תוכן שיווקי

פחד מכלבים

תוכן מקודם |
DOG (צילום Depositphotos)
פחד מכלבים נחשב כיום לפוביה לכל דבר ועניין, ונפוץ בקרב נשים וגברים, ילדים ומבוגרים, בישראל ובעולם כולו. במצבים בהם פחד זה חמור מספיק ונמשך לאורך זמן ממושך ולכן משבש את אורח החיים באופן מובחן, מוגדר פחד זה כפוביה של ממש, כאשר המינוח המקצועי הוא "סינופוביה". מבחינה סטטיסטית נפוץ פחד וחשש מכלבים, בין אם כפוביה ובין אם כחשש בלבד, בקרב נשים יותר מאשר בקרב גברים, אך ההבדלים אינם מהותיים. ממה נובע פחד מכלבים, מהן הדרכים העיקריות המומלצות לטיפול בפחד מכלבים אצל מבוגרים ואצל ילדים ומה הקשר של כלבנות טיפולית לכל זה?
פחד בעל בסיס אבולוציוני ותלוי התנסות שלילית
כמובן שישנן סיבות רבות ושונות בגינן מפתחים אנשים פוביות שונות, כאשר הסיבה הספציפית והמדויקת משתנה לרוב מאדם לאדם על פי מאפייני חייו הייחודיים, הגנטיקה שלו, הגורמים הנמצאים בסביבתו לאורך הילדות והבגרות ועוד מיליון ואחד פקטורים שונים.
גורם מרכזי המשחק תפקיד בפיתוח פחד מכלבים בקרב אחוז ניכר מבין הסובלים מפחד זה, הוא התנסות שלילית, או צפייה בהתנסות שלילית של אדם אחר. בעיקר בשנות הילדות, אנו חשופים ביותר לפיתוח טראומות ופוביות כתוצאה מהתנסויות שליליות שונות, וילדים רבים חווים התנסות שכזו עם כלבים. הכוונה אינה לכך שילדים רבים מותקפים על ידי כלבים, אלא פשוט חווים פחד כתוצאה ממפגש עם כלב, לרוב ללא הצדקה של ממש במציאות. במרבית המקרים הכלבים ידידותיים ואינם אגרסיביים כלל, והפחד כולו נוצר בראשו של הילד כתוצאה מחוסר היכרות עם בעל החיים, או כאמור – צפייה בהתנסות שלילית של מישהו אחר. מספיק שילד רואה ילד אחר אשר מפחד או חווה טראומה כתוצאה ממפגש עם כלב על מנת שהילד הצופה יתחיל לפתח פחד זה בעצמו.
בנוסף, מומחים מהתחום מסבירים כי במרבית המקרים מבוסס פחד מכלבים אצל מבוגרים ואצל ילדים על דחף אבולוציוני עתיק – כלבים הם חיות טרף, ואנחנו "מתוכנתים" להירתע ולהישמר מחיות טרף. כמובן שלכלב מקום ייחודי ביותר בעולם החי – מדובר בחיה אשר במקור התפתחה כחיית טרף, אך כלב הבית של ימינו הוא חיה מבויתת אשר מסוכנת עבורנו הרבה פחות מאשר אינספור גורמים אחרים, מהם כמעט אף אחד אינו נוטה לפחד. הסיכוי הסטטיסטי שכלב יתקוף אותנו נמוך משמעותית מהסיכוי להיפגע בפעולות יומיומיות רגילות כמו נהיגה, כך שלמרות הבסיס האבולוציוני, פחד זה אינו מוצדק כיום ואינו באמת משחק או שום תפקיד קונסטרוקטיבי או מסייע לנו בחיי היומיום.
בכל הנוגע לחשש מכלבים בקרב ילדים, חשוב להבין כי ברובם המכריע של המקרים בהם ילדים חווים פחד ניכר מכלבים מדובר בתופעה זמנית וחולפת, כזו אשר הילד ישאיר מאחוריו לאחר כמה שבועות או חודשים. במידה והפחד מתגבר ונמשך לאורך כמה חודשים טובים ויותר מכך, מוגדר הפחד כפוביה של ממש ומתעורר הצורך בטיפול בבעיה.
טיפול בפחד מכלבים אצל מבוגרים וילדים
במידה וגם אתם או אדם הקרוב אליכם סובלים מפחד מכלבים, החדשות המעודדות הן כי אינספור אנשים, מבוגרים וילדים כאחד, מדווחים מדי שנה על שיפור ניכר כתוצאה מטיפול בפחד זה.
קיימות מספר שיטות שונות לטיפול בפחד מכלבים, חלקן שיטות כלליות אשר באות לטפל במגוון רחב של פוביות ופחדים שונים, וחלקן שיטות ייעודיות אשר פותחו ספציפית לצורך טיפול בפחד מכלבים.
על פי רוב, טיפול שכזה יכלול אינטראקציה מבוקרת מסוג זה או אחר עם כלבים, שכן ללא התמודדות ישירה עם מושא הפחד קשה מאוד לעקור אותו מן השורש. רבים מהאנשים אשר עוברים טיפול בפחד מכלבים מדווחים לאחר תקופה לא ארוכה במיוחד שלא רק שהפחד שלהם עבר, אלא שהם גם התחילו לחבב כלבים וחלקם אפילו התאהבו בבעל חיים קסום זה. כל מי שמכיר כלבים מקרוב יודע כי לא קשה להתאהב בהם, ברגע שמצליחים להתגבר על הפחד מהם. מדובר בחיה חמה, אוהבת ונאמנה כל כך עד כי פעמים רבות מה שנדרש הוא בעיקר יצירת סביבה בטוחה ותומכת בה יוכלו המטופלים לבוא באינטראקציה עם כלבים באופן מודרך ומבוקר.
כמובן שבמקרים רבים סוג הטיפול בחשש מכלבים משתנה ממטופל למטופל, ובעיקר בין מבוגרים לילדים. במרבית סוגי הפוביות קיימים טיפולים מיוחדים לילדים, וחשוב במיוחד לטפל בפחד זה בקרב ילד כאשר אנו בטוחים כי מדובר בפוביה של ממש או בפחד אשר נמשך לאורך זמן רב מספיק, על מנת שהפחד לא יתקבע וישתרש בקרב אותו ילד.
כלבנות טיפולית
בשנים האחרונות הולך והופך שגור יותר ויותר המונח "כלבנות טיפולית". חשוב להכיר מונח זה ולהבדיל אותו מטיפול בפחד מכלבים, למרות שכמובן שקיים קשר בין השניים.
כלבנות טיפולית היא תחום במסגרתו מטפלים נעזרים בכלבים במגוון דרכים שונות על מנת לטפל באנשים אשר סובלים ממגוון רחב של בעיות נפשיות וגופניות, פחדים, חרדות ובעיות  מסוגים רבים ושונים. האינטראקציה עם כלבים ידועה כדבר אשר מסייע לבני אדם במגוון דרכים וצורות שונות, ולכן נרתם קשר מיוחד זה בין שני המינים לצרכים טיפוליים.
חשוב להדגיש כי בעוד במסגרת כלבנות טיפולית הדגש הוא על טיפול בבן האדם המטופל, מדובר בפועל במערכת יחסים לכל דבר ועניין. ככזו, גם הכלב זוכה למקום של כבוד בו הוא זכאי להתחשבות וגם טובתו נלקחת בחשבון. לכן חשוב לוודא כי המקום אליו פונים כאשר מעוניינים לעבור טיפולים של כלבנות טיפולית הוא מקום אשר אכן שם דגש גם על טובת הכלבים, ולא מתעלם ממנה בשום צורה.
בעוד כלבנות טיפולית מיועדת כאמור למגוון בעיות שונות, גם בחשש ופחד מכלבים מטפלים פעמים רבות באמצעות אינטראקציה עם כלבים, לכם בפועל מדובר בתת תחום של כלבנות טיפולית. עם זאת, חשוב לעשות את ההבחנה בין השניים על מנת שלא להתבלבל.

 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה