תוכן שיווקי

מה יהיה גורלה של תכנית מחיר למשתכן?

תוכן מקודם |
בתים
העתיד של "מחיר למשתכן" מעורפל בדיוק כמו עתיד הממשלה, אך יש מסקנות שאפשר כבר עכשיו לחלץ מהפרויקט שלא הצליח לעמוד בציפיות. איך זה עומד להיראות? הנה כמה תסריטים
פרויקט "מחיר למשתכן" יצא לדרך עם הקמת הממשלה ה-34, במאי 2015, והוא צפוי היה לשנות בצורה דרמטית את ענף הנדל"ן ובעיקר להוריד את מחירי הדיור. עם זאת, ניתוח של נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה שבתקופה שבין מאי 2015 ועד יוני 2019 מחירי הדיור דווקא עלו ב-13.5% ולא נרשם שום שינוי משמעותי בהיקף התחלות הבנייה.
מחיר למשתכן – דוח מצב
כיום המצב עם התכנית עוד יותר מורכב. מצד אחד, המצב הפוליטי הנוכחי לא ממש מאפשר להרכיב ממשלה וכל המערכות הגדולות פחות או יותר תקועות. מצד שני, יש ציבור שלם שמתעניין בנטילת משכנתאות לרכישת דירות ועוקב מקרוב אחר השינויים במחירים.
לקלחת הזו יש להוסיף את בכירי ענף הנדל"ן שמותחים ביקורת קשה על הפרויקט, כמו גם את הרשימה המתארכת של זוכים שפשוט ויתרו על הדירה שלהם בגלל שיקולי מיקום ומפרט.
בנוסף, בספטמבר 2019 הודיעו משרדי האוצר והבינוי והשיכון על דחיית הגרלה שהייתה אמורה לכלול כ-3,500 דירות מוזלות שחלק גדול מהן באזורי ביקוש במרכז הארץ. לפי הודעת המשרדים, הסיבה לדחייה למועד לא ידוע היא מחסור במגרשים מתוכננים על רקע כישלון של חלק מהמכרזים שפרסמה רשות מקרקעי ישראל.
במילים אחרות, עושה רושם שאף אחד לא ממש רוצה לקחת חלק בתכניות מחיר למשתכן: גם היזמים שאמורים לרכוש את הקרקע, גם הקבלנים שצריכים לבדוק את הדירות וגם הזוכים הפוטנציאליים שמשתתפים בהגרלות. מכאן והלאה, כל שנותר הוא לתהות מה יעלה בגורלה.
הפרויקטים תקועים, אבל אנשים עדיין מחפשים איפה לגור
בתסריט החיובי, פרויקטים של מחיר למשתכן יעברו את ההתאמות הנדרשות אחרי שסוף סוף תקום ממשלה בישראל ויהפכו להיות שוב פעם רלוונטי עבור ציבור גדול של רוכשי דירה ראשונה. בתסריט השלילי, הערפל הפוליטי ימשיך להשפיע לרעה גם על תכניות מחיר למשתכן ועדיין יהיו עשרות פרויקטים תקועים.
מה שבטוח, המחסור בדיור לא עומד להיעלם לחלוטין מהמפה. כל עוד אנשים יחפשו איפה לגור, פרויקטים קיימים ועתידיים בגיבוי של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון ימשיכו להשפיע על ענף הנדל"ן. כמו כן, חשוב לבחון כל מקרה לגופו כי יש המון מסקנות שלא קשורות ישירות אל משרדי הממשלה, היזמים או הקבלנים – אלא לעיריות המקומיות.
מה כן אפשר ללמוד מהניסיון?
לפי אנשי מקצוע מענף הנדל"ן, פרויקט מחיר למשתכן הביא איתו הרבה דברים טובים במה שנוגע לתכנון. כך למשל תכניות אושרו במהירות בוועדות, התהליך כולו התייעל ונוצרה תשתית לבנייה מואצת ולפיזור אוכלוסייה בין המרכז לפריפריה. מכאן והלאה, מה שאפשר לעשות זה ליישם את המסקנות הללו גם בתחום ההתחדשות העירונית ולא לנסות להוריד מחירים באמצעות עצירת ביקוש.
הטעות של מחיר למשתכן התבטאה ככל הנראה בהגרלות שבוצעו הרבה לפני שהקרקעות היו בשלות לבנייה. מטרת ההגרלות הייתה לעצור כאמור את הביקוש ולגרום לירידת מחירים גם בנכסים שלא קשורים לפרויקט, אך בפועל זה יצר תסכול ומערכת לא מאוזנת של לוח זמנים בין הגורמים השונים שמעורבים בתכנית.
לבסוף, במחיר למשתכן חילקו הטבות במאות אלפי שקלים גם למי שלא היה זקוק להן. התערבות כזו מעקרת את השוק החופשי מהיתרונות שלו וגורמת לחוסר איזון. אם רוצים לתקן את זה, צריך להקים קרנות סיוע כדי לבדוק בנפרד התאמות למי שזקוק להן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ההגרלה שנדחתה בספטמבר כבר פתוחה להרשמה!!!!! (ל"ת)
    אתם לגמרי באאוט!! 10/2019/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור