תוכן שיווקי

הסודות של גוגל: האלגוריתמים שמשפיעים על האתר שלכם

תוכן מקודם |
אייס 9 (צילום דיפוזטפוטו)
מאחורי כל אתר מוצלח עומדת יד נעלמת שדוחפת אותו קדימה (או אחורה, אם אתם לא עומדים בחוקים). ליד הזאת קוראים גוגל, ויש לה זרועות ארוכות, עוצמתיות וחורצות גורלות. אם בעבר היינו יכולים להשליך כמה גיבובי מילים לאתר שלנו (מי אמר "שולחן מחשב למכירה בתל אביב מחיר" ולא קיבל?) ולצפות שגוגל ידע לזהות אותם ולקדם את האתר במעלה תוצאות החיפוש – הרי שככל שחלף הזמן, המצב השתנה באופן מהותי.
כיום הרגולציות של גוגל הפכו מתוחכמות יותר, העדכונים השונים מהודקים הרבה יותר וכל אתר שלא עומד בחוקים – נזרק באכזריות אל פינותיה האפלות של רשת האינטרנט (כן, כן, אפלות! התעוררתי במצב רוח דרמטי). אז מה גורם לאתר אחד להופיע בראש תוצאות החיפוש ולאתר אחר 'להיענש'? באילו אלגוריתמים משתמשת גוגל כדי שחיפוש מהיר יוביל את הגולש לתוצאה הטובה והרלוונטית ביותר עבורו? הכירו את פלורידה, פנדה וחברים נוספים, או במילים אחרות: העדכונים הכי חשובים של גוגל לאורך השנים.
 
  1. פלורידה: סוף לספאם
מתי? נובמבר 2003
מה היה לפני? עד שנת 2003, אתרי אינטרנט רבים הוצפו בספאם. מילות מפתח חשובות נדחסו באתר ללא היגיון, טקסטים הוחבאו בקוד האתר מבלי שהופיעו למשתמשים ולינקים חיצוניים הוסתרו
התוצאה: רעידת אדמה דיגיטלית. עדכון פלורידה הפך את עולם ה-SEO על פניו וגרם למקדמי אתרים לעבוד שעות נוספות – והרבה. על אף שהעדכון הזה כבר די ותיק, הוא נוגע גם לימינו אנו. מקדמי אתרים נאלצו להתאים את טכניקות הקידום למציאות החדשה והבינו מעל לכל ספק מה גוגל רוצה: אתרי אינטרנט שמבינים מהי חווית משתמש ואיך נותנים ערך לגולש באמצעות תוכן איכותי ורלוונטי.
 
  1. פנדה: תוכן באיכות ירודה מוענש
מתי? 2011 (עם גרסאות נוספים לאורך השנים)
מה היה לפני? מכירים את אתרי האינטרנט שלוקחים טקסט מקורי אחד, משנים בו מעט מילים ומשכפלים אותו באינספור דפים ברחבי האתר? אין ספק, מדובר בנאמנות טקסטואלית ראויה להערצה – אבל גוגל הבין שהמשתמשים לא ממש אוהבים את העניין הזה, ובשנת 2011 עשה לדבר סוף ו'העניש' אתרים שיש בהם תוכן דל, משוכפל, מועתק או באיכות ירודה.
התוצאה: עדכון פנדה היה אחד העדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל והוא גרם למקדמי אתרים להבין שטקסט איכותי חייב לתת ערך לגולש. הבקרה של גוגל עלתה וגרמה הן למקדמי האתר, הן לכותבי התוכן והן לבעל העסק לבדוק: האם האתר איכותי? האם הוא מעניק ערך לגולשים? האם התוכן בו מקורי, עשיר בעובדות ונכתב על ידי בעל מקצוע בתחום? אלו בדיוק השאלות שגוגל מעוניינת שכל בעל אתר ישאל את עצמו – כך שהמטרה הושגה.
 
  1. RankBrian: הבינה המלאכותית של גוגל
מתי? 2015
מה היה לפני? נניח שמתחשק לכם לנסוע לבית מלון ואתם פונים אל גוגל כדי שיסייע לכם למצוא את המקום שאהבה נפשכם (וגם מצב העו"ש שלכם). אם הייתם עושים זאת עד שנת 2015, לא בטוח שהתוצאות שהייתם מקבלים היו משקפות את הצרכים שלכם. עד לעדכון RankBrian, התאימו מהנדסי גוגל את התוצאות באופן כמעט ידני, בהתאם למדדים הנחשבים ליעילים – כמו מהירות ההעלאה, לדוגמה. אך האם יש קשר, בהכרח, בין התוצאה שקיבלתם למלון החלומות שלכם? לא בטוח.
התוצאה: האלגוריתם החכם RankBrian מסייע במיון ובסינון תוצאות החיפוש, באופן החוזה במדויק מהו המידע שאתם זקוקים לו. חיפשתם את המילים 'מיקום הופעת שלמה ארצי קיץ 2019?' כנראה שהתוצאה שתקבלו תפרט את רשימת ההופעות המדויקת, ואולי דרכי ההגעה מהמיקום שלך למיקום ההופעה. לעומת זאת, אם תבצעו את אותה הפעולה כשאתם יושבים בלב ג'מייקה (Lucky you), סביר להניח שתקבלו מידע כללי יותר אודות האומן ורשימה כללית של ההופעות. בשורה התחתונה, מדובר בלא פחות מאשר בינה מלאכותית, המאפשרת לגוגל להבין מתוך ניסיון העבר ובהסתמך על פעילות גולשים – את ההקשר המדויק של המידע שאתם מבקשים למצוא.
 
  1. Hummingbird: משאירים אתכם בגוגל
מתי? 2013
מה היה לפני? כשגולש מחפש אתכם בגוגל, סביר להניח שהאתר שלכם או אזכורים אחרים שלכם ברשת הם לא התוצאות היחידות שיופיעו לו, אלא לצידם הוא יקבל גם תוצאות נוספות מתוך מנוע החיפוש של גוגל – כמו דרכי ההגעה לעסק, ביקורות וכדומה. עד לעדכון Hummingbird דרך הסריקה ותוצאות החיפוש שהעלה גוגל בחכתו היו שונים, כיוון שלא הייתה לו מטרה להשאיר את הגולש בין כתליו, אלא פשוט לכוון אותו אל התוצאה שהגולש ביקש – גם אם היא כללית יותר וממוקדת פחות.
התוצאה: העדכון הוביל לכך שגוגל הוא לא רק שוטר תנועה המכוון את הגולשים לאתרים הרצויים, אלא משמש כמרכז ידע בפני עצמו.
בפלטפורמה עצמה, לפני שהגולש מקליק על לינק כלשהו, הוא מקבל רשימת תשובות מהירה המבוססת על מידע שגוגל אסף מאתרים אחרים וריכז אצלו. בסופו של דבר, החיפוש הופך כך למדויק הרבה יותר מהיר ונוח יותר עבור המשתמש. ומה זה מאותת למקדמי האתרים ובעלי העסקים? למעשה, מדובר בסמן דרך של גוגל, שמה שהוא אומר זה בערך כך (ניסיון דיבוב לגוגל מספר 514 יוצא לדרך 😊 ): המגמה שלי היא להפוך למרכז מידע אבסולוטי ולעזור לגולשים לקבל את המידע שהם מבקשים בצורה טובה יותר, ולכן אתם, מקדמי אתרים ובעלי עסקים, חייבים לעזור לי להבין את כוונת המשתמש, ולא לחשוב רק במושגים של מילות חיפוש, נפח וכדומה, אלא גם להיכנס לקרביים של הגולשים שלכם ולהעניק מידע איכותי יותר, בעל ערך וכזה שעונה על דרישותיו באופן מלא.
כשעושים 'זום אאוט' מהעדכונים השונים ומסתכלים עליהם ברמת המקרו, קשה שלא להבחין בכך שזו גם המגמה העקבית של גוגל: להעניק לגולשים חווית משתמש טובה יותר ולגרום להם לאתר את המידע שביקשו במינימום מאמץ ובתוצאה מדויקת כמה שיותר.
הכותב הוא ניר אזולאי – מקדם אתרים בגוגל משנת 2010, בעל תואר BA במערכות מידע וכלכלה, יועץ בבניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה