שעות היום, תהווה עבורם מקום מפלט כשירגישו שהם זקוקים לפרטיות ותיתן גם להורים לישון בשקט בלילה בידיעה שהילדים שלהם מקבלים את התמיכה הטובה ביותר לגב ולצוואר. מיטה מן הסוג הזה גם יכולה לשמש את הילדים כמה שנים ברצף ולכן מדובר בהשקעה משתלמת. רק חשוב שהמיטה אכן תתאים לבני הנוער מבחינת פיזור הלחצים על עמוד השדרה, הגובה ומבנה הגוף. אפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע בנושא וניתן להתמקד במיטות שמיועדות לבני נוער ומתבגרים בלבד.
תגיות ילדים | מיטה | נוער
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה