תוכן שיווקי

מילון חומרי הגלם של דשנים

מה זה ביו סטימולנטים, למה משמש חנקן ומה הקשר בין פחמימות לצמחים? קבלו את המילון השלם לחומרי גלם של דשנים שיעשה לכם סדר במושגים השונים.

מאת הידרופוניקה

תוכן מקודם |
דשן (צילום PIXABAY)
ממש כמו שאנחנו זקוקים למים כדי לחיות, גם צמחים זקוקים לדשן. הדשן משמש להעשרת הקרקע והוא כולל מגוון חומרים. אם החלטתם לגדל צמחים בשיטת הידרופוניקה, וודאי יצא לכם לשמוע על חומרי גלם שונים של דשנים כמו אשלגן, זרחן ופחמן. אבל מה בעצם החומרים האלה ולמה הם מיועדים? הנה לפניכם מילון חומרי הגלם של הדשנים שילמד אתכם עוד קצת על דשנים לצמחים.
אשלגן-  זהו יסוד ממשפחת המתכות האלקליות. הוא המתכת הקלה ביותר אחרי לית׳יום, צבעו לבן כשלג והוא בעל צפיפות נמוכה יותר מל מים. האשלגן הוא רכיב עיקרי בדשן ובלעדיו הצמח לא יתפתח כראוי. אשלגן מסייע לצמחים לייצר עמילן וסוכר, והוא משפר את עמידות הפרחים והפירות. חשוב שבדשן תהיה כמות מאוזנת של אשלגן - מחסור באשלגן יוביל להתפתחות פטרייה ולכך שהצמח ינבול, בעוד שעודף אשלגן יעכב ספיגה של מינרלים כמו מגנזיום ובור הדרושים להתפתחות הצמחים.
ביו סטימולנטים- מדובר בחומרים טבעיים הכוללים מינרלים, בקטריות ופטריות. ביו סטימולנטים מאיצים את התהליכים המטבוליים של רקמות הצמח והקרקע. הם תורמים ליבול משובח, לשיפור קליטת המינרלים ופוריות הקרקע, ומסייעים לצמחים להתמודד בצורה טובה יותר עם תנאים קשים כמו יובש, חום, מליחות הקרקע, מחלות, מזיקים ועוד. מספיקה כמות קטנה של ביו סטימולנטים כדי לראות תוצאות טובות בהתפתחות הצמחים.
גופרית- זהו יסוד כימי ומינרל חיוני לצמחים. הגופרית אחראית ליצירת כלורופיל (פיגמנט ירוק הנמצא ברוב הצמחים) ולהתפתחות השורשים. כאשר ישנו מחסור בגופרית בדשן, עלי הצמח יאבדו את צבעם הירוק ויהפכו לצהובים עד אשר הצמח ינבול.
זרחן- זהו יסוד כימי אל מתכתי. הוא מהווה מרכיב עיקרי בדשן משום שהוא הכרחי ליצירת חלבונים בצמחים. הוא מחזק את הצמח ואת שורשיו, ודואג לכך שזרעי הצמחים יהיו עשירים בויטמינים. בעקבות מחסור בזרחן העלים ישנו את צבעם הירוק לצבע אדום דהוי ויחול עיכוב בצמיחת הפרחים ובפירות. כאשר ישנו עודף בזרחן תתפתח כלורוזיס - צמיחת הצמח תיפגע, העלים יהפכו לצהובים והצמח יתקשה לספוג מינרליים חיוניים כמו ברזל, נחושת ואבץ.
חומצות אמינו- תרכובות אורגניות המהוות את יחידות המבנה הבסיסיות של החלבונים. חומצות אמינו הן מרכיבות את החלבונים להם זקוק הצמח. הן משפרות את פוריות הקרקע, מאיצות את תהליך הפוטוסינתזה, משפרות את האבקה וגידול הפירות ועוד.
חלבונים- חלבון הוא תרכובת אורגנית גדולה הבנויה משרשרת של חומצות אמינו. החלבון מסייע להתפתחות של הצמח, מחזק את הגזע ותורם לכך שזרעי הצמח יהיו פוריים. 
חנקן- יסוד כימי, חסר ריח וצבע, המהווה מרכיב עיקרי בדשן. יש לו תפקיד חשוב בהרכבם של חלבונים והוא אחראי להתפתחות של עלים ירוקים וגדולים בצמח. מחסור בחנקן מוביל לאיבוד הפיגמנט הירוק בעלים (כלורוזיס), וכן להפסקת גדילת הצמח. עודף בחנקן יוביל לגדילה מוגזמת ופראית של הצמח, להתכהות העלים ולדילול השורשים.
מגנזיום- יסוד כימי מסדרת המתכות האלקליות-עפרורית. מגנזיום הינו חלק מהתרכובת הביולוגית של הצבען כלורופיל. הכלורופיל מעניק לעלי הצמח את צבעם הירוק והוא מאפשר את תהליך הפוטוסינתזה - תהליך הפקת אנרגיה של הצמח כתוצאה מקליטה של אור, פחמן דו חמצני ופירוק מים.
מיקרו ומקרו אלמנטים- אלו הם יסודות ההכרחיים להתפתחות הצמח. מיקרו אלמנטים הם היסודות כלור, ברזל, מנגן, בור, אבץ נחושת ומוליבידן, ומקרו אלמנטים הם היסודות פחמן, חמצן, מימן, חנקן, אשלגן, זרחן, סידן, מגנזיום וגופרית.
סידן (קלציום)- מינרל חשוב ההכרחי להתפתחות תהליכים ביולוגיים רבים. הוא לוקח חלק בתהליכים הורמונליים ומטבוליים של הצמח, הוא מחזק את דפנות תאי הצמח ומסייע בהגנה מפני פטריות ומחלות.
פחמן- אחד ממרכיבי היסוד של החומרים האורגניים. פחמן הוא גורם הכרחי בתהליך הפוטוסינתזה. על מנת שהצמחים יתפתחו ויפיקו אנרגיה, הם זקוקים לתהליך הפוטוסינתזה הכולל ניצול הפחמן דו חמצני שבסביבתם, קליטת אור ופירוק מים.
פחמימות- הפחמימות חיוניות לכל היצורים החיים. בעזרת הפחמימות, הצמחים מפיקים אנרגיה בתא. אותה אנרגיה דרושה לצמח כדי להתחזק ולהתפתח. הפחמימות משפרות את כמות היבול ואף תורמות לריח נפלא בצמח. 
תגיות גידול | חקלאות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה