תוכן שיווקי

איך מייעלים את העסק

תוכן מקודם |
YARON2 (צילום יח"צ)
מאת: ירון לוי
בעלי עסקים רבים מביטים בתסכול על השורה התחתונה ומתקשים לקבל את מצב הרווח הנקי וחשבון הבנק. ליבם אומר להם שהעסק יכול היה לפעול ברווחיות טובה ושההכנסות יכולות היו להתבטא בצורה מוצלחת יותר. לעיתים קרובות גם ישנם סימנים ברורים לכך שהעסק אינו מתנהל בצורה יעילה, והדבר ניכר למשל בבעיה בתזרים, בחוסר הבנה – "איפה הכסף". במקרים אלו יכול ייעוץ עסקי לתרום רבות לעסקים ולהביא לייעול משמעותי בהתנהלותם מבחינות שונות.
למה העסק שלי לא יעיל?
לאור שנים רבות של ניסיון כמנהלים בשטח וכיועצים לעסקים מכל מגזרי המשק, אנו יודעים שבעיות יעילות בעסק עשויות לנבוע מקשת רחבה של סיבות. כך לדוגמא, לעיתים קרובות בעלי העסק הינם מקצועיים וטובים מאוד בתחום עיסוקם, אך אינם מחזיקים בכישורים ניהוליים או פיננסיים מצוינים, דבר המקרין על התנהלות העסק. סיבה נוספת היא שבעל העסק נדרש למגוון מטלות לאורך היום ומתקשה למצוא את הזמן לעצור, לבחון את מה שקורה, לעשות סדר ולפעול בצורה אחרת. לכך מצטרפת העובדה שעם השנים אנשים מתחילים לטוס על "טייס אוטומטי", בין אם מדובר במנהלים או בעובדים. כך נוצרים דפוסי עבודה שאינם כה יעילים אבל נוח מאוד להישען על המוכר והבטוח, בעוד שחוסר היעילות ממשיכה לפגום ולהתבטא במישורים שונים – כולל הפיננסי. מעבר לכך, יכולות להיות עוד סיבות רבות לחוסר יעילות בעסק, וכדי לשנות את המצב מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ עסקי.
לעצור ולראות את התמונה המלאה
כאמור, אחת הבעיות שמובילות לחוסר יעילות בעסקים היא התנהלות שוטפת המאופיינת בעומס רב, דפוסים שהשתרשו, חוסר היכרות עם פתרונות, ויותר מכך – חוסר ראייה של המקומות הבלתי יעילים בעסק. לכן חשוב לפנות אל אדם מקצועי המביא עימו ניסיון רב שנים ומבצע בחינה מעמיקה של העסק על כלל היבטיו. היועץ העסקי מתבונן בין היתר על הנכסים השונים של העסק, על המצב התזרימי והפיננסי שלו, על ההכנסות, ההוצאות וההתחייבויות השונות, על אפיקי הפרסום והשיווק, התנהלות העובדים וההנהלה, וכן הלאה. מתוך בדיקה זו הוא יכול לבנות עבור הבעלים תמונה מלאה, מקצועית ואובייקטיבית המראה את הפלוסים והמינוסים בעסק. יתר על כן, ביכולתו להציע פתרונות יישומיים עבור הבעיות השונות שהתגלו, לרבות בעיות של חוסר יעילות, וזאת מבלי להיות שקוע באותם דפוסים או נקודות עוורות שלא מאפשרים לבעל העסק לראות את הטעון שיפור. במידת הצורך היועץ העסקי גם בונה תוכנית עסקית המביאה פתרונות לבעיות שנתגלו, מציבה מטרות ולוקחת את העסק צעד אחר צעד אל היעדים. לאחר מכן הוא גם תומך בביצוע התוכנית, בידיעה ששינויים בעסק – קטנים או גדולים – יכולים להיות מלווים בהתנגדויות וחששות, וממשיך ללוות את העסק תוך בחינה של עמידה ביעדי התוכנית מול הצפי.
כמה המלצות לייעול העסק
כאמור, למי שמעוניין לייעל את העסק מומלץ לעשות זאת באמצעות יועץ עסקי, כי גם את צעדי הייעול הנחוצים צריך לדעת לזהות, לבחור וליישם בצורה נכונה תוך לקיחה בחשבון של השלכותיהם. על כל פנים, עבור המעוניינים לקבל כמה טיפים והמלצות לייעול העסק כדאי לקרוא את השורות הבאות:
רכשו כלים ניהוליים נכונים
הכותרת שלעיל אולי נראית מרשימה וקצת מרתיעה, ולכאורה מחייבת למידה ארוכה ומקיפה. ואולם, יועץ עסקי מיומן העובד עם העסק כבר מביא עימו ארגז כלים ניהולי המבוסס על ניסיון עשיר. ביכולתו להעניק לבעל העסק את הכלים הרלוונטיים עבורו בהתאם לבעיות שזוהו, בצורה מהירה ואפקטיבית. כך לדוגמא, בעסקים רבים אנו רואים בעיה של הגדרת תפקידים לא נכונה, המביאה לחילוקי דעות, לבזבוז זמן, לעבודה כפולה ולחוסר בהירות בביצוע משימות ובקבלת החלטות. דוגמא נוספת היא של בעל עסק שאינו מנהל בצורה יעילה את זמנו, אינו מתעדף נכון את המשימות ברמה השבועית, היומית והשעתית, ופועל באופן של כיבוי שריפות בתחושה שהיום שלו עמוס – אך בסופו של דבר יש משימות חשובות שלבעל העסק אין זמן לנהל. עוד דוגמא היא התנהלות חסרת מוטיבציה וחסרת מורל של העובדים, הניכרת בתפוקה יומית ושעתית נמוכה ולעיתים גם באובדן לקוחות לעסק. את כל הבעיות האלו ואחרות ניתן לפתור בצורה פשוטה יחסית באמצעות ייעוץ עסקי, המקנה את הכלים הדרושים לבעל העסק.
צמצום היקפי משרות
בעסקים רבים מתקיים מצב של עובדים במשרה מלאה אשר מועסקים במקום מזה זמן, אך עקב שינויים באופי הפעילות ובשוק הכללי – כבר לא מצדיקים למעשה את המשרה המלאה. אכן, סקירה מעמיקה של העובדים ותרומתם הנוכחית לעסק עשויה להראות שניתן לצמצם בשעות של עובדים מסוימים, להעביר ולרכז תפקידים, ולהיכנס למשא ומתן עם עובד זה או אחר אודות היבטים שונים של העסקתו. עוד חשוב לציין כי בשנים האחרונות עובר העולם העסקי יותר ויותר לקבלת שירותים במיקור חוץ. מדובר בשירותים שיכולים לחסוך את העסקתם של עובדים מן המניין על כל המשתמע מכך מבחינת משכורות, תנאים סוציאליים, מיסוי ואפילו שטח עבודה בעסק. מיקור החוץ ניתן כיום בקשת רחבה של תחומים על ידי בעלי מקצוע שאינם נופלים באיכותם מכל עובד אחר, מחויבים לרמה גבוהה אם ברצונם שהלקוח ימשיך לעבוד עימם, וכל זאת כאמור תוך חיסכון משמעותי וייעול המשימה. יתר על כן, ישנם מגזרים במשק (בעיקר הייטק אך לא רק), שבהם ניתן לקבל את שירותי מיקור החוץ מארצות מתפתחות בעלויות נמוכות משמעותית מהעסקה של עובד ישראלי. אין אנו אומרים שפיטורי עובד או צמצום משרתו יהיו תמיד פתרון מומלץ ומועדף, ואנו בהחלט ערים למשמעותיות הכרוכות בעניין, אך תרומת העובדים בהתאם להיקפי משרתם היא בהחלט נקודה ששווה לשקול למי שרוצה להתייעל.
צמצום של ההוצאות
המטרה של ייעול העסק היא למעשה להביא להגדלת הרווחיות, כאשר פרמטר חשוב הוא צמצום ההוצאות. על כן, יש לבחון לעומק את הוצאות הייצור/האספקה והתפעול של העסק ולאתר נקודות שאינן יעילות. לדוגמא, בעסקים רבים כבר התרגלו אל הנוחות של עבודה עם ספק מוכר ועם המחירים שהוא גובה. הנוחות הזו עלולה להיות חסרת יעילות אם סקירה של מחירי ספקים בשוק תראה שניתן לשלם פחות על אותו שירות או מוצר. אם כן, כדי לייעל את העסק אפשר לעשות סקר שוק, לחזור אל הספק המוכר עם הצעות מחיר טובות יותר שקיבלתם, ולראות אם יהיה מוכן להוריד בעלויות. במידת הצורך ניתן יהיה לעבור לספק אחר. עוד דוגמא לחוסר יעילות המתבטאת בהוצאות גבוהות מהאפשרי, היא הלוואות שניטלו ללא הכרח אמיתי או הלוואות בריביות ובתנאי החזר לא טובים. אכן, אם אתם משלמים מדי חודש ריבית גבוהה מהאפשרי, זוהי חוסר יעילות ורצוי מאוד לתקן אותה. לשם כך, יועץ עסקי יעבור אתכם גם על ההלוואות שנטלתם, יראה אם הן באמת הכרחיות ובתנאים טובים, ואם לא – יצביע על פתרונות אפשריים ואף יסייע לכם ביישומם.
מלבד האמור לעיל, ישנם עוד מגוון צעדים שניתן וכדאי לבצע על מנת לשפר את יעילות העסק. לשיחה עם יועץ עסקי מנוסה בנושא זה ולקביעת פגישה ראשונה ללא התחייבות, התקשרו אלינו בטלפון 035377088  או במייל
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה